J K V B & N K i c k O f f e d e g e m , 9 n o v e m b e r

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
Martin Euwema leren van conflict
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
CORPORATE COMMUNICATIE
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…
Visie Mensontwikkeling WSD
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
‘Geef uw team vleugels’
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
WELKOM BIJ. WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Hartelijk welkom in Halle
College 4 Bedrijfscodes.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Sportevenementen: the next step
Visie & Strategie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Doel en taak van de hulpverlening
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
Marketing Strategie Lukas Vandecruys&Maxim Oeyen.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Van Dordt, voor Dordt.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Waarom HR en Marketing moeten blenden
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
P a n t h a r h e i w i e n i e t w e e t w i e h i j i s, w e e t n i e t w i e h i j w i l w o r d e n Aforisme waarin de leer van Heraclitus.
Nederland Filantropieland
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

J K V B & N K i c k O f f e d e g e m , 9 n o v e m b e r 2 0 0 2 p a n t h a r h e i w i e n i e t w e e t w i e h i j i s, w e e t n i e t w i e h i j w i l w o r d e n J K V B & N K i c k O f f e d e g e m , 9 n o v e m b e r 2 0 0 2

... m a a r h o e m o e t h e t n u v e r d e r ?

Apple Ferrari Hermès Nederland Studio Brussel ALDI Adidas

Bob Marley Lady Di Kojak / Pim Einstein Elvis

h e r k e n n i n g e n b e t e k e n i s lange tijd dezelfde snit voorbeeld snit evolutie in de snit goedkopere “onderhouds”snit ...

... m a a r h o e m o e t h e t n u v e r d e r ? i d e n t i t e i t s d e n k e n

r e l a t i e i d e n t i t e i t , m e r k e n i m a g o IST = wie ben ik SOLL = wie wil ik zijn IST = hoe ziet men mij SOLL = hoe wil ik gezien worden

a l l e s h e e f t e e n e i g e n i d e n t i t e i t individuele identiteit imago individu ondernemings identiteit imago onderneming merkconcept identiteit imago merk Elke identiteit krijgt een of meerdere imago’s. Imago is de manier waarop een identiteit wordt waargenomen. Imagovorming is perceptie en is dus per definitie subjectief en persoonlijk. foutieve generalisatie Alle Belgen zijn dom! Alle Nederlanders eten kroketten! lokale interpretatie B: Rolex = klasse, prestige NL: Rolex = patser, deugt niet ... product / dienst identiteit imago product / dienst a l l e s h e e f t e e n e i g e n i m a g o

i d e n t i t e i t m e r k i m a g o d r a g e r

w a t i s e e n m e r k ? een merk is een strategisch instrument (middel) dat X betekenis geeft doordat het de identiteit van X middels functionele en emotionele waarden communiceert, met als doel een relatie op te bouwen en te onderhouden met Y. emotional functional

een identiteit wordt gekenmerkt door een aantal impliciete en expliciete identiteitswaarden

‘ een waarde geeft betekenis door het gebruik of in een verband ’ w a t i s e e n ‘ w a a r d e ’ ? Van Dale: ‘ een waarde geeft betekenis door het gebruik of in een verband ’

de identeitswaarden zijn de lijn waarlangs een individu, een onderneming, een merkconcept of een product/dienst ‘denkt, beslist en doet’

deze identiteitswaarden vertellen ons who we are = wie zijn we  corporate personality what we do = wat doen we  products & markets served how we do it = hoe doen we het  corporate procedures where we want to go = wat willen we bereiken  vision & mission

Visie, ambitie, missie, strategie en tactiek ... een samenhangend en elkaar versterkend geheel.

= erfenis

deze waarden vormen de identiteitskaart van de onderneming zodat we nooit vergeten wie we zijn het kompas dat ons vertelt waar we naartoe gaan en hoe we er komen

identiteit (waarden) moet het toetsingscriterium zijn voor alles wat een onderneming doet, van productontwikkeling, tot code of conduct, tot marketing-communicatie,... VOLVO = waarde “veiligheid” SONY = waarde “small-tech” CLUB MED = waarde “passief relaxen” ROLEX = waarde “exact”

bij een identiteitsgedreven onderneming is de ondernemingsidentiteit toonaangevend. Deze ondernemingsidentiteit stuurt dan de 3 overige niveaus (individueel, merkconcept, product) van identiteit aan

WALT DISNEY identiteit = familiale waarden (Disney sells values) medewerkers geen piercings, gekleurd haar/lang haar voor mannen, ILS-systeem topman Michael Eisner = ‘Michael Mouse’ (cfr. scheiding!) cartoons - mogen nooit aanzetten tot geweld; sex, drugs, religie en politiek is verboden financiële beleggingen - company belegt alleen in ‘verantwoorde’ fondsen leveranciers - code of conduct voor leveranciers sponsoring, partner - Disney Hand: steun voor rode kruis, instorten TwinTowers, studiebeurzen ... International Labor Standars,...

WALT DISNEY identiteit = familiale waarden (Disney sells values) (!) THE OTHER SIDE (!) - ABC & McDonalds deal - productie 3de license partijen - Disneyland Paris (EuroDisney) - ...

a d v i e s duidelijke en unieke visie, missie, ambitie definieer je ondernemingsidentiteit (identiteitsmagneet) structure follows strategy, and strategy follows identity volg je intuïtie, maar vergeet de oude wetten niet neem jezelf tenminste 1 keer per dag niet serieus definieer een duidelijke en unieke visie, missie en ambitie definieer je ondernemingsidentiteit be brand centric / identity centric EN hou de kanalen ernaar schoon, dan wer

... m a a r h o e m o e t h e t n u v e r d e r ? i d e n t i t e i t s d e n k e n