Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Menno Karres Lead Auditor
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Klassieke AO Leseenheid1
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Professionele ontwikkeling
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Van, voor én door het onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Introductie OHSAS
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Dr Harriette Verwey, cardioloog
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
ISO 21/11/2014. OER basistraining ISO 21/11/2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Voorbereiding Instellingsaudit
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Transcript van de presentatie:

Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies Expert-module 1 26 jan. 2012 Nieuwe verantwoordelijkheden van examencommissies Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies Helma Vlas (OD) & Joke Oosterhuis (DAAD) 2-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Expert-module 1 26 jan. 2012 Programma 1) Kennismaken + leervragen 2) Nieuwe rol o.b.v. WHW / accreditatie 3) UT- Toetskader en toetsbeleid Pauze 4) Kwaliteitsborging: hoe? 5) Resterende vragen 6) Actiepunten 7) Afsluiting / evaluatie Helma Vlas (OD) & Joke Oosterhuis (DAAD) 2-4-2017 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst

Nieuwe verantwoordelijkheden van examencommissies Even vooraf Met “toetsing” wordt in deze presentatie bedoeld => schriftelijke of mondelinge tentamens, opdrachten, papers… alle mogelijke vormen van toetsing. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 3 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Rol, taken en verantwoordelijkheden UT-onderwijsomgeving WHW accreditatie Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 4

Wat zegt de WHW? Versterking positie Excie - meer accent op inhoudelijke taken => kwaliteitsborging toetsing - nadruk op onafhankelijkheid en deskundigheid Iedere (groep) opleiding(en) heeft een examencommissie. De examencommissie bepaalt objectief en deskundig of de student voldoet aan het eindniveau en… zorgt er voor dat dat eindniveau gewaarborgd is. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 5 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Wat zegt de WHW? Onafhankelijk en deskundig Onafhankelijkheid (samenstelling) zonder druk en invloed van het management (* geen financieel verantwoordelijke in Excie) externe leden toegestaan (wordt aangemoedigd) samenstelling: minimaal 1 lid als docent verbonden aan de opleiding (niet geregeld: # leden, zittingsduur, ondersteuning…) benoeming door decaan (hoort en benoemt) geen ontslagbepaling, maar leden kunnen door decaan geschorst bij niet functioneren een excie-lid oordeelt niet over ‘eigen’ studenten Excie handelt binnen grenzen van WHW en OER Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 6 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Wat zegt de WHW? Onafhankelijk en deskundig Deskundig > WHW: deskundig op het terrein van de opleiding (groep opleidingen) Vertaalslag: deskundig functioneren impliceert kennis van o.a.: WHW OER opleiding (+ werkveld) kwaliteit toetsing kunnen waarborgen / kennis van toetsing en beoordeling kunnen meedenken en adviseren t.a.v. toetsbeleid en OER Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 7

WHW Wat zegt de WHW? NB. Excie gezaghebbend orgaan. Inst.bestuur/decaan wel eindverantwoordelijk voor kwaliteit onderwijs en graadverlening. Vertaalt zich in: zorg voor onafhankelijk en deskundig functioneren. Decaan hoort en benoemt leden. Tip: profielschets voor interne en externe leden Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 8

WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden uitreiking diploma’s / getuigschriften: Excie verantwoordelijk voor het vaststellen of een student het gewenst eindniveau heeft behaald en reikt diploma uit. (NB. Het instellingsbestuur / decaan is verantwoordelijk voor verlening van de graad (ba/ma). Praktijk: verantwoordelijkheid wordt gemandateerd aan de excie.) vrijstellingen en EVC’s (o.b.v. gronden in OER) ‘afwijkende’ programma’s beoordelen en af- of goedkeuren oordelen en maatregelen bij fraude * klachtenafhandeling / bezwaarzaken Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 9 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Verantwoorde- lijkheden Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden aanwijzing examinatoren (en beëindiging aanwijzing) (ook externen) WHW: examinatoren moeten de excie desgevraagd voorzien van materialen om de kwaliteit van toetsing en beoordeling te kunnen vaststellen. Belangrijke waarborg voor kwaliteit toetsing: deskundigheid op het gebied van toetsing en beoordeling => kies deskundige examinatoren verantwoording afleggen / Jaarverslag - besluiten goed vastleggen (incl, emails e.d.) - huishoudelijk reglement - jaarverslag voor decaan Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 10 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

DAAD onderwijsadvies /Presentatie Expertmodule 1 Ecxamencommissies Toelichting Examencommissies zijn functionele organen Voor zo’n functie is in het algemeen vereist: dossiers: ondertekening voorzitter en/of secretaris archivering formele stukken; besluiten moeten terug te vinden zijn voorzichtig zijn met telefonische- en emailcontacten Huishoudelijk reglement? Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 4/2/2017 DAAD onderwijsadvies /Presentatie Expertmodule 1 Ecxamencommissies 11

Huishoudelijk reglement samenstelling Excie profielschetsen leden vergaderschema en besluitvormingswijze mandateringen (bijv. bij dringende zaken van … aard mogen vz + secr besluiten nemen) rol toetscommissie registratie handtekeningen regelingen voor administratie van alle stukken ???? Jaarverslag Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 12

Jaarverslag Doelen: verantwoorden van de werkwijze een overzicht bieden van en verantwoording afleggen voor uitgevoerde activiteiten bewijsdocumentatie (voor genomen besluiten) reflectie op en eventuele bijstelling van eigen functioneren plannen aangeven voor het komend jaar (Zie map voor een voorbeeld-format) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 13

Verantwoorde- lijkheden Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden de excie stelt regels vast over de uitvoering van taken en bevoegdheden en maatregelen m.b.t. kwaliteitsborging toetsing het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen om de uitslag van toetsing te beoordelen het toestemming verlenen voor een door een student samengesteld programma en bepaling van de opleiding waartoe dat programma dan behoort het verlenen van vrijstellingen fraude Dus niet alleen uitvoering geven aan, maar ook regels en procedures vaststellen! Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 14

accreditatie WHW: rol, taken en verantwoordelijkheden Dat was de WHW … en dan komen er ook nog eens de accreditatievereisten bij! Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 15

Het nieuwe accreditatiestelsel Beperkte opleidingsaccreditatie Leidende vragen: Standaarden: Wat beoogt de opleiding? 1) Beoogde eindkwalificaties Hoe realiseert zij dit? 2) Onderwijsleeromgeving Worden de dsn bereikt? 3) Toetsing en gerealiseerd eindniveau Beoordeling: onvoldoende, voldoende, goed, excellent Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 16 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Het nieuwe accreditatiestelsel Hoe toon je dat aan? NVAO Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 17 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Het nieuwe accreditatiestelsel Instellingstoets Standaard 5: Organisatie- en beslissingsstructuur Leidende vraag: wie is waarvoor verantwoordelijk? De instelling heeft een effectieve organisatie- en beslissingstructuur met betrekking tot de kwaliteit van haar opleidingen, waarin de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk zijn afgebakend en waarvan de inspraak van studenten en medewerkers deel uitmaakt. Uitvoering ‘audit trails’ – PDCA verificatie (steekproef opleidingen) bv.: het functioneren van Examencommissies bv.: visie en beleid: Hoe is het UT-Toetskader ingevoerd Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 18 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Accreditatie: rol excie Vragen over Documentatie visie op toetsing onderwijsbeleidsplan; zelfstudie; toetsbeleidplan toetsbeleid toetsbeleidplan (kwaliteitszorgplan) eindtermen (indien niet adequaat) OER, studiegids, zelfstudie (domeinspecifiek referentiekader) realisering eindniveau onderwijs- en toetsplan op curriculumniveau; Kwaliteit afstudeerwerken; WO-monitor; werkveld-panels organisatie van toetsing toetsbeleidsplan; OER; communicatie naar studenten Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 19 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Accreditatie: rol excie Een toetsplan op curriculumniveau geeft een overzicht van onderwijseenheden en toetsvormen en de wijze waarop deze onderwijseenheden en toetsvormen als geheel de eindtermen afdekken. Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 20 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Accreditatie: rol excie Vragen over Documentatie vorm en kwaliteit van toetsen sec (incl. afstudeerwerk) + beoordelingswijze screeningsverslagen; vakevaluaties; onderzoeksrapport (VBI zal ook toetsen en beoordelingen bekijken + afstudeerwerken en beoordelingen) borgingswijze kwaliteit van toetsing en beoordeling, regelgeving en richtlijnen toetsbeleidsplan (procedures, systeem) + instrumentarium (beoordelingsrichtlijnen e.a.) + uitvoering, Jaarverslag rol en functioneren van de Excie (deskundigheid, positionering, taakstelling, reglement e.d.) verslagen van overleg; jaarverslag; Huishoudelijk reglement Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 21 Module 1 - Nieuwe verantwoordleijkheden (OD / DAAD) - 26 jan. 2012

Toetsbeleid(splan) accreditatie WHW UT-kader Toetsbeleid Rol, taken en UT-onderwijsomgeving UT-kader Toetsbeleid Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 22

Toetsbeleid(splan) Toetsbeleid: Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Toetsbeleid: een samenhangend stelsel van maatregelen en voorzieningen die je als opleiding (faculteit) treft om de kwaliteit van je toetsing en examinering te bewaken en te bevorderen Toetsbeleidsplan of -document: totaal overzicht + verantwoording + plan van aanpak implementatie toetsbeleid Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 23

Uitgangspunt: UT-kader en ‘checklist’ Toetsbeleid(splan) Toetsbeleid op Opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) Het voorhanden zijn van een toetsbeleid(splan) maakt het leven van een Excie eenvoudiger! Co-creatie met het onderwijs- management e.a. direct betrokkenen. Uitgangspunt: UT-kader en ‘checklist’ (zie map) Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 24

Hulp nodig? http://www.utwente.nl/toetsing Cursussen Inzet gede-tacheerde OD-ers Externen (CITO) Leren van elkaar (GP’s) http://www.utwente.nl/toetsing Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 25

Vragen of onduidelijkheden? UT-onderwijsomgeving Onderwijsomgeving opleiding Rol, taken en Verantwoorde- lijkheden Excie WHW accreditatie Toetsbeleid op opleidingsniveau (Toetsbeleidsplan) UT-kader Toetsbeleid Module 1 - Nieuwe verantwoordelijkheden (OD / DAAD) 2-4-2017 26