Emoties in het consult een gevoelig thema

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Hogescholen in Dialoog
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Gespreksvaardigheden
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Thema Roos van Leary in de klas
Handvatten voor coaching
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 1 Leren omgaan met dementie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
De Kracht van Communicatie
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Specifieke topics in communicatie
Contact maken en contact houden
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
gesprekstechnieken Les 2
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Eigenaarschap.
Begin van het consult de toon zetten en agenderen
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Empathie in het consult de basis van medische zorg
Transcript van de presentatie:

Emoties in het consult een gevoelig thema Presentatie 'Emoties in het consult' APC onderwijs HOVUmc 2019-08 Emoties in het consult een gevoelig thema In elk consult spelen emoties een rol, zowel bij de patient als bij de dokter. Laat de aios benoemen welke emoties ze kennen vanuit de patientenrol, en welke emoties bij de dokter kunnen spelen.

Onderwerpen presentatie Emoties in het consultmodel van Silverman Emoties in de MAAS Globaal scorelijst; Onderscheid met empathie en reflectie Ervaringen aios ‘Cues’ voor emoties herkennen Theorie en aandachtspunten Eigen leerpunten formuleren Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Consultmodel volgens Silverman Emoties spelen door het consult heen een rol, het hanteren ervan vormt onderdeel van de consulttaak ‘relatie opbouwen’. Presentatie Emoties in het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

MAAS Globaal scorelijst Hier wordt dus onderscheiden ‘doorvragen (exploreren) op gevoel en gevoelsreflecties. Laat de aios verwoorden wat precies de verschillen zijn en welke ‘zinnetjes’ bij de onderscheiden vaardigheden horen. Bijv.: exploreren: hoe raakt u dat? Wat roept dat bij u voor gevoel op? Etc. Emot. Reflectie: het lijkt alsof u schrikt van wat ik zeg….. ‘ het emotioneert u duidelijk….’ Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Sub-items MAAS Globaal die raken aan ‘emoties’ Emotionele reflectie: erkennen van aanwezige emotie bij de patiënt ‘ik zie dat u......’ Exploreren bij emoties: onderzoeken welke emotie speelt ‘hoe raakt dat u?’ Uiting van empathie: medeleven uitspreken ‘Goh, wat akelig’, ‘dat zal heel naar voor u zijn geweest’ Tot slot nog eens op een rijtje de drie elementen die in de MAAS terugkomen waarbij emoties betrokken zijn. Check of het onderscheid goed begrepen is! Deze drie zaken lopen bij aios vaak door elkaar. Met name de eerste twee. Emotionele reflecties weerspiegel de emotie die er op dat moment (!) is bij de patient. Dat kan om bezorgheid gaan, om verdriet of angst, maar ook om irritatie! Voor een reflectie heb je dus iets ‘zichtbaars’ bij de patient nodig, de andere twee vaardigheden kun je als dokter altijd zèlf inzetten. (en dat moet ook zichtbaar zijn in de BCT) Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Emoties in het consult: ervaringen aios Hoe ga je om met emoties van de patiënt tijdens het consult? Hoe word je je ervan bewust dat een emotie een rol speelt in het consult? Hoe ga je daarmee om? (gedrag, woorden etc.) Welke inzichten gaf het maken van de voorbereidingsopdracht je? Eventueel sluit deze groepsdiscussie aan op de voorbereidingsopdracht (zie het werkboek over dit onderwijsprogramma) Laat de groep buzzen, of eerst in 2 tallen. Belang: bewustwording wat je wèl oppikt, en wat je mogelijk laat liggen. Meestal worden openlijk geuite emoties wel herkend, Maar het merendeel van de emoties wordt indirect geuit. Zijn er aannames hier, bijv.; ‘bespreken van emoties kost tijd’, of ’ je moet de patiënten niet nog angstiger/onzekerder maken dan ze toch al zijn door het gevoel ook nog eens te benoemen’ Etc. Hoe wordt met gevoelens omgegaan, verbaal en non verbaal (aanrakingen, tissues aanreiken etc.) Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Voorbeelden van ‘cues’ (= hints) Welke voorbeelden ken je: Vanuit patiënt-contacten of privé-contacten? Welke ‘cues’ geef jij zelf in een interactie (privé of professioneel)? Hoe kun je omgaan met een herkende cue? Exploreer met open vragen, iteratie (‘onrust..?) of parafrasering. Benoem wat je denkt te zien ‘dit lijkt u boos te maken?’ Laat zoveel mogelijk voorbeelden benoemen zodat het begrip ‘cue’ echt heel praktisch wordt. Eventueel op weg helpen met voorbeelden: wat doe je als je verveeld raakt? Ongeduldig? Ontroerd? Zenuwachtig? Hoe voelt je dat zelf (trillende handen, zweet in nek, hartslag omhoog, ogen schieten vol, onrust in hoofd, je kunt niet meer goed luisteren naar de ander) en wat zien anderen aan je (je kijkt weg, stem wordt scheller of juist trillerig, etc). Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Feiten over emoties in het consult In 80% van de consulten tonen patiënten één of meerdere emotionele ‘cues’ Het merendeel van deze cues betreft non verbaal gedrag. De meest voorkomende emoties zijn: bezorgdheid, angst en verwarring/onzekerheid. In ± 80% laat de dokter deze cues voorbijgaan, reageert met een probleemoplossende opmerking of een inhoudelijke vraag om informatie. Het niet ingaan op cues doet afbreuk aan de therapeutische relatie en blijkt ook tijd te kosten. Het uitspreken van eigen emoties door de patiënt werkt stressverminderend en draagt bij aan het therapeutisch effect van de interactie. 1: Silverman 3e druk bl 185 (Levinson et al 2000) 2: Silverman 3e druk bl 185 (Suchman et al 1997) 3: Kim et al 2005: Responsiveness of Doctors to Patient Cues during Family Planning Consultations in Mexico 4: Silverman 3e drukbl 185, (Suchamn et al 1997) 5: Levinson et al 2000 6: Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Rev Gen Psychol 1998;2:271–99. Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Aandachtspunten bij het omgaan met emoties Geef emotionele reflecties niet te vroeg in het consult: wacht tot de aard en intensiteit van de emotie voldoende duidelijk is. Vermijd ‘dat kan ik me voorstellen’: dat is meestal niet het geval. Wees je bewust van het subtiele karakter van cues, en van het belang van het oppikken ervan. Laat aios aanvullen uit eigen ervaring, wat helpt bij het hanteren van (soms heftige) emoties in het consult Heel vaak is na een cue een kleine ‘aanmoediging’ nodig waaruit blijkt dat de cue is opgepikt, pas daarna toont zich de emotie en komt er ruimte voor een emotionele reflectie. Presentatie 'Emoties in het consult' - APC onderwijs. HOVUmc 2019-08

Afsluiting Formuleer een eigen ontwikkelpunt over ‘emoties in het consult’ Waar zou je aandacht aan willen besteden, wat wil je oefenen? Wat is daarbij je doel? Wat levert het je op? Hoe wil je dat concreet gaan aanpakken? Afsluiting van de presentatie: - Ieder formuleert een ontwikkelpunt. Zo concreet mogelijk. In tweetallen bespreken aios dit vervolgens, middels LSD. Docenten doen evt eerst LSD voor en laten dit daarna expliciet oefenen. Dat betekent echt: inzet op deze vaardigheid, niet alleen ’uitwisselen’ Afhankelijk van de tijd en de groep kan er voor gekozen worden om enkele of alle aios hun ontwikkelpunt beknopt in de groep te delen. NB: het is belangrijk dat de aios enkele weken achtereen oefent met hetzelfde persoonlijke aandachtspunt, om de vaardigheid ook echt te kunnen ontwikelen (Giroldi 2016). Dus niet elke dag een ander aandachtspunt tijdens het spreekuur, maar bijvoorbeeld drie weken lang oefenen met het verzamelen van agendapunten van patiënt en die dan agenderen voor het consult. Daar ook de leergesprekken met hao op afstemmen.

©️ APC-Werkgroep, augustus 2019 Deze powerpoint-presentatie wordt aangeboden door de werkgroep Arts-Patiëntcommunicatie (APC) van het HOVUmc. De presentatie is als onderwijs-bouwsteen op de HOVUmc-wiki te vinden. In het Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ zijn verschillende onderwijsprogramma’s uitgewerkt; deze presentatie is daar een onderdeel van. Vragen, suggesties en feedback zijn welkom; neem daarvoor contact op met APC-leerlijnhouder Gert Roos (g.roos@amsterdamumc.nl). Afsluiting van de presentatie: - Ieder formuleert een ontwikkelpunt. Zo concreet mogelijk. In tweetallen bespreken aios dit vervolgens, middels LSD. Docenten doen evt eerst LSD voor en laten dit daarna expliciet oefenen. Dat betekent echt: inzet op deze vaardigheid, niet alleen ’uitwisselen’ Afhankelijk van de tijd en de groep kan er voor gekozen worden om enkele of alle aios hun ontwikkelpunt beknopt in de groep te delen. NB: het is belangrijk dat de aios enkele weken achtereen oefent met hetzelfde persoonlijke aandachtspunt, om de vaardigheid ook echt te kunnen ontwikelen (Giroldi 2016). Dus niet elke dag een ander aandachtspunt tijdens het spreekuur, maar bijvoorbeeld drie weken lang oefenen met het verzamelen van agendapunten van patiënt en die dan agenderen voor het consult. Daar ook de leergesprekken met hao op afstemmen.