Kwaliteit en onderwijstijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Wettelijk kader onderwijstijd
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom J.B. Mandemaker – veiligheidscoördinator gemeente Amsterdam
BPV2013 versie BPV als onder deel beroeps opleiding •Registratie •Wettelijk kader Oud •Wettelijk kader nieuw BPV 2013 versie 1.0.
Het veranderend landschap in het MBO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
ROCvAmsterdam en ROC Flevoland
Herontwerptool Educator – CINOP.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Over de waarde van diploma’s mag nooit twijfel bestaan !
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Dag van de beroepskolom
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
binnen Passend Onderwijs
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Kwaliteitsafspraken mbo
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Met Minder Meer en Beter
Nieuwe onderzoekskaders
Open(bare) onderwijsdata
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Competentie gericht onderwijs
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit en onderwijstijd Hans Leenders Directeur BVE/OCW

Extra geld voor mbo?

Waar komen we vandaan? Noodklok: Weinig les weinig begeleiding Weinig uitdaging Aan lot overgelaten weinig structuur Doe het zelf maar Dunne roosters Chaos Thuis op de bank!

Kwaliteitsbeeld Onderwijsverslag 2011-2012: 4 op de 5 opleidingen voldoen aan basiskwaliteit; 1/5 niet Positieve ontwikkeling rendementen en vsv (8,8%); stagneert Stijging zeer zwakke opleidingen van 14 naar 22 Kwaliteitsborging bij bijna 70% niet op orde Onderwijstijd: positieve ontwikkeling; 11% nog onder de norm Kwaliteitsverbetering nodig op: kwaliteitsborging, examinering, maatwerk, intake en studieloopbaanbegeleiding, begeleiding bpv Tevredenheid studenten: 6,9 opleiding en 6,3 instelling

Focus op Vakmanschap 1. Verhoging kwaliteit mbo: Meer onderwijstijd Betere examens Professionalisering Hoger niveau taal en rekenen 2. Verminderen van kwalificaties en opleidingen 3. Vereenvoudiging BVE-stelsel: Instroomeisen mbo-2 Entree-opleidingen 4. Verbeteren bedrijfsvoering

Wetswijziging ‘Doelmatige Leerwegen …’ Intensivering uren en begeleiding Verkorting van opleidingen Entree opleiding Bekostiging

Intensivering 1 Gaat niet om uren maar om professionele begeleiding Vooral in het eerste leerjaar Actieve betrokkenheid onderwijspersoneel Volwaardig en evenwichtig onderwijsprogramma Uitdagend onderwijs Flexibiliteit over de jaren heen Flexibiliteit in theorie/praktijk

Intensivering 2 Afwijken mag, mits: Kwaliteit op orde (zie een van de volgende sheets) Volwaardig intensief uitdagend programma Onderwijsinhoudelijke visie Aangeven hoe kwaliteit gewaarborgd wordt/blijft Instemming studentenraad Jaarlijkse verantwoording Geïntegreerd Jaarverslag

Onderwijsteam Onderwijsteam staat voor kwaliteit Multidisciplinair team, gezamenlijke verantwoordelijkheid Bevoegd docent, instructeur, studieloopbaanbegeleider, mentor, gastdocenten …. Ontwerpt het onderwijsprogramma, begeleiding, werkvormen Maakt onderlinge afspraken over de te leveren kwaliteit en hoe de kwaliteit te waarborgen en te verantwoorden Geen discussie over ‘telt dit uur mee’ maar leveren wij ‘Kwaliteit’

Toezicht en handhaving Kwaliteit is vertrekpunt Onderwijstijd, onderdeel van onderzoek onderwijskwaliteit Regulier onderzoek Onderzoek op basis van jaarlijkse risico- analyse, ernstige signalen Geen terugvordering meer van bekostiging wegens onvoldoende programmering/geen dubbele controle Nieuwsbrief BVE, nr. 12 (september 2013)

Wanneer kwaliteit ? Tevreden afnemers/belanghebbenden Studenten, ouders, leerbedrijven, bedrijfsleven Gemeenten, vervolgonderwijs, maatschappij, politiek Studiesucces, voldoende rendementen, Voldoende examenkwaliteit Externe validering door Onafhankelijke deskundigen Onderwijsinspectie

Onderwijsteam eigenaar Professionalisering/hoog niveau Learning in plaats teaching Leren reflecteren op eigen handelen, kwaliteit Team verantwoordelijk voor realiseren van kwaliteit Prestaties evalueren, feedback organiseren Staf ondersteunend aan lijn/teams Meer samenwerking, kennisuitwisseling

Facilitering OCW Lerarenagenda, NOA: professionalisering Kwaliteitsafspraken Transparantie MBO 15 en Kwaliteitsmanagement

Uitdaging! Elke mbo-er een uitblinker!