Incidentmanagement in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Wie gaat daar eigenlijk over?
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Decentralisatie AWBZ april 2013
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Kabels en leidingen nabij watergangen
secretaris Plaatselijke Groep
Incidentmanagement en stremmingskosten
Bijdragen flipovers 1 Kennis van buisleidingen: gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? (P. Stol / D.J. vd Bosch) Versterk en formaliseer de rol van bedrijfsbrandweerkorpsen.
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
1 Kenniskring Transporteiligheid Nils Rosmuller Lector transportveiligheid 28 juni 2012.
1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
“Schuiven met waterdoelen”
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Steeds krachtiger bestuur in:
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Flood Information and Warning System THE RIGHT INFORMATION at the right place at the right time to take the right decisions.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Incidentmanagement Spoor
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Word creatief directeur bij Rijkswaterstaat!
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Kick-off Officier van Dienst RWS
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Incidentmanagement in Nederland
Veiligheid en massatransport
Vaarweg Incident Management (VIM)
Lectoraat Transportveiligheid
Lectoraat Transportveiligheid
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Incidentmanagement in Nederland Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid Adviseur RWS bij IM KNB Platform Transportveiligheid 9 november 2011

Doel van de presentatie Taken en rol Rijkswaterstaat Bereikbaarheid in Nederland Incident Management (IM): hoe werkt t? Samenwerking RWS IM en NIFV: wat gebeurt er?

De missie van Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die de nationale infrastructurele netwerken beheert en ontwikkelt. Rijkswaterstaat werkt aan: Bescherming tegen overstromingen Voldoende en schoon water Vlot en veilig verkeer over weg en water Betrouwbare en bruikbare informatie

Rijkswaterstaats-infrastructuurnetwerken Hoofdwegennet: 3102 km Hoofdvaarwegennet 8000 km Hoofdwatersysteem 65000 km2 Rijkswaterstaat was founded over two centuries ago. Since then, have been responsible for the construction, the management and the maintenance of the main infrastructure of the Netherlands.That infrastructure comprises three main networks: The main road network cosists or over 3100 kilometres highway, including 2,500 bridges, 15 tunnels and 700 bridges. The 8000 kilometres long main waterway is the busiest waterway network in the world and has over 400 bridges and 83 locks. The main water system covers over 65,000 square kilometers, a 450 km long coastline and over 250 kilometers of levees and dams. In total, public authorities control 17,500 kilometers of levies. These networks cross eachother everywhere in the country and they are interelated. Therefore, Rijkswaterstaat is responsible for building, managing and maintaining both the dry and wet main infrastructure. Over the past ten years Rijkswaterstaat has developed from a technical organization to a national public-orientated director of these three infrastructure networks.

Verkeersintensiteit hoofdwegennet Drukste verkeersader Intensiteit Nederland A4 Pr. Clausplein – Delft Noord 241.719 Duitsland A3 AD Heumar – Nordrhein Westfalen 187.860 Engeland M25 from A1(M) to M23 213.000 België RO Brussel Woluwe Zuid-Diegem 190.708 (Bronnen:DVS 2009; BAST 2010; HA 2009; Agentschap wegen en verkeer, 2008)

Bereikbaarheid in Nederland Beleidsdoelen Betrouwbare reistijden Bereikbaarheid van de economische centra en het Europese achterland Stand in 2010 Voertuigverliesuren door files: 45,9 miljoen Filekosten per jaar: € 2,4 - 3,2 miljard Filekosten door incidenten: € 350 - 420 miljoen

Incidentregistraties Verkeerscentrales

Incidentmanagement De kracht van samenwerking en coördinatie Politie Ambulancezorg Brandweer Bergingsbedrijven Wegbeheerder(s) Transportsector Verzekeraars Alarmcentrales

Landelijke Incidentmanagementregelingen Landelijke Personenauto- en vrachtautoregeling Landelijke richtlijnen voor eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten Inzet van 350 weginspecteurs en 40 officieren van dienst bij Rijkswaterstaat Landelijk programmabureau IM in het Verkeerscentrum Nederland

Effecten van Incidentmanagement 30% minder voertuigverliesuren Meer dan € 150 miljoen besparing aan maatschappelijke kosten per jaar Significant hogere verkeersveiligheid (vooral minder vervolgongevallen) Tevreden weggebruikers door minder (lange) onverwachte files

Gezamenlijke ambitie -25% afhandelingsduur Cat 1. Pechgevallen met personenauto’s Cat 2. Pechgevallen met vrachtauto’s en ongevallen met personenauto’s zonder letsel Cat 3. Ongevallen met vrachtauto’s en alle andere ongevallen met letsel

De aanpak IM-samenwerking verder vergroten en intensiveren Snellere afwikkeling van ongevallen Meer voorlichting aan verkeersdeelnemers

Samenwerking Samenwerking, over regio- en stadsgrenzen heen Real-time gegevensuitwisseling tussen IM-partners Gezamenlijke opleidings- en oefenprogramma’s Gezamenlijke multi-evaluaties voor procesverbeteringen

Snellere afwikkeling van ongevallen Versnellen aanrijtijden bergingsbedrijven Bergers stand-by op ‘hot spots’ Inzet hefkussens bij gekantelde vrachtauto’s Weginspecteurs op de motor Versnellen van technisch sporenonderzoek

Voorlichting Campagne “blikschade, zoek een Parkeerplaats” Campagne “geef hulpdiensten de ruimte” Verkeersinformatie verbeteren Kennis in rij-opleidingen verbeteren

Nieuw programma ‘Beter Benut’ 2010-2012 Benutten Beprijzen als mobiliteitsregulerend middel is vervallen Het Kabinet wil daarvoor verkeersmanagement inzetten Verkeersmanagement kan niet zonder incidentmanagement Incidentmanagement krijgt een extra impuls

RWS VCNL “Beter Benut, Pakket 21” en NIFV Versnelling incident afhandeling (IM) hoofdwegennet met 20% (2015) Koppeling IM met NIFV Academie voor Crisisbeheersing Doel: afspraken maken en maatregelen ontwikkelen met de bij een incident betrokken disciplines. Brandweer, Politie, ANWB, GHOR, NIFV en de Bergers betrokken. Continuïteit en implementatie van de opgeleverde producten borgen in het beleid van de veiligheidsregio’s. 18

RWS VCNL “Beter Benut, Pakket 21” en NIFV Vanuit Pakket 21 vijf projecten door NIFV: 1: Uniformeren Werkprocessen 2: Procesevaluaties incidenten 3: Opstellen, validatie en bestuurlijke implementatie Richtlijn IM GS 4: IM in rijopleidingen en examens CBR 5: Methodiek Evaluaties Tunnelincidenten 19

Bestuurlijke inbedding Patrick van Oosten Adviseur Transitiemanagement PB-IM RWS Florian Ockhuysen Ron van Elden Platform transportveiligheid Bureau Veiligheidsberaad Convenant (Chris Dekkers) Lectoraat (Nils Rosmuller) Maatregelen, Werkwijzen en Opleidingen ProjectTeams NIFV Vincent van Vliet Liaison 20