Dia 1 - logo, naam Stichting Present + plaatsnaam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland participatieland?
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
WMO en de kerken.
“Specialistische” zorg
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Burgerinitiatieven.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Perspectief van de cliënt
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Social work Week 2.
gespreksvaardigheden
We lezen: Johannes 6: De preek gaat over: Mattheüs 6: 11 “Gebed om ons dagelijks brood” Voorlezer: Gretine Post Voorganger: ds. D.J. van Vuuren.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Besturen met Burgerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Een vergadering organiseren
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Ouders en school samen Maart 2016
Duurzame inzetbaarheid
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Basistekst : Talentontwikkeling
ADL Les 1.
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
ADL Les 1.
[powerpoint openen, openen]
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Dia 1 - logo, naam Stichting Present + plaatsnaam Ik wil jullie graag bedanken voor de tijd en ruimte om hier een presentatie te geven over de werkwijze van Stichting Present. De aanleiding dat ik hier vandaag aanwezig ben is ………/ ik ben hier op uitnodiging van …….., waarvoor hartelijk dank! Mijn naam is........ en binnen Stichting Present is mijn functie/rol……. De ervaring is dat de presentatie vragen oproept maar ook dat veel vragen gaandeweg de presentatie beantwoord worden. Daarom stel ik voor dat ik eerst de presentatie verzorg en dat er aan het eind gelegenheid is tot het stellen van vragen.

Missie Een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Stichting Present heeft als doel: Een brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die daarmee geholpen kunnen worden.   Present is een verbindende schakel, een brug door een duidelijke werkwijze en overzichtelijke projecten die georganiseerd worden op basis van het aanbod van mensen die tijd beschikbaar willen stellen. Om het wat concreter te maken wil ik wat foto’s laten zien van groepen en situaties. Visie Een beweging op gang brengen in de samenleving waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien.

Aanbod Groepen die zich via Stichting Present inzetten, zijn bijvoorbeeld: - verenigingen vriendengroepen buurtgenoten bijbelstudie- of huisgroepen collega’s gezinnen zakelijke clubs en netwerken studenten Wij merken dat mensen niet alleen bereid zijn om tijd beschikbaar te stellen. Uit ervaring weet ik hoe leuk het is om dat met elkaar te doen en om elkaar op een andere manier te leren kennen.   Opmerking voor de presentator: Probeer het bij dit onderdeel ‘dicht bij huis’ te houden. Plaats als het enigszins kan bij dia 4, 5 en 11 foto’s van de projecten vanuit de eigen Stichting en illustreer met voorbeelden die aansluiten bij de groep waarvoor de presentatie gegeven wordt. Het mooiste is een serie: groep (aanbod) situatie waar de groep aan de slag gaat voor het project (vraag) en de groep in actie.

Vraag De volgende foto’s laten situaties zien waarbij de inzet van een groep ook echt verschil kan maken. Vele handen maken licht werk! Juist op kruispunten in het leven van mensen of in vastgelopen situaties (verhuizing, nieuwe start vanuit een vervuilde situatie, na een echtscheiding etc.) blijkt een groep die aanpakt, die het werk verzet dat iemand alleen in maanden niet voor elkaar had gekregen, een schakel te zijn waardoor de persoon die geholpen wordt ook zelf weer verder kan.   Wie zijn de groepen die zich inzetten?

Onderscheidende kenmerken 1. Aanbod van burgers is het vertrekpunt 2. Inzet via vraag maatschappelijke organisaties 3. Structureel opgezet met professionele kaders 4. Meppeler draagvlak, lokaal gedreven Wat is nou het specifieke aan Stichting Present? Er zijn een viertal punten waarmee we dat aan kunnen geven. Het eerste is: 1. Het aanbod staat centraal Present bij de mensen die iets te bieden hebben, bij degene die zegt: “ik zou best iets voor een ander willen betekenen, maar ik weet niet hoe en het komt er in de praktijk niet van”. Doordacht vanuit het ‘aanbod’ van die groep willen we mogelijkheden zijn om daadwerkelijk iets te betekenen voor een ander. De groep bepaalt zelf óf ze zich in willen zetten, hoe ze zich in willen zetten en wanneer. Dat kan een dag zijn, een dagdeel of een aantal dagen. ‘   Voor groepen is een dergelijke actie met Present goed in te plannen in een jaarprogramma (in plaats van of naast de jaarlijkse barbecue?) Het bijzondere van een project via Present is dat het zo leuk is om als groep samen aan de slag te gaan. Je leert elkaar op een andere manier kennen, er is ontmoeting met mensen met wie je normaal gesproken niet in contact zou komen én de ervaring kan later verwerkt worden in de groep. Eerlijk gezegd krijgen wij wel eens de indruk dat een klus nog meer betekent voor de mensen die helpen dan voor de mensen die geholpen worden…. Het aanbod staat centraal. Een aanbod dat een verschil kan maken bijvoorbeeld voor iemand anders. Want als een groep van 8 personen 7 uur aan de slag gaat dan komt er (nog los van de voorbereiding) op 1 dag 56 uur inzet beschikbaar en dat kan een enorm verschil maken. 2. De vraag komt via maatschappelijke organisaties Present is een brug voor mensen die zich in willen zetten. Als een groep tijd of middelen beschikbaar stelt dan zoekt Present contact met diverse organisaties op het gebied van wonen, zorg en welzijn om een project te organiseren dat past bij het aanbod van de groep. De maatschappelijke organisaties zijn steeds meer vraaggericht gaan werken waardoor ze goed in beeld hebben welke cliënt met het aanbod van een groep ondersteunt kan worden. In de samenwerking tijdens een project is de maatschappelijke organisatie verantwoordelijk voor hun cliënt en Present voor de begeleiding van de groep die zich inzet. Vrijwillige inzet krijgt door deze aanpak een plaats in een veel breder traject. 3. Structureel opgezet - Professionele kaders Projecten zoals Stichting Present die organiseert, die zijn op zich niet uniek. Een zaterdag een zwager helpen met verhuizen, of een activiteit met ouderen, dat gebeurt vaker. Maar het specifieke van Stichting Present is de structurele opzet waardoor een (steeds groter wordend) aantal groepen zich in kan zetten en waarbij de randvoorwaarden professioneel geregeld zijn. Present heeft als visie dat er een maatschappelijke beweging op gang komt en om daar geleidelijk iets van te bereiken is een structurele opzet essentieel. De werkwijze van Present staat of valt met zorgvuldige begeleiding, goede afspraken. Stel je voor dat een groep aanbiedt om met 10 personen te komen en op de dag zelf blijken er maar 3 te komen op dagen. Dan komt het project niet klaar, maar wat veel vervelender is, de persoon die geholpen zou worden blijft met de rotzooi achter. Maar ook andersom. Als een groep aan de slag wil, dan is het belangrijk dat er goede afspraken zijn gemaakt rond praktische zaken als verf/behang, veiligheid enz. 4. Plaatselijk draagvlak Stichting Present wil een brug zijn. Of de brug een functie heeft, dat hangt af van de verbinding met de oevers. Er is veel mogelijk als er plaatselijk draagvlak is, als mensen enthousiast zijn om een verschil te maken in de eigen omgeving. Dat plaatselijk draagvlak is belangrijk bij de start van Stichting Present (netwerken hebben in kerken, in maatschappelijke organisaties en in de politiek.) en het is het allermooiste als Present blijvend gedragen en benut wordt door kerken/organisaties en maatschappelijke organisaties. En wel zo, dat Present een middel wordt, waardoor mensen/groepen/kerken in hun eigen stad/dorp elkaar ontmoeten en helpen.

Bedrijven en zakelijke netwerken Individuen (flexgroep) Doelgroep Sociale netwerken in de samenleving Present is ontstaan vanuit de bereidheid van groepen binnen kerken die zeiden: “wij willen wel wat doen en als we weten dat onze hulp op een goede plek terecht komt, stellen we graag tijd en vaardigheden beschikbaar.” Binnen de breedte van kerken is een groot potentieel aan mensen die zich in zouden kunnen zetten voor de samenleving. Op die doelgroep richt Present zich en vanuit onze drijfveer voelen we ons daar ook nauw mee verbonden. De praktijk is dat het enthousiasme niet beperkt blijft tot die groep. Mensen die zich inzetten via Present zijn vaak geraakt door wat ze meegemaakt hebben en delen dat met mensen in hun straat, tijdens een verjaardagsfeestje met vrienden of in de kantine met collega’s. Zo verbreed de doelgroep van Present zich gaandeweg met allerlei mensen, netwerken en verbanden die mee willen doen.   Wat is de drijfveer van Present en welke waarden zijn daarbij belangrijk? Verenigingen Facebook groepen. Buurten en wijken Vrienden- netwerken Bedrijven en zakelijke netwerken Gezinnen Kerken Scholen Universiteiten Individuen (flexgroep) Overheden Moskeeën

Een groep van 7 mensen aan de slag bij een jonge man die na een vrijwillig verblijf in een psychiatrisch ziekenhuis weer terug kon keren naar huis…als het schoongemaakt zou worden.

Een groep van 9 mensen helpt een mevrouw die uit de vrouwenopvang komt en met haar 6-jarige dochtertje een nieuw huisje kan betrekken. Het is een vierkamer woning, dus veel te doen. Mevrouw is enthousiast begonnen, maar is zeer dankbaar voor de hulp die haar geboden wordt. In een dag zijn alle kamers opgeknapt!

Tuin opknappen en terras tegelen Mevrouw leeft geïsoleerd Tuin is een reden voor klachten buurt Negen jaar alleen mensen in haar huis die eisen aan haar stellen Voor hulpverlening weer energie en kans netwerk te vergroten Zelfs haar zoon helpt mee Groep is blij te mogen werken in de tuin

Inboedel verhuizen naar Citybox Hulpvrager blijvend opgenomen in verpleeghuis Kinderen leven in pleeggezin en hebben daardoor een negatieve ervaring met verhuizen Kinderen willen zelf verhuizen, maar dit lukt niet vanwege beperkingen Groep pakt in en haar kinderen verhuizen spullen met trekker Mevrouw blij dat dit achter de rug is en dat het voor haar en haar kinderen een positieve ervaring is geworden!

Projecten In woon- en leefsituaties Criteria voor de hulpontvanger: - onvoldoende netwerk - onvoldoende geld - onvoldoende gezondheid - levert bijdrage - tekent overeenkomst Sociale activiteiten Met specifieke doelgroepen Om projecten te realiseren werkt Present nauw samen met maatschappelijke organisaties. Op basis van het aanbod van een groep komen de organisaties met voorstellen. Zij geven aan wie écht geholpen kan worden met de inzet van een groep. In de eerste plaats zijn er de projecten in woon- en leefsituaties. Daarbij heeft Present als criteria: De hulpontvanger heeft met het oog op de ondersteuning die gevraagd wordt - Onvoldoende netwerk - Onvoldoende geld - Onvoldoende gezondheid En hij/zij - levert een bijdrage belangrijk om de hulpontvanger niet passief maken, gevoel van eigenwaarde hulpontvanger te behouden en inbedding in het hulpverleningstraject. - tekent een overeenkomst - daarmee geeft hij/zij toestemming dat een groep vrijwilligers aan de slag gaat en er staat ook in dat Present veel groepen, die zich inzetten, vanuit kerken komen. In de tweede plaats zijn er sociale activiteiten mogelijk: met specifieke doelgroepen (mensen met een beperking, ouderen, dak- en thuislozen, tienermoeders etc.) Klusgericht samen met een doelgroep

Werkwijze voor groepen Presentatie Groep meldt zich aan Stichting Present zoekt project Projectbezoek Uitvoering project Terugkoppeling Vervolginzet? Werkwijze In het eerste deel van de presentatie is ingegaan op de visie en de werkwijze van Present. In dit deel concretiseren we de presentatie. Hoe gaat het concreet in zijn werk wanneer je als groep iets wilt doen?   Presentatie We vinden het belangrijk dat mensen die zich in willen zetten en waar we mee samenwerken kennis maken met de werkwijze, vandaar deze presentatie. En het is een contactmoment waardoor we vanuit Present heel gericht de begeleiding vorm kunnen geven wanneer de groep zich in wil zetten. Groep meldt zich aan Op basis van de presentatie geeft de groep aan of en wanneer tijd beschikbaar wordt gesteld. Bij de aanmelding zijn de volgende punten van belang: 1. Een 1e en een 2e voorkeursdatum 2. Aangeven of er bepaald ‘type’ project past bij de groep en evt. specifieke kwaliteiten in de groep. 3. Contactpersoon binnen de groep. Iemand met wie wij kunnen afstemmen en die ook de benodigde informatie ook doorgeeft aan de andere groepsleden. Present zoekt een project Op basis van de datum en voorkeur wordt een geschikt project gezocht. Zodra dat is gevonden wordt afgestemd met de contactpersoon. Projectbezoek Om een project goed voor te bereiden is een projectbezoek noodzakelijk. Daarbij zijn 4 personen betrokken: 1. De contactpersoon uit de groep 2. Degene die de hulp ontvangt 3. Een hulpverlener 4. Een medewerker van Present Dit bezoek is een eerste contact/ontmoeting tussen iemand vanuit de groep en de persoon of de instelling die met de inzet geholpen wordt. Tijdens het bezoek wordt samen bekeken wat er moet gebeuren en of dat haalbaar is met vrijwillige inzet binnen de beschikbare tijd. Na dit bezoek worden taken en verantwoordelijkheden verdeeld. De contactpersoon ontvangt een aantal dagen voor het project een email. Daarin staan alle afspraken op een rij en de contactpersoon zorgt dat die informatie bij de groepsleden komt. Uitvoering project Bij de uitvoering van het project is een medewerker van Present aan het begin (instructie) en aan het eind (afsluiten) aanwezig. Verder overleg kan vrijwel altijd plaatsvinden tussen de contactpersoon uit de groep en de hulpverlener (contactpersoon maatschappelijke organisatie) De groep krijgt van Stichting Present een evaluatieformulier. We willen graag weten hoe de dag is ervaren en wat het met de groep heeft gedaan. Terugkoppeling De groep ontvangt een email of brief van Stichting Present. Daarin komen we terug op het project en we beschrijven kort wat het effect is geweest van de inzet van de groep voor de persoon die geholpen is en voor de maatschappelijke organisatie die deze persoon begeleidt. En verder…. Een project is in principe een eenmalige activiteit. De vraag die we bij groepen neer willen leggen is: Hoe kun je als groep, individueel of als kerk verder invulling geven aan het ‘present-zijn’ in de buurt, in de samenleving? Hoe zou je de ervaring van het project kunnen benutten om mee te bouwen zodat het steeds meer vanzelfsprekend wordt om naar elkaar om te zien. Er zijn allerlei mogelijkheden om daar invulling aan te geven. Als Stichting Present denken we daarin graag met jullie mee!

Rol maatschappelijke organisatie Uitdaging: verbinding leggen tussen vrijwillige inzet en professionele hulp Bekend met werkwijze Stichting Present Verantwoordelijk voor hulpverleningstraject Draagvlak voor Stichting Present binnen eigen organisatie Contactpersoon binnen eigen organisatie Rol maatschappelijke organisatie: Uitdaging: verbinding leggen tussen vrijwillige inzet en professionele hulp Bekend met werkwijze Stichting Present Verantwoordelijk voor hulpverleningstraject Draagvlak voor Stichting Present binnen eigen organisatie Contactpersoon binnen eigen organisatie

Rondom een project Vooraf: Wensen/mogelijkheden van de groep Aanmeldingsformulier Contactpersoon 2 data – termijn van 6 weken Aantal personen Informatie voor afwezige groepsleden Achteraf: Evaluatiemoment voor de groep

Rol van Present rondom een project Vooraf: Begeleiden en instrueren van de groep Organiseren projectbezoek en -formulier Tijdens project: Starten en afronden van het project Verbinding tussen MO en groep Verantwoordelijk voor groep tijdens project Stand-by tijdens project Achteraf: Evaluatie

Contactpersoon I verantwoordelijk voor: Het hulpverleningstraject Communicatie met de hulpontvanger Communicatie met Stichting Present Afstemmen met de contactpersoon tijdens project Inkoop project zaken

Contactpersoon Is verantwoordelijk voor: Communicatie met Stichting Present Communicatie met groepsleden Projectbezoek Afstemmen met hulpverlener tijdens project Tijdsbewaking tijdens project Opruimen Evaluatie van de groep

Projectdag Contact hulpontvanger (Eigen) houding Eigen eten en drinken mee Stichting Present = standby Wat kun je tegenkomen… Materialen en gereedschappen Projectdag: Contact hulpontvanger (Eigen) houding Eigen eten en drinken mee Stichting Present = standby Wat kun je tegenkomen… Materialen en gereedschappen   Opmerking voor de presentator: Het is belangrijk om de praktische zaken rond een project goed door te nemen. Maar, in het hele proces is de ontmoeting met de hulpontvanger de sleutel tot het slagen van het project. Maak de groep daar vooraf bewust van. Op deze dia staan een aantal praktisch punten en afspraken. Het belangrijkste staat bovenaan. Als de hulpontvanger het goed heeft tijdens het project dan is het voor 80% geslaagd! Wees respectvol in de omgang. Als groep ben je te gast en het is leuk om een aardigheidje mee te nemen. Het is goed mogelijk dat het huishouden niet aan de eigen normen voldoet. Een opmerking zoals “wat een stank” kan in een vervuild huishouden snel gemaakt worden, maar is ‘not done’. Houdt heel praktisch rekening met degene die je ontmoet dat je niet alleen voor eigen eten drinken zorgt, maar hem/haar daar in laat delen. Mensen die geholpen worden zijn vaak verbaasd dat mensen er ‘zomaar’ voor hen zijn en willen soms iets terug doen, willen iets geven. Stem goed af met de hulpverlener wat wel niet/kan. Neem geen spullen uit het huis mee ook al dringt de hulpontvanger daar op aan.

Belangrijk vooraf Privacy Hygiëne Verzekeringen Fotobeleid De inwendige mens Belangrijk vooraf: Privacy Hygiëne Verzekeringen Foto’s Bij de foto’s zijn drie opmerkingen te maken: De privacy van degene die geholpen wordt staat voorop en daarom komt hij/zij in principe niet op de foto tenzij daarover met hem overleg is geweest en met de maatschappelijke organisatie. Het is een punt van aandacht dat het huis of de straat niet herkenbaar in beeld komt. Het is erg leuk om een foto van de groep te maken. Zo’n foto kan gebruikt worden voor een stukje in een kerkblad, wijkblad of voor op de website van Present of gewoon om in de groep rond te laten gaan. Present maakt graag zo’n groepsfoto. Groepsleden nemen zelf geen fototoestel mee. Als er aandacht is vanuit media e.d. dan is er vooraf overleg tussen de maatschappelijke organisatie, de hulpontvanger(s), Present en de groep.

We kunnen en willen veel…. Onze beperkingen: Voorbereidingstijd Professionaliteit Veiligheid (hygiëne, problematiek) Open communicatie Goede samenwerking We kunnen en willen veel Met deze dia kun je iets zeggen over de inzet en betrokkenheid van Present, maar er zijn ook beperkingen. Er is tijd nodig om een goed project te regelen, het kan zijn dat door problematiek van een hulpontvanger een project toch niet doorgaat etc. Benadruk hierbij ook de samenwerking met de groep. We zullen open zijn over de voortgang van het proces, ook als het niet zo gaat als wij verwachten. De groep kan een open communicatie van ons verwachten en wij rekeningen op een goede samenwerking, als de groep zich gaat inzetten dan kunnen we er op rekenen dat ze er zijn.

Bedankt voor je aandacht! www.presentmeppel.nl