De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management."— Transcript van de presentatie:

1 Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management

2 Duurzaam: Je verantwoordelijkheid nemen voor misstanden, problemen in de maatschappij en vervolgens doen wat je kan doen 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 2

3 Duurzaam ondernemen geeft zin aan het leven Oude Chinese karakters voor ‘zaken’ zijn: leven, geboorte betekenis 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 3

4 Samenwerken kan een diepe bron van betekenis voor het leven zijn (Peter Senge). Hoe gaan we dat weer ervaren? 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 4

5 een joint venture niet gezien moet worden als doodgewone businessdeal, maar dat een joint venture gezien moet worden als een ‘heilige verbinding’. 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 5

6 CSR op individueel niveau: ethisch handelen Wel eens overwogen bijvoorbeeld om iets niet op te geven bij de Belastingdienst, omdat ze daar toch niet achterkomen? 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 6

7 Ethische perspectieven 1.De beginselen- of plichtethiek: hier ligt de nadruk op het motief of de intentie voorafgaand aan het handelen; 2.De gevolgenethiek: welke waarden wil je verwezenlijken met bepaald gedrag 3.De Deugden- of waarde-ethiek 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 7

8 Duurzaam = Een houdbare situatie op de langere termijn “houdbare situatie”: harmonie 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 8

9 Duurzaam denken: nieuw? Nee, al in 1953 schreef Bowen een boek, genaamd ‘Social Responsibilities of the Businessman’: “It refers to the obligations of businessmen to pursue those policies, to make those decisions, or to follow those lines of action which are desirable in terms of the objectives and values of our society” 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 9 Bron: Carroll, Archie B. (1999). "Corporate Social Responsibility". Business & society (0007-6503), 38 (3), p.268.

10 De evolutie van CSR The age of greed The age of philanthropy The age of marketing The age of Management The age of Responsibility 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 10 Bron: iTunes college van Wayne Visser (2012)

11 Duurzaamheid start bij de ander Richt je op de ander in plaats van op jezelf Kies een ‘misstand’/ een behoefte waar jij je voor gaat inzetten Omring je met gelijkgezinden (er is niets leukers!) Begin en Houd vol! Geloof erin! Zie hier: de zin van jouw leven 19-11-2014Titel presentatie aanpassen 11

12 Share your talent Move the world


Download ppt "Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management."

Verwante presentaties


Ads door Google