Presentatie RPC Deventer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie introductie BGL
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Functieprofiel en beoordeling
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Competentieprofielen
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Workshop “Beoordelen”
Werkveldconferentie 23 april 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Participerend Leiderschap
Hoe leren professionals?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
ZESC – Situationeel leiderschap
Begeleiding bij Werkplekleren
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een vergadering organiseren
Behavior Based Safety Warehousing
Vergadering Personeelsdienst
Competentie gericht onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Inspelen op innovaties
Workshop – teamgroei begrijpen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer Commentaar: Welkom bij de presentatie “Train de trainer” Ik wil graag als 1e een introducerend “filmpje” laten zien. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer LEERMIDDELEN OP MAAT 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

...de moderne bedrijfsschool Train de Trainer ...de moderne bedrijfsschool Onze filosofie Vertel mij – en ik vergeet het laat mij zien – en ik onthoud het laat mij zelf doen – en ik zal het begrijpen 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Het ontwikkelen van leermateriaal Train de Trainer Wat is= Het ontwikkelen van leermateriaal 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Werkwijze ontwikkeling leermateriaal Train de Trainer Werkwijze ontwikkeling leermateriaal Inventariseren van de werkwijze en procedures, vakkun-digheid en kennis van zaken door deze weg te halen uit alle hoeken van de organisatie, de leiding maar ook en vooral bij de mensen Vastleggen van al deze informatie in de elektronische leeromgeving door het ontwikkelen van vraaggestuurd leermateriaal Introduceren, aanleren en begeleiden gericht op de “nieuwe” werksituatie voor alle betrokkenen 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer Interactief Leermeester en praktijkbegeleiders komen in het bedrijf en gaan stap voor stap te werk: 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Rol praktijkbegeleiders Train de Trainer Rol praktijkbegeleiders Vertrouwen winnen (een van hen worden) Verzamelen en analyseren Praten met de mensen Vastleggen en vragen bedenken 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer Rol praktijkbegeleiders Opstellen concepten, weer terugkoppelen en daarbij vooral de uitvoerenden betrekken 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Methodiek proces rol 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer Methodiek Door middel van vraag gestuurd leren in de ELO: ELO = Elektronische Leer Omgeving Persoonlijke Inlogcode: Leren vanaf elke computer met Internetverbinding Activiteiten en resultaten worden per leerling bijgehouden GEEN Lesboeken Praktijkbegeleiding door Vaklieden Ondersteund door Praktijkopdrachten Praktijk aansluitend op Theorie in de ELO Onze visie als het gaat over LEREN. Ik kan hier een voorbeeld laten zien van de ELO 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer PROCES Inschrijving: Doornemen FORMULIEREN OPLEIDING: Afsprakenformulier (Afspraak = Afspraak) Aanwezigheidsformulier Stappenplan (Checklijst) Tijdsplan ELO lessen Tijdsplan Praktijkopdrachten Tijdsplan Beoordeling(en) Tijdsplan Theorie- en Praktijktoets Toetsingsformulier (Opleidingsmatrix) Evaluatieformulier Rapportage: Dagrapportage Beoordeling per WEEK of PERIODE (Ploegencyclus) Periodieke Bespreking Certificaat 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer ROLLEN Teamleider: Initiator Mentor / Coach Inhoudelijk verantwoordelijk voor opleiding Beoordeelt Resultaten Vakbekwame Medewerker: Kennisoverdracht / Training Begeleiden Praktijk Laat Praktijkopdrachten uitvoeren Praktijkbegeleider / Instructeur: Bewaakt de Procesgang Begeleiden Theorie (ELO) Drijvende kracht achter opleiding Consulent: Faciliteert en zorgt voor Registratie Onderhoud contact tussen Opleidingsinstituut en Cursist 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer EINDE PRESENTATIE Bedankt voor uw belangstelling !! 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Het beoordelen van deelnemers/cursisten gebeurd aan de hand van competenties (vaardigheden). Deze competenties kennen een onderverdeling: Norm - Deze wordt aangeduid met “0” Boven Norm - Deze wordt aangeduid met “+” Duidelijk boven Norm - Deze wordt aangeduid met “++” Onder Norm - Deze wordt aangeduid met “-” Duidelijk onder Norm - Deze wordt aangeduid met “- -” Competenties waarop beoordeelt kan worden zijn onder andere: Collegialiteit Persoonlijk optreden Aandacht tonen Openheid met betrekking tot werk Werkhouding Technisch kunnen/inzicht Flexibiliteit (omgaan met functie eisen / meedenken) 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Collegialiteit: (Gedragsinvloed op anderen) Norm (= 0) - Optreden beoordeelde heeft dagelijks werkcontacten met collega’s en chefs tot gevolg. Boven norm (= +) - Optreden beoordeelde ondersteunt collega’s en chefs bij het goed uitoefenen van hun functie en het onderhouden van contacten. Duidelijk - Stimuleert collega’s en chefs tot goed uitoefenen van boven norm (= ++) hun functie en het onderhouden van contacten. Onder norm (= -) - Hindert collega’s en chefs in het uitoefenen van hun functie en het onderhouden van contacten; Kan tot conflicten leiden. Duidelijk - Belemmert collega’s en chefs in het uitoefenen van onder norm (= - -) hun functie en het onderhouden van contacten; Leidt tot conflicten. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Persoonlijk optreden: Norm (= 0) - Persoonlijk optreden beoordeelde ondersteund dagelijkse contacten. Boven norm (= +) - Persoonlijk optreden beoordeelde ondersteund anderen in hun persoonlijk optreden. Duidelijk - Persoonlijk optreden stimuleert anderen in hun boven norm (= ++) persoonlijk optreden. Onder norm (= -) - Persoonlijk optreden beoordeelde irriteert collega’s en chefs met regelmaat. Duidelijk - Persoonlijk optreden beoordeelde roept zichtbare onder norm (= - -) weerstanden op bij collega’s en chefs. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Aandacht tonen: Norm (= 0) - Aan vragen/opdrachten van collega’s en chefs wordt door beoordeelde aandacht geschonken. Boven norm (= +) - Beoordeelde vraagt bij uitleg/toelichting bij vragen/opdrachten. Duidelijk - Beoordeelde vraagt door om daarmee beter de boven norm (= ++) werkzaamheden te kunnen verrichten. Onder norm (= -) - Beoordeelde moet met regelmaat aan de uitvoering herinnerd worden. Duidelijk - Beoordeelde sluit zich af. onder norm (= - -) 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Openheid met betrekking tot werk: Norm (= 0) - Beoordeelde is aanspreekbaar op en open over onderwerpen met betrekking tot de werkresultaten. Boven norm (= +) - Beoordeelde is belangstellend om over de werkresultaten te praten. Duidelijk - Beoordeelde draagt zelf resultaten aan met betrekking tot boven norm (= ++) het werk (positief en negatief uitvallend) Onder norm (= -) - Beoordeelde moet worden aangespoord om over resultaten te spreken. Duidelijk - Beoordeelde verzwijgt bewust werkresultaten (doofpot). onder norm (= - -) 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Werkhouding: (Verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. het werk en werkomgeving) Norm (= 0) - Beoordeelde hanteert de bedrijfsregels en werkinstructies op de aangegeven wijze. Boven norm (= +) - Beoordeelde richt zich op het verbeteren van werk en werkomgeving. Duidelijk - Beoordeelde is continu bezig met het verbeteren van boven norm (= ++) werk en werkomgeving. Onder norm (= -) - Beoordeelde hanteert met enige regelmaat de bedrijfs- en werkregels niet of niet juist. Duidelijk - Beoordeelde hanteert met grote regelmaat de bedrijfs- onder norm (= - -) en werkregels niet. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Technisch kunnen/inzicht: Norm (= 0) - Beoordeelde voert de werkzaamheden uit in het aangegeven tempo met gebruikmaking van de aangeboden apparatuur en volgens de richtlijnen. Boven norm (= +) - Beoordeelde voert de werkzaamheden uit met grotere efficiency dan de norm. Hij/zij ziet vooruit, werkt preventief. Duidelijk - Niet van toepassing. boven norm (= ++) Onder norm (= -) - Beoordeelde kan de norm regelmatig niet halen. Duidelijk - Beoordeelde haalt de norm in het geheel niet. onder norm (= - -) 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Flexibiliteit: (Omgaan met functie eisen) Norm (= 0) - Beoordeelde werkt overeenkomstig de functie eisen. Boven norm (= +) - Beoordeelde wil ook buiten de eisen van de functie (nieuwe) werkzaamheden verrichten en wil hiervoor opgeleid worden. Duidelijk - Beoordeelde verricht werkzaamheden duidelijk boven het boven norm (= ++) functieniveau. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Flexibiliteit: (Meedenken) Norm (= 0) - Beoordeelde werkt overeenkomstig de functie eisen. Boven norm (= +) - Beoordeelde komt met eigen ideeën en suggesties die bevorderlijk zijn voor de afdeling en/of het bedrijf. Duidelijk - Niet van toepassing. boven norm (= ++) TERUG ------ 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Leren is een interactie tussen mensen en hun omgeving Als wij over leren spreken, hebben we het over verbeteren/veranderen van: Wat je kent, Wat je kunt, Hoe je bent, Hoe je je gedraagt. Leren heeft vooral te maken met het toepassen in de praktijk wat de theorie leert, het aanleren van vaardigheden. Leren heeft ook te maken met het veranderen van een houding, van gewoonten en gedrag. Dit vindt plaats in een wisselwerking tussen de lerende, de vakman/opleider, de teamleider en de leeromgeving c.q. werkplek. 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Een goede wisselwerking is mede afhankelijk van: De drijfveren van de lerende en zijn/haar interesse, De wijze waarop de vakman/opleider zijn/haar deskundigheid kan overdragen, De teamleider moet de gelegenheid scheppen, interesse tonen en het proces sturen. Maar bovenal zal de lerende alleen dan leren als hij/zij dat zelf wil. Motivatie bepaald hierbij het succes. Hierbij kunnen we een belangrijke vraag stellen: “Hoe kan de omgeving de voorwaarde scheppen en motiveren opdat de opleiding een succes wordt?” 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer

Presentatie RPC Deventer Train de Trainer: Aan de opleidingen van Tutorial “Leren in Bedrijf” zijn onlosmakelijk de Train de Trainer programma’s verbonden. Hierin worden de teamleiders, vaklieden en andere betrokkenen begeleid/gecoacht om hun rol in de opleiding goed te spelen. Vast onderdeel daarvan is de kennismaking met het theoretische leermateriaal in de ELO’s (verkort) eventueel door deelname aan FORUM-bijeenkomsten. Bovendien wordt betrokkenen geinstrueerd in het gebruik van de formaliteiten. Verder worden er workshops georganiseerd waarin onderwerpen aan de orde komen zoals “werkplekleren”, “competentiegericht opleiden”, “uw taak als begeleider in het opleidingsproces”, “resultaatgericht werken” en “leiderschapsstijl”. TERUG ------ 2-4-2017 Presentatie RPC Deventer