Kwartiermaken in de Praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kwaliteit van leven bij dementie
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Arbeidstevredenheid en prestaties
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Onderzoekersforum CQ-index
De HR-Businesspartner als servant-leader
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Autisme en intelligentie
SEXPERT II Seksuele gezondheid van etnische minderheden in Vlaanderen (dr. Maya Caen – Sexpert II, UGent)
Psychotherapie bij ouderen
ICTB/NB Projectmanagement.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Kwartiermaken en Decentralisatie
Presentatie over Kwartiermaken Kwartiermaken: hype of vak?
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
….of toch verschillend?? Dr Margo Brouns
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Programma koffie en thee presentatie discussie en vragen 1.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Flexpool Kadaster 22 juni 2012 Marto Boes Wendy Teunissen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
Persoonsgerichte zorg
Zin in meten??.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Prioriteiten stellen.
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Loopbaanpaden Een verkenning.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Kwartiermaken in de Praktijk Master Thesis presentatie Jordy Lievers Social and Organizational Psychology Universiteit Leiden

Inhoud Doel Introductie en theorieën Methoden Resultaten vragenlijst Interviews Resultaten interviews

Doel Gecombineerde scriptie en stage Bijdragen aan kennis en theorievorming over kwartiermaken Eerste onderzoek ooit naar kwartiermaken

Introductie en theorieën Wat is een kwartiermaker: Van origine een militaire term Kwartiermaker is een term voor een manager die vooruit wordt gestuurd om voorbereidingen te treffen voor iets geheel nieuws. Kortom: een voorloper of een wegbereider. Een kwartiermaker werkt in opdracht van een organisatie in de (semi-)publieke sector. Het is iemand die partijen samenbrengt, inspireert en iets nieuws creëert.

Introductie en theorieën Groeiende behoefte aan kwartiermakers Organisaties geloven minder in dure verandertrajecten geleid door externe consultants

Introductie en theorieën Kwartiermaken heeft veel gemeen met projectmanagement en verandermanagement Overeenkomsten projectmanagement: Projectleider Tijdelijk Opdrachtgever Doel

Introductie en theorieën Verschillen projectmanagement: Kwartiermaker heeft meer vrijheid en minder zekerheden (budget, team, doel) Kwartiermaker is meer een verbinder dan een leider (figuur 1) Uit: Master thesis Jordy Lievers

Introductie en theorieën Uit: Powerpointpresentatie “Gastcollege kwartiermakers”, Huub Janssen, 16 januari 2013

Methoden Vragenlijst met 46 vragen Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, opleiding, jaren ervaring, branche, etc. Stellingen over: project, proces, financien, organisatie, branche, juridisch, stressbestendigheid (7-punts Likertschaal) Verspreid onder ~ 160 kwartiermakers 95 reacties (hoge response rate)

Resultaten vragenlijst Demografische gegevens respondenten: 64% man, 36% vrouw Gemiddelde leeftijd 50 jr (jongste 27, oudste 69) 71% universitaire opleiding, 27% HBO, 2% MBO

Resultaten vragenlijst Huidige arbeidssituatie:

Resultaten vragenlijst Welke correlaties zijn er tussen testscores en demografische gegevens? (Pearson’s correlatie) Universitair opgeleide kwartiermakers zijn; Beter in juridisch aspect Beter in maken kosten-batenanalyse En hebben minder behoefte aan financiële feedback Samenvattend: belangrijk voor een kwartiermaker om een universitaire opleiding te hebben

Resultaten vragenlijst Welke correlaties zijn er tussen testscores en demografische gegevens? (Pearson’s correlatie) Mannelijke kwartiermakers; Zijn gemiddeld ouder dan vrouwelijke kwartiermakers Hebben meer financiële vaardigheden dan vrouwelijke kwartiermakers Geen verschil in stressbestendigheid, branche, of arbeidssituatie

Resultaten vragenlijst Welke correlaties zijn er tussen testscores en demografische gegevens? (Pearson’s correlatie) Oudere kwartiermakers zijn; Langer werkzaam in branche (minder mobiel?) Beter in het kwartiermaakproces (meer ervaring?) Vaker ZP’er

Resultaten vragenlijst Welke correlaties zijn er tussen testscores en demografische gegevens? (Pearson’s correlatie) Kwartiermakers langer werkzaam in branche: Zijn beter in juridische zaken Kunnen beter omgaan met onvoorziene omstandigheden Zijn stressbestendiger Samenvattend: ervaring in de branche is een belangrijke eigenschap voor een kwartiermaker

Resultaten vragenlijst Welke beïnvloedingstactieken gebruiken kwartiermakers? Beinvloedingstactieken (gebaseerd op Yukl, 1989-1992) Kiezen welke tactieken gebruikt worden: Inspireren, hulp vragen, rationele verleiding, coalitietactieken, persoonlijke gunsten, ruilen, goedpraten, vleierij, onder druk zetten Meest gebruikt: Inspireren, hulp vragen, rationele verleiding (allen > 90%) Minst gebruikt: Onder druk zetten (12,6%)

Resultaten vragenlijst Verschil mannen en vrouwen qua beinvloedingstactieken

Resultaten vragenlijst Samenvatting resultaten: Universitaire opleiding is belangrijk Ervaring in branche is belangrijk Oudere kwartiermakers vaker ZP’er Vrouwen gebruiken effectievere beinvloedingstactieken

Interviews Interviews met zes kwartiermakers Onderzoeksvraag: Hoe werken kwartiermakers, en wat zijn de onderliggende mechanismen die hun meningen en gedrag beïnvloeden?

Resultaten interviews Kwartiermakers halen informatie vooral uit hun eigen netwerk, en sommigen lezen vakliteratuur Belangrijkste competenties zijn: ervaring in het publieke domein, goede communicatievaardigheden en mensen kunnen verbinden (flexibel, proactief, onafhankelijk werden ook genoemd)

Resultaten interviews Type persoon: leeftijd en geslacht onbelangrijk, ervaring en persoonlijkheid zijn veel belangrijker Opdracht acquisitie: voornamelijk interne vacatures en eigen netwerk, echter ook soms extern of via consultancybureau

Resultaten interviews Opdrachtgevers gaan voor ervaren kwartiermakers omdat die “weten hoe de hazen lopen” en een grotere kans van slagen hebben. Iemand met minder ervaring kan echter verfrissende nieuwe ideeën geven Opleiding: niet belangrijk, persoonlijkheid, competenties en ervaring wel

Resultaten interviews Geslacht: onbelangrijk, echter voor sommige opdracht zijn bepaalde persoonlijkheidstrekken wenselijk Publieke sector: alle kwartiermakers voelen zich erg thuis, echter vinden sommigen het wel erg langzaam en bureaucratisch

Resultaten interviews Zelfstandig professionals: erg aantrekkelijk, echter wel op latere leeftijd wanneer netwerk groot genoeg is (40)

Resultaten interviews Samenvatting interviewresultaten: Belangrijkste is ervaring, persoonlijkheid en competenties. Deze zijn allen veel belangrijker dan opleiding, leeftijd, geslacht, etc.

Figuur Figuur 8 uit master thesis Jordy Lievers, Quartermasterting in Practice

Vragen?