21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot 14.30 uur - lokaal A (aula)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Realisatie kindcentrum
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Ict - beleidsplan
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
De gezonde school en genotmiddelen
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop ‘visieversneller’
WELKOM.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Op school en in de scholengemeenschap
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Lancering Traject
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Loopbaancompetenties
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
het katholiek basisonderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)

"Een kritische kijk op het ICT-ordeningskader om via een schooleigen doorstromingsmodel doelgericht te streven naar een gewaarborgd ICT-aanbod”  ICT-ordeningskader  doorstromingsmodel  gewaarborgd aanbod

google earth... verbetert... werolessen mindmapping… verbetert … taalverwerving en woordspinnen een beamer… vervangt … wandplaten een interactief whiteboard… vervangt … schoolborden online oefeningen … vervangen … tafelrijtjes ICT en nieuwe media om “leren” te vernieuwen ICT en nieuwe media om het “leren” te verbeteren ICT en nieuwe media om “leren” aangenamer, efficiënter, gedifferentieerder te maken dropbox web 1.0, 2.0, 3.0, … “layar” wiki ict als vervanging of aanvulling op traditionele leer- en hulpmiddelen? Substitutie … ict-gebruik als onderdeel van de onderwijsvisie en instrument om het onderwijs te transformeren? Transformatie … ict als strategisch instrument voor leren op maat, samenwerking en communicatie? Transitie … De leerlingen hebben een leerplek op internet waar ze zichzelf voor kunnen stellen, leerdoelen formuleren en samenwerken met andere kinderen aan een werkstuk … Echte verandering begint bij de visie op onderwijs … het oude Rome in 3D virtueel Groningen

Informatie- en communicatietechnologische kennis pedagogisch- didactisch handelen inhoudelijke kennis onderwijzen leren E-leren TE- leren Theorie !!! Tijd ??? Middelen??? Kleuters??? Werkboek !!! Eindtermen? Pfff…

ICT- opdrachten i.v.m. een schoolproject rond “Roodkapje” • Zet beeld- en geluidsmateriaal (filmpje of foto’s) van het optreden op de website van uw school. Mail ons een bericht zodra alles op de website van de school staat. • Maak een powerpointpresentatie of een fotoreportage van ‘Variaties op Roodkapje’. Eventueel kunt u dit uitbreiden met ‘The making of Roodkapje’. Toon dit aan ouders en zet het op de website van de school. • Wissel de informatie uit binnen de scholengemeenschap waartoe de school behoort. • Dit veronderstelt competenties als “(op)zoeken”, “bewerken”, “bewaren”, “ontwerpen”, “presenteren”, “communiceren” • Dit vraagt vaardigheden van omgaan met een digitaal fototoestel, een beamer, een website, powerpoint, een geluidsinstallatie, een brochure typen en printen, foto’s invoegen, en, … • Dit impliceert evaluatie en zelfevaluatie en kan leiden tot een woordelijke rapportering.

• het is uit onderzoek gebleken dat voorbeeldmateriaal als losstaand aanbod heel moeizaam een continue verandering in gang zet • als radertje in een groter geheel kan voorbeeldmateriaal (…) ertoe leiden dat leerkrachten zelf verder voortborduren op de ingeslagen weg • 70% van de leraren de behoefte heeft aan bruikbaar lesmateriaal en content voor computergebruik… ontdekkend leren zelfstandig leren, differentiëren en remediëren diagnosticeren en evalueren inoefenen <

visie op onderwijs kennis en vaardigheden educatieve software / content ICT- infrastructuur

creatief vorm geven lerenoefenen communicerenpresenteren zoeken, verwerken en bewaren technische en instrumentele vaardigheden mediawijsheid ontwikkelen van ideeën en kennis Inbreng van ideeën en kennis construeren van nieuwe ideeën en kennis

 groei- en leerlijnen liggen niet expliciet vast  integratieritme  eindtermen ICT evalueren en systematisch schriftelijk rapporteren en alternatieve evaluatievormen introduceren  geen zicht op de output van het ICT-beleid  ICT nog maar in beperkte mate gehanteerd om te communiceren  registreren van de vorderingen van leerlingen op het rapport  fasegewijze invoering van ICT zodat garanties betreffende het aanbod en een strategie voor leerlingenevaluatie tot de werking behoren

 de school moet met betrekking tot de leergebiedoverschrijdende eindtermen een neergeschreven en expliciete visie hebben, de leerkrachten moeten met die visie vertrouwd moeten zijn en alle participanten moeten erover ingelicht moeten zijn  afspraken die over het nastreven van die eindtermen moeten gemaakt, meer bepaald hoe ze in de verschillende leergebieden en in de lessen kunnen worden geïntegreerd, kunnen in het schoolwerkplan worden vastgelegd  verder dient nog opgemerkt dat het feit dat dit soort doelen moet worden nagestreefd, niet inhoudt dat de school er vrijblijvend kan mee omgaan. Er is wel degelijk een verplichting om inspanningen te leveren. Daar kan de school onder andere bij een schooldoorlichting worden op aangesproken.  vanaf wanneer men voor welke eindterm inspanningen moet beginnen leveren, is niet voorgeschreven

ICT in de basisschool inspannings- verplichtingen bouwstenen fasen content deskundigheid visie op onderwijs infrastructuur rapportering evaluatie implementatie communicatie coaching leerling school klas vaardigheden competenties mediawijsheid doorstromingsmodel bijv.via de ICT-leerlijn bewaking ICT-beleidsplan doorlichting schoolleiding i-coach gewaarborgd aanbod Bijv.: ICT-platform Bijv.: Pictos, ICT-beleidsplan,…

Aanbod van leerprocesgerichte inhouden : • per domeinrubriek • volgens de leerplannen • als een samenhangend geheel Aanbod van leerprocesgerichte inhouden : • per domeinrubriek • volgens de leerplannen • als een samenhangend geheel Beschrijving, bewaking en evaluatie van : • visie op ict en onderwijs • infrastructuur • kennis en vaardigheden • inzet van educatieve software / applicaties Beschrijving, bewaking en evaluatie van : • visie op ict en onderwijs • infrastructuur • kennis en vaardigheden • inzet van educatieve software / applicaties team - gemeenschap leerkracht - team Aanbod van software en applicaties : • rond leerstof en vaardigheden • ter ontwikkeling van ict-competenties • horizontale en verticale samenhang Aanbod van software en applicaties : • rond leerstof en vaardigheden • ter ontwikkeling van ict-competenties • horizontale en verticale samenhang kinderen (via de coach) Initiatieven en ondersteuning omtrent : • samenwerkingsverbanden • professionalisering en vorming • visie op ict en onderwijs Initiatieven en ondersteuning omtrent : • samenwerkingsverbanden • professionalisering en vorming • visie op ict en onderwijs schooloverstijgend (aanstiplijsten als bewakingsinstrument) (jaarplanningen via beleidsformulier)