Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies Expert-module 1 26 jan. 2012 Nieuwe verantwoordelijkheden van examencommissies Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies Helma Vlas (OD) & Joke Oosterhuis (DAAD) 2-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Expert-module 1 26 jan. 2012 Programma 1) Kennismaken + leervragen 2) Nieuwe rol o.b.v. WHW / accreditatie 3) UT- Toetskader en toetsbeleid Pauze 4) Kwaliteitsborging: hoe? 5) Resterende vragen 6) Actiepunten 7) Afsluiting / evaluatie Helma Vlas (OD) & Joke Oosterhuis (DAAD) 2-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst
Nieuwe verantwoordelijkheden van examencommissies Even vooraf Met “toetsing” wordt in deze presentatie bedoeld => schriftelijke of mondelinge tentamens, opdrachten, papers… alle mogelijke vormen van toetsing. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 3 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Rol, taken en verantwoordelijkheden UT-onderwijsomgeving WHW accreditatie Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 4
Wat zegt de WHW? Versterking positie Excie - meer accent op inhoudelijke taken => kwaliteitsborging toetsing - nadruk op onafhankelijkheid en deskundigheid Iedere (groep) opleiding(en) heeft een examencommissie. De examencommissie bepaalt objectief en deskundig of de student voldoet aan het eindniveau en… zorgt er voor dat dat eindniveau gewaarborgd is. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 5 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Wat zegt de WHW? Onafhankelijk en deskundig Onafhankelijkheid (samenstelling) zonder druk en invloed van het management (* geen financieel verantwoordelijke in Excie) externe leden toegestaan (wordt aangemoedigd) samenstelling: minimaal 1 lid als docent verbonden aan de opleiding (niet geregeld: # leden, zittingsduur, ondersteuning…) benoeming door decaan (hoort en benoemt) geen ontslagbepaling, maar leden kunnen door decaan geschorst bij niet functioneren een excie-lid oordeelt niet over ‘eigen’ studenten Excie handelt binnen grenzen van WHW en OER Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 6 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Wat zegt de WHW? Onafhankelijk en deskundig Deskundig > WHW: deskundig op het terrein van de opleiding (groep opleidingen) Vertaalslag: deskundig functioneren impliceert kennis van o.a.: WHW OER opleiding (+ werkveld) kwaliteit toetsing kunnen waarborgen / kennis van toetsing en beoordeling kunnen meedenken en adviseren t.a.v. toetsbeleid en OER Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 7
WHW Wat zegt de WHW? NB. Excie gezaghebbend orgaan. Inst.bestuur/decaan wel eindverantwoordelijk voor kwaliteit onderwijs en graadverlening. Vertaalt zich in: zorg voor onafhankelijk en deskundig functioneren. Decaan hoort en benoemt leden. Tip: profielschets voor interne en externe leden Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 8
WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden uitreiking diploma’s / getuigschriften: Excie verantwoordelijk voor het vaststellen of een student het gewenst eindniveau heeft behaald en reikt diploma uit. (NB. Het instellingsbestuur / decaan is verantwoordelijk voor verlening van de graad (ba/ma). Praktijk: verantwoordelijkheid wordt gemandateerd aan de excie.) vrijstellingen en EVC’s (o.b.v. gronden in OER) ‘afwijkende’ programma’s beoordelen en af- of goedkeuren oordelen en maatregelen bij fraude * klachtenafhandeling / bezwaarzaken Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 9 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Verantwoorde- lijkheden Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden aanwijzing examinatoren (en beëindiging aanwijzing) (ook externen) WHW: examinatoren moeten de excie desgevraagd voorzien van materialen om de kwaliteit van toetsing en beoordeling te kunnen vaststellen. Belangrijke waarborg voor kwaliteit toetsing: deskundigheid op het gebied van toetsing en beoordeling => kies deskundige examinatoren verantwoording afleggen / Jaarverslag - besluiten goed vastleggen (incl, emails e.d.) - huishoudelijk reglement - jaarverslag voor decaan Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 10 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
DAAD onderwijsadvies /Presentatie Expertmodule 1 Ecxamencommissies Toelichting Examencommissies zijn functionele organen Voor zo’n functie is in het algemeen vereist: dossiers: ondertekening voorzitter en/of secretaris archivering formele stukken; besluiten moeten terug te vinden zijn voorzichtig zijn met telefonische- en emailcontacten Huishoudelijk reglement? Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 4/2/2017 DAAD onderwijsadvies /Presentatie Expertmodule 1 Ecxamencommissies 11
Huishoudelijk reglement samenstelling Excie profielschetsen leden vergaderschema en besluitvormingswijze mandateringen (bijv. bij dringende zaken van … aard mogen vz + secr besluiten nemen) rol toetscommissie registratie handtekeningen regelingen voor administratie van alle stukken ???? Jaarverslag Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 12
Jaarverslag Doelen: verantwoorden van de werkwijze een overzicht bieden van en verantwoording afleggen voor uitgevoerde activiteiten bewijsdocumentatie (voor genomen besluiten) reflectie op en eventuele bijstelling van eigen functioneren plannen aangeven voor het komend jaar (Zie map voor een voorbeeld-format) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 13
Verantwoorde- lijkheden Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden de excie stelt regels vast over de uitvoering van taken en bevoegdheden en maatregelen m.b.t. kwaliteitsborging toetsing het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen om de uitslag van toetsing te beoordelen het toestemming verlenen voor een door een student samengesteld programma en bepaling van de opleiding waartoe dat programma dan behoort het verlenen van vrijstellingen fraude Dus niet alleen uitvoering geven aan, maar ook regels en procedures vaststellen! Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 14
accreditatie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden Dat was de WHW … en dan komen er ook nog eens de accreditatievereisten bij! Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 15
Het nieuwe accreditatiestelsel Beperkte opleidingsaccreditatie Leidende vragen: Standaarden: Wat beoogt de opleiding? 1) Beoogde eindkwalificaties Hoe realiseert zij dit? 2) Onderwijsleeromgeving Worden de dsn bereikt? 3) Toetsing en gerealiseerd eindniveau Beoordeling: onvoldoende, voldoende, goed, excellent Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 16 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Het nieuwe accreditatiestelsel Hoe toon je dat aan? NVAO Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 17 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Het nieuwe accreditatiestelsel Instellingstoets Standaard 5: Organisatie- en beslissingsstructuur Leidende vraag: wie is waarvoor verantwoordelijk? De instelling heeft een effectieve organisatie- en beslissingstructuur met betrekking tot de kwaliteit van haar opleidingen, waarin de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk zijn afgebakend en waarvan de inspraak van studenten en medewerkers deel uitmaakt. Uitvoering ‘audit trails’ – PDCA verificatie (steekproef opleidingen) bv.: het functioneren van Examencommissies bv.: visie en beleid: Hoe is het UT-Toetskader ingevoerd Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 18 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Accreditatie: rol excie Vragen over Documentatie visie op toetsing onderwijsbeleidsplan; zelfstudie; toetsbeleidplan toetsbeleid toetsbeleidplan (kwaliteitszorgplan) eindtermen (indien niet adequaat) OER, studiegids, zelfstudie (domeinspecifiek referentiekader) realisering eindniveau onderwijs- en toetsplan op curriculumniveau; Kwaliteit afstudeerwerken; WO-monitor; werkveld-panels organisatie van toetsing toetsbeleidsplan; OER; communicatie naar studenten Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 19 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Accreditatie: rol excie Een toetsplan op curriculumniveau geeft een overzicht van onderwijseenheden en toetsvormen en de wijze waarop deze onderwijseenheden en toetsvormen als geheel de eindtermen afdekken. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 20 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Accreditatie: rol excie Vragen over Documentatie vorm en kwaliteit van toetsen sec (incl. afstudeerwerk) + beoordelingswijze screeningsverslagen; vakevaluaties; onderzoeksrapport (VBI zal ook toetsen en beoordelingen bekijken + afstudeerwerken en beoordelingen) borgingswijze kwaliteit van toetsing en beoordeling, regelgeving en richtlijnen toetsbeleidsplan (procedures, systeem) + instrumentarium (beoordelingsrichtlijnen e.a.) + uitvoering, Jaarverslag rol en functioneren van de Excie (deskundigheid, positionering, taakstelling, reglement e.d.) verslagen van overleg; jaarverslag; Huishoudelijk reglement Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 21 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012
Toetsbeleid(splan) accreditatie WHW UT-kader Toetsbeleid Rol, taken en UT-onderwijsomgeving UT-kader Toetsbeleid Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 22
Toetsbeleid(splan) Toetsbeleid: Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Toetsbeleid: een samenhangend stelsel van maatregelen en voorzieningen die je als opleiding (faculteit) treft om de kwaliteit van je toetsing en examinering te bewaken en te bevorderen Toetsbeleidsplan of -document: totaal overzicht + verantwoording + plan van aanpak implementatie toetsbeleid Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 23
Uitgangspunt: UT-kader en ‘checklist’ Toetsbeleid(splan) Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Het voorhanden zijn van een toetsbeleid(splan) maakt het leven van een Excie eenvoudiger! Co-creatie met het onderwijs- management e.a. direct betrokkenen. Uitgangspunt: UT-kader en ‘checklist’ (zie map) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 24
Hulp nodig? http://www.utwente.nl/toetsing Cursussen Inzet gede-tacheerde OD-ers Externen (CITO) Leren van elkaar (GP’s) http://www.utwente.nl/toetsing Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 25
Vragen of onduidelijkheden? UT-onderwijsomgeving Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW accreditatie Toetsbeleid op opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) UT-kader Toetsbeleid Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 26