Waarom het keuzepaneel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Advertisements

Op weg naar de Omgevingswet
Minisymposium ChristenUnie
Ketensamenwerking Wmo in Nijmegen Een eerste start.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
voor vraagstukken over stedelijk water
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
De Omgevingsvisie Opzet in hoofdlijnen, juni 2016.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
De Raad en de Omgevingswet
Project Implementatie Omgevingswet Stand van zaken
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Archiveren by design Leveranciersdag 30 juni André Plat
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
VIAG EN IMG DRAGEN BIJ AAN DE GEZAMENLIJKE GEMEENTELIJKE UITVOERING
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
HELP! Beren op de omgevingsweg
Anders werken met de Omgevingswet
Toekomstige veranderingen:
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Omgevingswet en omgevingsvisie
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Project Pilot Omgevingsplan in klare (digi) taal
Van digitale dienstverlening naar regels
De succesformule van Dienstverlening
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Project Handvatten Omgevingsplan
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
Algemene Implementatie
Bijeenkomsten Banenafspraak
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
17 september 2018 Duurzame energie
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Participatie bij initiatieven:
Aardgasvrije wijken, regionale energiestrategie & Klimaatakkoord
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Sensoren en de rol van de overheid
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Grip op beleidswaarden
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Energie in de gebouwde omgeving
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Waarom het keuzepaneel? Voor datum, voettekst, etc. gebruik onder het menu ‘Invoegen’ de gewenste optie. Via Start, Nieuwe dia kun je kiezen uit diverse soorten dia’s om in te voegen.

De Keuzes Keuzes Of 1. Faciliteren Sturen 2. Sectoraal Integraal 3. Globaal Gedetailleerd kader 4. Regionale samenwerking Lokale oplossingen 5. Beoordeling Algemene regels 6. Kwaliteitscriteria participatie Vrije participatie 7. Persoonlijk contact Digitale dienstverlening 8. Parallel spoor met pilots Geen parallel spoor met pilots 9. Programma Omgevingsvisie   

Keuze 1: Faciliteren of sturen Uitnodigingsplanologie Toelatingsplanologie ​ Meer ruimte voor co-creatie Meer ruimte voor initiatief Meer maatwerk: meer college Afspraken vooraf rol raad-college Minder greep op halen maatschappelijke doelen en behoud kernkwaliteiten Deregulering Meer kans organische gebiedsontwikkeling Duidelijk, gedetailleerd kader raad Meer afwijkprocedures Niet de geest van de wet Minder PPS constructies Meer grip op gewenste doelen Zicht op rechtsgelijkheid tussen gebieden

Keuze 2: Toch sectoraal of alles integraal Sectoraal beleid Alles integraal ​   Meer ruimte voor gedetailleerde ambities​ Meer ruimte voor deelaspecten​ Meer beleidsregels: dus college​ Minder afwegingsruimte op initiatiefniveau​ Meer greep behoud kernkwaliteiten​ Geen deregulering​ Niet in de geest van de wet​ Deels beleid niet digitaal beschikbaar in DSO Duidelijk kader van de raad​ Meer maatwerk ruimte​ In de geest van de wet​ Wat doe je met beleidsresten?​ Meer willekeur bij afweging op initiatief​ Minder conflicterend beleid​ Deregulering

Keuze 3: Globaal of gedetailleerd kader? Globaal omgevingsplan Gedetailleerd omgevingsplan   ​ Deregulering​ Duaal stelsel, raad is van de kaders​ Organische gebiedsontwikkeling ​ Meer ruimte voor co-creatie​ Afweging op vergunningniveau​ Werken met beleidsregels mogelijk​ Geest van de wet​ Onderzoekslast bij vergunning Direct werkend​ Rechtszeker (maar wellicht meer afwijkingen)​ Minder vrije afweging college​ Maatwerkmogelijkheden kleiner​ Onteigeningsgrond​ Grond kostenverhaal​ Onderzoekslast in planfase

Keuze 4: Regionale samenwerking of lokale oplossingen   ​ Niet ieder het wiel uitvinden​ Capaciteit- en kennisuitwisseling​ Regionale agenda’s beter uitgevoerd​ Maatregel gericht (uitvoerbaarheid agenda)​ Maatschappelijke opgaven zijn grensoverschrijdend​ Kosten kunnen worden gedeeld (plan/project)​ Geest van de wet Lokale identiteit krijgt meer aandacht​ Participatie (doelgroep) overzichtelijker​ Wijzigingen gaan makkelijker​ Schaalsprong is kleiner, meer overzicht

Keuze 5: Beoordeling of algemene regels (OP/OPA) ​Beoordelingsregels​   ​ College is aan zet bij beoordeling​ Afspraken vooraf rol raad-college​ Meer vergunningprocedures, druk op organisatie, meer vooroverleg​ Meer ruimte voor maatwerk, college​ Minder afwijk-procedures ​ Beleidsregels kunnen worden gebruikt​ Deregulering heeft meer kans​ Hogere last voor initiatiefnemer: participatie/onderzoek/ aanvraag Raad is in plan fase goed aan zet​ Meer Toezicht (en HH), druk op organisatie​ Duidelijk en helder voor eenieder​ Direct werkend en uitvoerbaar​ Minder procedures, geen vergunningen​ Burger vraagt zekerheid (mag het echt?)​ Beter zicht op rechts(on)gelijkheid tussen gebieden​ Toepasbare regels opstellen is makkelijker​ Meldingsysteem is ook mogelijk

Keuze 6: Participatie bij een initiatief   Kwaliteitscriteria participatie​ (regel) Vrije participatie​ ​ Meer informatie bij beoordeling (door college) Meer informatie bij advies (van Raad) Minder gevoel van willekeur Mogelijk meer draagvlak voor initiatief Duidelijk naar initiatiefnemers en participanten Minder participatie bij initiatieven Mogelijk meer zienswijzen, minder draagvlak Plantoetser (en college) meer aan zet Vooroverleg of omgevingstafel nog belangrijker

Keuze 7: Persoonlijk contact of digitale dienstverlening?   Persoonlijk contact​ Digitale dienstverlening​ ​ Front office krijgt het druk​ Oogt heel klantvriendelijk ​ Meer maatwerk mogelijk in advies​ Vooroverleg wordt sowieso belangrijker​ Zicht op wat er speelt in een gebied​ Mandaat nodig voor medewerker Meer investering in ICT nodig​ Vragenbomen zijn een must​ Uitleg nieuw proces burgers/bedrijven nodig: transitieopgave​ Kortere procedures, snel antwoord​ 100% zaakgericht werken

Keuze 8: Alvast parallel spoor met pilots of niet? Nu al pilots in parallel spoor​     ​ Al doende leren​ Cultuurverandering sneller geworteld​ Meer gevoel voor en zicht op onvoorziene kwesties​ Scheiding nodig van hoofdspoor​ Lessons learned breed delen blijft lastig​ Kostbaar in voorfase Programma sturing​ Focus op ‘wat moet’​ Cultuurverandering uitgesteld​ Niet in de geest van de wet​ Minder kostbaar in voorfase​ Minder snel gedeeld eigenaarschap​ No regret-methode  

Keuze 9: Programma versus omgevingsvisie (samenwerking)   ​ Meer ruimte voor gedetailleerde ambities​ Meer ruimte voor deelaspecten of gebied​ Bevoegdheid college​ Kan met ketenpartners of interbestuurlijk​ Gaat over de concrete maatregelen​ Uitvoeringsgericht​ Is alleen zelfbindend (en voor partners)​ Let op monitoring Duidelijk kader van de raad​ Kan niet regionaal EN lokaal​ Wat doe je met beleidsresten?​ Minder conflicterend beleid wanneer echt integraal​ Geeft ambitie en voornemen aan​ Wordt vertaald in programma of ander instrument​ Maatschappelijke opgaven/bescherming kernkwaliteiten​ Bevat uitleg sturingsfilosofie​ Is zelfbindend