Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Dutch Logistics 2040: designed to last
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
Rotterdam, Wereldhaven
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Stadsontwikkeling vooruit
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Metropoolregio Rotterdam Den Haag MRDH
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
EIM Beleidscafé 22 november 2011 Nicolette Tiggeloove Elke sector een topsector?! De mening van het MKB.
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Het ontwikkelen van een toptechnologieregio
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
EER Economische Effect Rapportage
Rotterdam: world port region, reactie
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Uitdagingen voor Boskoop
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
OVERZICHT PRESENTATIE
Greening in de chemische sector? Casestudie: Haven van Antwerpen in kader van Ba-paper geografie Promotor: prof. D. Vanneste 1)Wat denken chemische bedrijven.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Vooraf: van - naar.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
ARBEIDSMARKT in de Vlaams-Nederlandse Delta Van knelpunt naar slimme kracht.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Smart and sustainable mobility. Smart Mobility Logistics ITS.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Van wet naar Brabantse praktijk
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]
Transcript van de presentatie:

Toegevoegde waarde zeehavens (2009) Direct13 miljard euro Indirect27 miljard euro Werkgelegenheid zeehavens (2009) Direct227 duizend werknemers Indirect212 duizend werknemers Totale overslag miljoen ton Containeroverslag ,3 miljoen TEU Bronnen Nationale Bank België Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Erasmus Universiteit Rotterdam Havenbedrijf Rotterdam Jaarverslagen havens

Vlaams Nederlandse Delta heeft een aandeel van: 20 procent van de totale overslag van de Europese zeehavens 25 procent van de totale Europese containeroverslag 10 procent van de toegevoegde waarde van de Europese chemische industrie 40 procent van de output van de chemische industrie (tonnen). Marktaandeel kan toenemen door samenwerking. Bronnen Universiteit Antwerpen/ITMMA/ING TU Eindhoven

In 2040 hebben Antwerpen en Rotterdam hun positie als global containerhubs behouden, is Zeebrugge de derde containerhaven, is sprake van groei, schaalvergroting en intermainport-verkeer.

Noodzakelijke acties: •Maritieme toegang op orde •Faciliteer inter-mainportverkeer tussen hubs Antwerpen- Rotterdam-Zeebrugge: •Spoor •Binnenvaarwegen •Shortsea terminals •Verkeersmanagement •Ruimtelijke kwaliteit / landschappelijke invulling •Waterkwaliteit •Draagvlak

In 2040 is sprake van een robuust en duurzaam intermodaal hinterland- netwerk gedreven door synchromodaliteit, aansluitend op TEN-T- netwerken.

Noodzakelijke acties: •Ontwikkel via IJzeren Rijn, Betuweroute en RoBel een robuust spoornetwerk. •Versterk vaarwegennetwerk •Sluit aan op TEN-T netwerken •Internalisatie externe kosten •Stimuleer shortsea shipping •Seine Nord kanaal

In 2040 zijn de Deltahavens hecht verbonden met een logistieke schil van distributieregio’s en intermodale terminals/ extended gateways (externe toegangspoorten) waar toegevoegde waarde activiteiten plaatsvinden.

Noodzakelijke acties: •Aansluiting distributieregio’s op intermodale infrastructuur; •Containertransferia •IT-netwerken voor logistiek faciliteren; •Rationele locatiekeuzes gericht op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit; •Gemeenschappelijk profiel Deltahavens voor internationale acquisitie.

In 2040 vormen Delta- havens één petrochemisch complex van wereldschaal dat zich onderscheidt door duurzaamheid, efficiency, ruimtelijke kwaliteit en kennis.

Noodzakelijke acties: •Versterk grensoverschrijdend pijpleidingnetwerk; •Private investeringen in pijpleiding-infrastructuur; •Sluit chemische complexen op intermodale infrastructuur aan; •Voer industrieel clusterbeleid op niveau Deltaregio; •Continueer investeringen in R&D voor duurzaamheid, efficiency, transitie; •Imagocampagne chemische industrie •Versterk ruimtelijke kwaliteit.

In 2040 is de succesvolle transitie naar een groen, duurzaam en biobased chemie- en energiecomplex in de Vlaams Nederlandse Delta voltooid: een ‘world class biobased cluster’ is ontstaan.

Noodzakelijke acties: •Duurzaamheiddoelen op niveau Delta •Energie-infrastructuur in de Delta met groene energie/ smart grids als input; •Gezamenlijke CCS-infrastructuur; •Ontwikkel handelsfunctie CCS/ CO2/biobased •Co-siting, industriële ecologie en energie-efficiencyprojecten; •Voer gemeenschappelijke duurzame investeringsstrategie; •Gemeenschappelijke aanpak duurzaamheidsmaatregelen; •Waterstofeconomie voor de Delta.

In 2040 is hooggeschoolde arbeid concurrentiefactor #1 van de industrieel- logistieke Deltaregio, resulterend in kennis- intensieve werkgelegenheid in slimme en groene logistiek/duurzame chemie en energie.

Noodzakelijke acties: •Ontwikkel een ‘Vlaams- Nederlands Deltaplan’ werken in haven/logistiek/industrie; •Versterk ‘Triple Helix’ in Delta; •Geef prioriteit aan topsectoren: energie, logistiek, water, chemie & hoofdkantoren; •Valoriseer kennis als ‘exportproduct’; •Faciliteer grensarbeid.

In 2040 is de verbondenheid van de Vlaams Nederlandse Delta voor personen, goederen èn informatie excellent, zowel in havengebieden, tussen knooppunten als met het hinterland.

Noodzakelijke acties: •Versterk openbaar vervoer in havenregio’s; •Bereikbaarheid openbaar vervoer tussen knooppunten in de Delta; •Proactieve strategie richting rekeningrijden; •Papierloze afhandeling en alle informatie beschikbaar op één scherm. •Internaliseer externe kosten; •Benut structurerende impact HSL.

In 2040 zijn Antwerpen en Rotterdam internationale Shipping centra met hoogwaardige kantoor- faciliteiten voor ketenregie, hoofdkantoren, handels- platformen en zakelijke dienstverleners.

Noodzakelijke acties: •Versterk vestigingsklimaat voor kenniswerkers; •Zet promotie op voor kantoorfunctie; •Ontwikkel aanpak shared service centra; •Fiscale mogelijkheden; •Trading platforms voor biofuels/CCS/CO2-handel.

In 2040 is sprake van een effectief functionerend overheidsnetwerk in de Delta. Flexibele coalities zijn in staat geweest om de regio voortdurend aan te passen aan nieuwe omgevingseisen.

Noodzakelijke acties: •Versnel vergunnings- procedures; •Ontwikkel meetinstrumenten op niveau Deltaregio; •Realiseer noodzakelijke infrastructurele werken voor duurzame transitie; •Doorberekenen van externe kosten; •Locatiekeuzes uitgaande van duurzaamheid; •Kaders voor samenwerking in Deltaregio.

In 2040 heeft de Vlaams Nederlandse delta als een magneet op talent gefungeerd: omvangrijke investeringsstromen en aantallen kenniswerkers hebben de positie van de Delta versterkt in Europa.

Noodzakelijke acties: •Daadwerkelijk samenwerken! •Imago Delta versterken; •Benadruk diversiteit van de Delta; •Een veilige en aantrekkelijke Delta met top woon-, werk- en recreatiemilieus.