Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Workshop Handelingsgericht werken
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Schoolcijfers, een tweede natuur
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Portfolio
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Reflectie.
Het werken met portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Zorgplicht in passend onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Visie & Strategie.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze doelen en visie in beeld
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Methodiek: Plancyclus
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Formatief versus summatief
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Anders kijken, anders doen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Themabijeenkomst 14 november 2016
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat? Juliette Vermaas

Wat is volgens jou OGW? Welke positieve/negatieve beelden heb je bij OGW? Welke beelden heb je bij het vakmanschap van de leraar?  

Programma Introductie op OGW: de zes bouwstenen Bouwsteen 1: visie en schoolontwikkeling Bouwsteen 3: onderwijsproces en vakmanschap Succesfactoren OGW Simulatie OGW

Wat is OGW? Docenten/secties buigen zich regelmatig over de vraag wat de resultaten zeggen over de leerlingen en over het onderwijs en gebruiken de conclusies om hun aanpak gericht te verbeteren. Vraagt om onderzoekende vaardigheden: vooraf formuleren van doelen verzamelen van informatie cyclische/planmatige aanpak  

Zes bouwstenen van OGW Zonder een gerichte visie en beleid op OGW, Zonder planmatige sturing van leidinggevenden, zonder docenten die het onderwijsproces opbrengstgericht vormgeven, zonder de juiste instrumenten om prestaties te meten, zonder de benodigde kennis en vaardigheden en zonder een opbrengstgerichte cultuur… … zal OGW niet in de school gedijen!

Bouwstenen van OGW Visie en beleid: Wat is onze visie op goed onderwijs? Wat verwachten we van onze leerlingen? Welke doelen hebben wij en zijn die ambitieus genoeg? Sturing: Hoe organiseren wij OGW systematisch? Hoe planmatig sturen we de organisatie aan om meer resultaatgericht te werken? Onderwijsproces: Welke verwachtingen en doelen stellen we aan onze leerlingen? Hoe weten we waar de leerlingen staan en waar we de leerlingen naar toe willen brengen? Cultuur: Hoe belangrijk vinden wij prestaties? Hoe reflecteren we op ons eigen werk? Hoe spreken wij elkaar aan?

Opdracht 1: Meetlat OGW In welke mate is OGW al in uw school aanwezig? Zitten we allemaal op dezelfde lijn wat betreft het doelgericht werken aan hogere prestaties? Zijn de (eind)doelen voor iedereen duidelijk en ambitieus genoeg?

Bouwsteen 1 OGW = Schoolontwikkeling! Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Wat zeggen de resultaten over de leerlingen en over het onderwijs? Conclusies gebruiken om de aanpak gericht te verbeteren!  

Samen (hang) OGW OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid van leidinggevenden, kwaliteitszorgmedewerkers, docenten, leerlingen en ouders! Link met Determinatie en Toetsbeleid: gezamenlijke afspraken over inhoud en organisatie  

OGW-cyclus Visie hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van de school, zichzelf en de leerlingen centraal staan Visie vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen Onderwijs in richten Sturen op het realiseren van de gewenste doelen door (prestatie-) afspraken met docenten/leerlingen Vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) continu meten Vorderingen analyseren: in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar? Resultaten verklaren: waar ligt het aan? Resultaten bespreken door feedback te geven en te krijgen Activiteiten/werkwijze bijstellen.

OGW-cyclus

Opdracht 2: OGW-cyclus Welke fase van de OGW-cyclus is bij jullie op orde? Noteer hier een + of ++ Welke fase van de OGW-cyclus vraagt extra aandacht? Noteer hier een – of ±

Bouwsteen 3: Vakmanschap en OGW OGW heeft vaak nog een negatieve klank: Moet van de inspectie Kost veel tijd, komt er bij Alleen maar focus op cijfers Negatief voor pedagogisch klimaat Maar: praktijk laat meerwaarde zien van OGW voor de eigen ontwikkeling en die van de leerling -> OGW= vakmanschap versterken!

Kenmerken van vakmanschap   Bevlogenheid Rand-voorwaarden Proces Inhoud Kennis & Ervaring Resultaat-gericht Geen toets- en afrekencultuur, maar open bespreek- en aanspreek cultuur, leerwinst centraal!! Uitdagend & Doelgericht Klassen-management

OGW Onderzoek laat zien dat: hogere doelen/verwachtingen, feedback geven, studievoortgang bijhouden en differentiëren… …het meest bijdragen aan leerwinst & welzijn van lln: Les sluit beter aan bij leerontwikkeling Leerling wordt uitgedaagd Leerling merkt dat hij vooruit gaat Er ontstaan doorlopende leerlijnen!   OGW

1. Hogere doelen Waar staan mijn leerlingen nu? Waar stonden ze 1-2 maanden geleden? Waar moeten ze over 1-2 maanden zijn? Hoe ga ik dat aanpakken? Hoe ga ik het effect meten? Welk effect merk ik van mijn handelen? Wat vind ik van dat effect, ben ik tevreden? En wat vindt de leerling ervan? Welke conclusies verbind ik hieraan? Hoe vertaal ik die conclusies naar concreet handelen?   Wat wil ik deze periode met deze klas bereiken? Hoe ga ik dat realiseren/hoe ga ik ze motiveren? Wanneer ben ik tevreden? Leerlingen die werken vanuit uitdagende doelen en duidelijke succescriteria bereiken betere resultaten Wat verwachten de leerlingen van jou en van het onderwijs? Kunnen opstellen maandbudget voor een huishouden Kunnen toepassen van verschillende Engelse werkwoordstijlen. Vergroten woordenschat Hoe? Eind van les schrijfen leerlingen 5 moeilijke woorden met omschrijving in hun schrift en deze woorden herhalen we aan begin van volgende les Tevreden? Als leerlingen tussen cito 1 en cito 2 wat betreft woordenschat verbetering van 10% laten zien

2. Structurele feedback Op inhoud en op leerproces Hoe los je moeilijke opdrachten op? Belang van positieve feedback Feedback van leerlingen op jou en op zichzelf   Gezamenlijk formuleren van waarden die school belangrijk vindt voor veilig leerklimaat. Vervolgens gedrag dat hier bij hoort positief waarderen.

3. Bijsturen o.b.v. voortgang Van volgend naar plannend onderwijs: opdracht 3 Leerling Cijfer 1 2 3 4 5 Gem./lln. 6,6 6,1 7,2 7,0 6,8 4,5 5,3 6,0 5,1 5,2 5,4 4,9 9,1 6,2 6,4 7,5 2,1 4,3 5,9 Gemiddeld cijfer 6,3 5,6 5,8 Hattie: het afnemen van toetsen is vooral in het belang van de leraar: welk effect heeft jouw handelen op de leerlin?

4. Differentiatie Het bewust omgaan met verschillen in de klas Wat betekenen de resultaten voor mijn (eind)doelen, planning, toetsen, klassenmanagement? Voorbeeld klassenhandelingsplan   Activerende instructie: terugblik, orientatie (lesdoelen), uitleg/instructie, begeleide (in)oefening, zelfstandige verwerking, evaluatie (samen nakijken met gerichte feedback), terug- en vooruitblik Klassenhandelingsplan: 1 format voor afspraken voor hele klas, doelen voor 3 niveaus en voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften

Bijv. klassenplattegrond, afspraken rond zelfstandig werken, etc. HELE KLAS Bijv. klassenplattegrond, afspraken rond zelfstandig werken, etc. DIFFERENTIATIE   LEESVAARDIGHEID Onder niveau: Boven niveau: WOORDENSCHAT REKENEN/WISKUNDE EIGEN VAK HANDELINGSPLANNEN: Weergave van individuele speerpunten. Wim: Graag bij Wim na de overgang van de Uitlegfase naar de Zelfstandig-Werk-fase checken of hij weet wat hij nu moet gaan doen. Zo nodig de opdracht kort en krachtig herhalen volgens een gestructureerd stappenplan. Klaas: Graag bij Klaas checken of hij zijn huiswerk heeft gemaakt.

Succesfactoren OGW Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor visie, doelen, resultaatafspraken. OGW-cultuur: Hoge doelen/verwachtingen Analyseren en verbeteren: actie! Reflectie en feedback: vertrouwen! Planmatige aanpak tot in de klas door: Vakwerkplannen o.b.v. resultaten en syllabus Blijvende aanpassing pta/pto/toetsen Lesinrichting/differentiatie o.b.v. resultaten Samenwerking en afstemming in de sectie: doorlopende leerlijnen!  

Wat vraagt dit van mij als leraar? Zorg voor een veilige cultuur en duidelijke structuur in de les. Blijf opletten hoe het gaat met de leerlingen. Werk planmatig, stuur steeds bij o.b.v. de resultaten. Maak en bespreek samen toetsen en analyses. Ga bij elkaar kijken in de les. Geef leerlingen/elkaar feedback. Maak leerlingen en ouders mede verantwoordelijk voor de resultaten.  

Wat vraagt dit van de schoolleider? Strategisch denken Inspireren Begeleiden Sturen Informeren Complimen-teren Delegeren Meten en analyseren Meer manager zijn! Meer leiderschap!   Hoe? Inspireren/motiveren: nut en noodzaak uitdragen Meten en Analyseren: vensters, inspectie Strategisch denken: visie, samenhang Informeren/communiceren: bewustwording Delegeren: gedeelde verantwoordelijkheid Sturen/aanspreken: smart, eenduidige verwachtingen Complimenteren: successen vieren Begeleiden: voorbeelden, tools, vaardigheden

Doel Simulatie Bewustwording van de mogelijkheden van OGW in de school (dus nog niet in de klas) Inzicht krijgen in: de cyclus van OGW bevorderende en belemmerende factoren wat er op de eigen school al goed gaat/beter kan Besluiten hoe je samen de komende periode OGW in de eigen school verder gaat versterken

Hoe? Door samen te analyseren Door samen SMART doelen te formuleren: Specifiek (eenduidig) Meetbaar (concrete resultaten) Acceptabel en realistisch Tijdgebonden (wanneer moet het klaar zijn?) Door analyses en doelen samen te bespreken Door concrete verbeteracties af te spreken

Voordat we beginnen met de simulatie Simulatie = vereenvoudiging van de werkelijkheid Werkwijze = snelkookpan. Frustratie hoort daarbij! Gaat om het proces, geen test voor de beste analyse of het beste plan. Leef je in, blijf in het spel, maar ga geen typetje spelen.

Wie, wat, waar? Amsterdam: Theaterzaal, Spelleider Juliette NB: Start met lunch! Eindhoven: Loodszaal, Spelleider Irma Zwolle: Meetkamer, Spelleider Paula