Techniek in het basisonderwijs!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Hogere denkvaardigheden
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Keuze scheikunde.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Landbouwbreed Floracollege.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Voorlichtingsavond groep 3
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Sjaloom in beweging Schoolontwikkeling
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Natuur en Techniek in de Basisschool
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Natuurkunde in de bovenbouw
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
De koffie drone.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Programmeren met kinderen
Wat is coöperatief leren?
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Twickel College Borne Havo/atheneum
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Techniek in het basisonderwijs! Cbs Skoalfinne

kerndoelen! De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze te maken en te evalueren. Hiervoor maken ze gebruik van technische procesvaardigheden.

Techniek draait om de competentie tot ontwerpen maken gebruiken analyseren en beoordelen van producten

organisatie onderbouw: * 1 x in de 5 weken week opdracht van de leerlijn 1 x in de 5 weken een hoekopdracht na een klassikale uitleg uit de 4 kisten van de onderbouw ma. mi constructiemateriaal 20 uren per jaar techniek per groep middenbouw: * 1x in de 3 weken opdracht van de leerlijn in circuitvorm (keuze uit opdrachten van gr. 3, 4 of 5) * een groepje gaat bezig met techniekmateriaal * Techniekmateriaal vrijblijvend als keuzeopdracht 26 uren per jaar techniek per groep bovenbouw: * elke maand een les van de leerlijn met de hele groep (keuze uit opdrachten van gr. 6, 7 en 8) * Bij nme techniekopdrachten * techniekprincipes komen voor in crea lessen 31 uren per jaar techniek per groep

Doelen De leerling krijgt een goed beeld van techniek vergroot zijn persoonlijke ontwikkeling leert om techniek voort te brengen verwerft kennis en inzicht in de wijze waarop producten tot stand komen leert om te gaan met technische producten ontdekt zijn eigen mogelijkheden en interesses t.a.v. techniek (succeservaring) ziet en ervaart technische principes door het zelf te doen!

registratie op het leerlijn formulier noteren de leerkrachten welke technische activiteiten aan de orde zijn geweest in de groep (kan groepsoverstijgend zijn).

beoordeling Via observaties wordt de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van techniek bijgehouden. In het rapport vindt vanaf groep 3 een aparte beoordeling plaats van de technische vaardigheid. Ook bij de beoordeling van de creatieve vaardigheid, de rekenvaardigheid (inzicht) en de wereldoriënterende vakken tellen de technische vaardigheden mee. 2. In groep 8 wordt een attitude test afgenomen t.a.v. techniek.