Presentatie van de resultaten Versnelling in de jeugd-ggz 3-4-2017 Presentatie van de resultaten Versnelling in de jeugd-ggz Flip Dronkers Ingrid Janssen 5 februari ‘09 Symboliek toelichten?
Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode 3-4-2017 Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode De nulmeting De ingevoerde veranderingen De resultaten Beschouwing
Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode 3-4-2017 Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode De nulmeting De ingevoerde veranderingen De resultaten Beschouwing Karel om de aanleiding en aanloop vragen (2 zinnen)
Versnelling in de jeugd-ggz 3-4-2017 Versnelling in de jeugd-ggz Verkorten toegangs- en doorlooptijden 9 instellingen, 14 teams Poliklinische kinder- en jeugdpsychiatrie Start in maart 2008
Doorbraak: de principes 3-4-2017 Doorbraak: de principes Slecht de kloof tussen kennis en praktijk Pak urgente zaken aan Formuleer doorbrekende doelstellingen Geef professionals ruimte én verantwoordelijkheid Grootse doelen, kleine stapjes
3-4-2017
Verbetermodel (Nolan) 3-4-2017 Verbetermodel (Nolan) 1. Wat willen we bereiken? (Doel) 2. Hoe weten we dat een verandering een verbetering is? (Meten) 3. Welke veranderingen kunnen we invoeren, die resulteren in een verbetering? (Verbetering) act plan study do
Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode 3-4-2017 Inhoud Het project ´versnelling in de jeugd-ggz´ De doorbraakmethode De nulmeting De ingevoerde veranderingen De resultaten Beschouwing
Aantal contactmomenten onderzoek Aantal contactmomenten behandeling 3-4-2017 De nulmeting Datum aanmelding Start onderzoek Einde onderzoek Start behandeling Einde behandeling Aantal contactmomenten onderzoek Aantal contactmomenten behandeling Project opgesplitst in deel stappen, onderscheid tussen toegangstijden tot en wachttijden …..
3-4-2017 Toegangstijd 10
3-4-2017 Doorlooptijden 11
6 knoppen Terugdringen administratieve lasten 3-4-2017 6 knoppen Terugdringen administratieve lasten Standaardisatie van onderzoekstrajecten Doelgerichte en planmatige behandeltrajecten Verbeteren van logistieke processen Toepassen terugvalpreventie Optimalisatie caseload en caseloadbeheer
3-4-2017
Knop 1: Terugdringen administratieve lasten 3-4-2017 Knop 1: Terugdringen administratieve lasten Het verbeteren van de behandelplan- en evaluatieformulieren. Deze formulieren zijn onvoldoende op elkaar afgestemd en worden als werkdrukverhogend ervaren. Intakeverslag dat met kleine aanpassingen ook bruikbaar is als huisartsenbrief en behandelplan. Intakeformat dat aansluit op rapportage bjz. Vereenvoudigen administratieve handelingen (van 6 naar 2). Zoveel mogelijk uitbesteden aan het secretariaat. Secretariaat plant, volgens schema, intakes, anamneses, onderzoeken in de agenda's en verstuurt bijbehorende uitnodigingen. Afsprakenbureau.
Knop 2: Standaardisatie van onderzoekstrajecten 3-4-2017 Knop 2: Standaardisatie van onderzoekstrajecten Voorstel en acceptatie ADHD poli. Verkort gestandaardiseerd diagnostiek traject: diagnostiek binnen 1 week. Intakeprocedure binnen 6 weken. Standaardisatie van de intake en het onderzoek voor kinderen met een vermoeden van ASS.
Knop 3: Doelgerichte en planmatige behandeltrajecten 3-4-2017 Knop 3: Doelgerichte en planmatige behandeltrajecten Stepped care aanpak. Alle zorgprogramma’s stepped care ingericht. Starten oudergroepen ADHD en PDD (psycho-educatie). Invoering van meer evidence based programma’s. Basisgroeptraining (korter behandeltraject). Thuiszorg op maat. Basisbehandeling voor 'alle' jongeren LVG (basale vaardigheden). Verkorte training: SOVA verkort.
Knop 4: Verbeteren van logistieke processen 3-4-2017 Knop 4: Verbeteren van logistieke processen Verbeteren van ADHD-routing. Bijv. formulieren, brieven formats, et cetera. Vergaderstructuur voor de behandelbespreking zodanig veranderen dat er meer efficiënt vergaderd wordt, er minder leestijd nodig is. Duur diagnostiekstaf terugbrengen naar 1 uur per staf, 2x per week. Samenstelling beperken tot bij het onderzoek betrokken onderzoekers, waarbij op initiatief van intaker of psychiater extra disciplines kunnen worden uitgenodigd. Alle behandelaren doen intakes. Laat specialisten specialistisch werk doen: , alle behandelaren doen diagnostisch onderzoek (niet alleen psychiaters).
Knop 4: Verbeteren van logistieke processen 3-4-2017 Knop 4: Verbeteren van logistieke processen Geen slots meer voor spoedintakes: spoed plannen bij degene die tijd heeft In de basisbehandeling ook procesdiagnostiek doen Flexibele instroom door de organisatie van een open groep Flexibele doorstroom, in de zin dat een kind uit de behandeling kan 'stromen' op ieder moment (geen vaste eindtijd) Behandeling starten 1 week na de kennismaking (lukt voor ouderbegeleiding en medicatie)
Knop 5: Toepassen terugvalpreventie 3-4-2017 Knop 5: Toepassen terugvalpreventie
Knop 6: Optimalisatie caseload en caseloadbeheer 3-4-2017 Knop 6: Optimalisatie caseload en caseloadbeheer Criteria aangescherpt/aangepast zodat de cliënt op de juiste plaats wordt onderzocht en behandeld. Dit in samenwerking met BJZ en collega's van andere locaties. Wachtlijstbeheer ingesteld. Planbord (patiëntenvolgsysteem). Ervaren hulpverleners aan de voordeur. Sociaal psychiatrische zorg inbedden in keten. Matching van cliënt aan hulpverlener (affiniteiten). Het proces naar afsluiten van dossiers verbeteren waardoor de 'achterdeur' verder wordt geopend en de doorstroming verbetert.
Aanmelding tot start onderzoek: nulmeting 3-4-2017 Aanmelding tot start onderzoek: nulmeting 21
Aanmelding tot start onderzoek: nameting 3-4-2017 Aanmelding tot start onderzoek: nameting 22
Start onderzoek tot einde onderzoek: nulmeting 3-4-2017 Start onderzoek tot einde onderzoek: nulmeting 23
Start onderzoek tot einde onderzoek: nameting 3-4-2017 Start onderzoek tot einde onderzoek: nameting 24
Einde onderzoek tot start behandeling: nulmeting 3-4-2017 Einde onderzoek tot start behandeling: nulmeting Laat zien dat het mogelijk is! 25
Einde onderzoek tot start behandeling: nameting 3-4-2017 Einde onderzoek tot start behandeling: nameting Laat zien dat het mogelijk is! 26
Neveneffecten Stilstaan bij en aanpassing van het primaire proces. 3-4-2017 Neveneffecten Stilstaan bij en aanpassing van het primaire proces. Loslaten andere vormen, creatief durven omgaan met nieuwe vormen. Verhoogd logistiek en economisch bewustzijn bij de behandelaars. Minder no-shows. Werkprocessen zijn ge-update. ; Hoe nu verder??
Neveneffecten Betere dossiervorming. Werken met doelrealisatie. 3-4-2017 Neveneffecten Betere dossiervorming. Werken met doelrealisatie. Vraaggericht vergaderen ingevoerd. De ontdekking dat sneller kan zonder verlies aan kwaliteit. Katalyserende werking naar andere processen. ; Hoe nu verder??