Vakdidactiek A Deeltijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
een didactiek voor opleiden op school
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Industriële Chemie VWO 6
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Keuze scheikunde.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Welkom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Competentiegericht leren vmbo
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Windtechnologie Annet Kops
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Met de Kennisbasis in zee!
Training digitale didactiek
Hoe werkt deze digitale methode? 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Pré-NLT-module 3D-printen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT als didactisch middel
Welkom instructeurs!.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek A Deeltijd 2018-2019 Bart van Dalen Ruud Kok Gert de Goede

inhoud De vakdidactische kennisbasis De vakdidactieklijn: van A naar D Het publiek Twee boeken Vorm en inhoud Beoordeling via praktische opdrachten Voorbeelden

Vakdidactische kennisbasis (2017) Vakdidactische kennisbasis scheikunde Domein 1: De leerling: scheikunde leren Domein 2: De docent: scheikunde onderwijzen Domein 3: Het schoolvak: scheikunde Domein 4: De leeromgeving Domein 5: Toetsing en evaluatie

De onderwerpen van domein 1 De leerling: scheikunde leren 1.1 Reken- en wiskundige vaardigheden 1.2 Practicumvaardigheden leren 1.3 Aard van de Scheikunde 1.4 Scheikundige praktijktoepassingen leren 1.5 Motivatie (nut en noodzaak) 1.6 Vaktaal en taalgebruik 1.7 De persoon van de leerling

subdomein 1.8 De persoon van de leerling. Elke leerling is anders. Leerlingen verschillen in leeftijd, ontwikkeling, sekse, culturele achtergrond, leerstijl, etc. Verschillen en ontwikkelingen in: • abstractievermogen; • belangstelling; • jongens en meisjes; • niveau; • vmbo-/mbo-leerlingen leren anders dan havo-/ vwo-leerlingen en hebben meer baat bij beroepsgerichte contexten. De student leest het boekje BètaMentality over hoe je jongeren kunt inspireren. Vervolgens bereidt de student een informatieavond voor, voor leerlingen en ouders, over het belang exacte vakken voor studie en beroep (bron: betamentality.nl).

Vakdidactiek vakken in leerjaren Vakken (elk 3 ec) Jaar Onderwerpen Vakdidactiek A 2 Lesontwerp en activerende werkvormen Experimenten NaSK Didactiek van demo’s, practica en onderzoek Vakdidactiek B Lions, basischoolklas ontvangen, VO-klas, … Vakdidactiek C 3 … Vakdidactiek D 4

Vakdidactiek A DT - Het publiek   Vakkennis Onderwijs­ervaring Eigen nask­klassen Didactische kennis Reguliere 2 jaars deeltijd 7  Nask programma jaar 1 Heel weinig Net begonnen, 1 á 2 Uit jaar 1, oa BO2 Versnellende 1e jaars deeltijd  3 Ja met een ander vak Soms Van een ander schoolvak Studenten kopopleiding SK of Na  9 HBO-scheikunde of WO-bachelor Na Nee Ja geen Zij-instromers Na of Sk Heel divers Meestal niet Ja, meerdere

Vakdidactiek A DT Semester 1 8 bijeenkomsten van 3 lesuren (150 minuten) op dinsdagavond 2 docenten (Na+Sk) Per avond 3 onderwerpen (praktisch/didactisch/vakinhoudelijk) Beoordeling via 5 praktische producten

Vakdidactiek A Birds eye view  Ideeën Praktisch Vakinhoud Didactisch analyse model Lesplanformulier Deeltjesmodel Directe instructie Lesdoelen Mechanica Analogieën Demonstratieproeven Zuivere stoffen en mengsels Leeringdenkbeelden Kennisclips Chemische reacties Rekenen bij natuur- en scheikunde Applets Elektriciteit Drieluiken Fast feedback Energie Kennisbasis en eindtermen Practicum   Toetsing Sorteertaken

Beoordeling via 5 producten Lessenset Ten minste 2 samenhangende lessen: lesplan, didactische verantwoording, reflectie op de uitvoering, verbetering (2e versie). Kennisclip maken rond een voorgeschreven onderwerp, voorzien van een didactische verantwoording waarin tenminste 2 thema’s van deze module aan de orde komen. Lesbeschrijving met een applet, incl. docentenhandleiding of werkblad en een evaluatie van deze les. Lesplanformulier van een les met practicum. Het formulier beschrijft de introductie, begeleiding en nabespreking, die is gericht op het stimuleren van ‘heen en weer denken’ . Toets, inclusief antwoordmodel; voorbeelden van goed en een slecht leerlingwerk; reflectie op resultaat.

Kennisclips – twee modellen voorbeeld Ervaring/praktijk Kennisclips – twee modellen Model I Head first, gewoon doen Kernbegrippen vaststellen Proberen in één keer een goede video te maken Weten dat dat niet lukt Niet zeuren als het twee keer over moet Nabewerking? Model II Vanuit een plan werken Kernbegrippen op volgorde zetten Schetsen hoe je scherm/bord eruit ziet Tijdens het maken foutjes verbeteren Nabewerking

Multimedia Theory (Mayer, 1998) Theorie Multimedia Theory (Mayer, 1998) https://www.youtube.com/watch?v=hw2hi7D1ALE

Model Multimedia model van Mayer

Toepassen Principe UItleg Video 1 Video 2 Video 3 Multi-media Meer dan 1 kanaal (audio en visio is beter dan alleen audio of visio)   Modaliteit gesproken woorden en plaatje is beter dan geschreven woorden en plaatje Ruimtelijke nabijheid Dichtbij (plaatjes en tekst staan bij elkaar in de buurt) Temporale nabijheid Simultaan (plaatjes en tekst zijn tegelijkertijd te zien en horen) Coherentie Geen overbodige toeters en bellen Redundantie Geen overlap (geen gesproken woorden en geschreven woorden) Personalisatie Persoonlijk Signaling Aanwijzen waar je het over hebt

Materiaal Spijsvertering https://www.youtube.com/watch?v=zpmW1jEKZvo Fotosynthese https://www.youtube.com/watch?v=C0POANU6ksQ Valversnelling https://www.youtube.com/watch?v=x_VPLz6Wt-c

Eenvoudig kennisclips maken Opdracht Eenvoudig kennisclips maken Online programma Screencast-o-matic: link Office PowerPoint: mix Telefoon Camera Externe (richt)microfoon Videobewerking: knippen en plakken

voorbeeld Drieluikje