Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
“Hoe kom ik aan klanten?”
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Guus Delen ; theorie De SourcingfactorenMonitor
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Een startersgids voor innovatie
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Een continue verbeterende dienstverlening
Menselijk kapitaal van uw onderneming
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
De kracht van GAC Business Solutions
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Strategie en positionering
Ster van Succes.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Visie & Strategie.
Nike Supply Chain Management
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Succesvol implementeren in de zorg
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Inkoopcoöperatie.
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint! Onderzoek hoe de BVE Sector (ROC’s/AOC’s) denkt over uitbesteding van ICT diensten en geef suggesties om uitbesteding op een succesvolle manier aan te pakken Presentatie ROC I-Partners

Onderzoeksinformatie Kennisnet heeft het onderzoek mogelijk gemaakt (www.kennisnet.nl) ROC-i-partners heeft (mede) de doelgroepen aangegeven en het onderzoek begeleid (www.roc-i-partners.nl) YOU WE I en VKA hebben het onderzoek geformuleerd, uitgevoerd en de resultaten vastgelegd (www.you-we-i.nl en www.vka.nl) De doelgroepen zijn selectief gekozen Het onderzoek heeft in november / december plaatsgevonden Iedereen heeft actief meegewerkt aan de totstandkoming van het eindresultaat Presentatie ROC I-Partners

We hebben de 3 doelgroepen benaderd… 9 interviews CvB leden Missie, beelden Ambities en verwachtingen 23 Internet enquête IT-management Capaciteit, geld componenten, kennis Diensten, producten en projecten Gebruikers (medewerkers en deelnemers) Functionaliteiten SLA´s / projecten 7 Schriftelijke vragen IT-Leveranciers Leveringsvoorwaardenraamcontracten Presentatie ROC I-Partners

En de resultaten zijn buitengewoon interessant! De meerderheid van de geïnterviewde CvB leden vinden de kwaliteit van de ICT “nutsvoorzieningen” slecht tot zeer slecht en zien uitbesteden als een serieuze optie Een grote meerderheid van de IT managers zien aanzienlijke voordelen om de ICT “nutsvoorzieningen” uit te besteden De IT leveranciers zien de BVE sector als een zeer aantrekkelijke markt maar wel erg moeilijk  Wat let ons nog ………………………………… Presentatie ROC I-Partners

De resultaten uit de interviews met de CvB leden Hebben weinig kennis over wat uitbesteding is, welke vormen er zijn en hoe het gaat werken Hebben nauwelijks contact met IT leveranciers Vinden de bestaande ICT diensten matig tot slecht Zien veel voordelen in uitbesteden aan derden / of samenwerken met andere(n) Sommigen willen liever nu uitbesteden , anderen willen eerst het “huis op orde hebben” en dan uitbesteden Willen graag in zee met de grote IT leveranciers , anderen hebben geen voorkeur Presentatie ROC I-Partners

De resultaten uit de interviews met de IT managers Zijn ook niet tevreden over de kwaliteit van de ICT “nutsvoorziening” Vinden dat ze zelf nog niet klaar zijn voor uitbesteding Hebben zelf ook weinig kennis van uitbesteding Zijn slecht in staat om externe IT-leveranciers aan te sturen Verwachten van uitbesteding dat doorbelasting beter inzicht geeft over de opbouw van de kosten Willen in zee gaan met een grote IT leverancier met veel (branche) kennis Presentatie ROC I-Partners

De resultaten uit de interviews met de IT leveranc Zien de BVE sector als zeer aantrekkelijk maar erg moeilijke markt Denken de kwaliteit van de ICT “nutsvoorzieningen” aanzienlijk te kunnen verbeteren Zijn van mening dat de ROC’s / AOC’s nog veel moeten doen om uitbesteding succesvol te laten verlopen Vinden dat IT managers de discussie over uitbesteding vermijden Denken dat het over te nemen personeel moeilijk inpasbaar is in de eigen organisatie Merken op dat CvB leden, zo ze al aan tafel komen, nauwelijks kennis van zaken hebben Presentatie ROC I-Partners

Wat willen de IT managers uitbesteden? Telefonie is favoriet “Eigen” onderwijs applicaties moeten we zelf blijven doen Presentatie ROC I-Partners

Is uitbesteding van ICT diensten wel verantwoord?  Model is toegepast binnen diverse marktsegmenten De rest : uitbesteding is een optie mits de risico’s worden geadresseerd Onder de lijn: onverantwoord om uit te besteden Presentatie ROC I-Partners

En waar moeten de ROC’s/AOC’s dan op letten?  Model is toegepast binnen diverse marktsegmenten Gebrek aan kennis over uitbesteding Aansturing interne en externe leverancier Presentatie ROC I-Partners

Beschouw uitbesteden als een serieuze optie maar….. (1) CvB leden / IT management Ontwikkel een visie op hoe de eisen van de ICT voorzieningen zich ontwikkelen Onderzoek grondig wat de oorzaak is van het gebrek aan kwaliteit Onderzoek of revitaliseren, sharen, outtasking of outsourcing een oplossing is voor het verbeteren van de kwaliteit / voldoen aan de lange termijn eisen Plaats outsourcing hoog op de agenda en investeer in de kennis over de materie Wissel kennis over outsourcing uit met andere instellingen Oriënteer op wat de IT dienstenmarkt werkelijk kan Onderzoek of samenwerking met andere instellingen op het gebied van ICT dienstverlening een optie is Presentatie ROC I-Partners

Beschouw uitbesteden als een serieuze optie maar….. (2) Leveranciers Inventariseer in kennis over de BVE sector – ROC´s / AOC´s (van strategie tot operatie) Richt je op de IT-infrastructuur, daarna de processen die te maken hebben met de bedrijfsvoering en blijf (voorlopig) weg bij de onderwijsprocessen Beschouw iedere ROC/AOC als een aparte klant Kom aan tafel bij het CvB met de juiste insteek Presentatie ROC I-Partners

Dus : uitbesteden is een serieuze optie maar eerst denken en dan doen Het eindrapport en de presentatie is voor iedereen beschikbaar Het is mogelijk om een individueel rapport aan te vragen dat aangeeft hoe uw ROC zich verhoudt tot de andere instellingen Presentatie en rapport downloaden door : www.roc-i-partners.nl Presentatie ROC I-Partners