Wat kom je te weten vandaag?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Simultaan Tafelrondje
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Workshop DCMR. Uitleg •Dit is een interactieve presentatie •Die loopt gelijk met je boek •Je bekijkt de pagina, ben je klaar klik je 1 x voor de volgende.
Preventieve instructiemethodiek
met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek
Dyscalculie.
Mediaopvoeding.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Pastoraal op school.
Welkom in groep 3.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ludo Daems.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Leerlijnen in een Wiki
Wiskunde Kevin van Dorssen.
Visie: rapport en portfolio
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Reclame Masters | Ik en reclame!
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Welkom in groep 3. Voorstellen Groep 3: Laurette & Hanneke.
Dementie en een verstandelijke beperking
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Wat is een webquest?.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Titel samenkomst 7 november 2017 Kristien
Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Dide Breuer.
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Thema 6 : Vreemde talen leren
ZILL en muzische vorming
Prijs Wordt per blikje rond de 2 euro verkocht.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
De schrijver mee op reis
Presentatie VMBO Trivium College
Groep 2 Begrijpend luisteren
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Workshop Hybride Techniekopleiders
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Titel samenkomst 28 oktober 2019
Transcript van de presentatie:

Wat kom je te weten vandaag? In vogelvlucht basiskennis herhalen van Zill! 2. Verwijsclusters – wie zijn ze … wat doen ze … wat drijft hen … 3. Op verkenning aan de hand van een casus

Kennis, vaardigheden inzichten en attitudes MEge3 Kennis, vaardigheden inzichten en attitudes - Correctiesleutel uitdelen - We overlopen één voor één in plenum

Verwijsclusters Leerplanboek pagina 59 Een aantal leerlijnen lopen doorheen meerdere ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s. Voorbeeld: inzicht in de ruimte  vangt aan in de motorische en zintuiglijke ontwikkeling  loopt verder in oriëntatie op de wereld  tot bij de ontwikkeling van wiskundig denken (p379) Verwijsclusters bovenaan de leerlijn = voorafgaand Verwijsclusters onderaan de leerlijn = vervolgens

Verwijsclusters Met andere woorden … Voor een wiskundig probleem gaan we ons niet alleen beperken tot de leerlijnen van wiskunde … En zo zijn er nog voorbeelden te vinden in het boek …

Socio-emotionele ontwikkeling: SErv4 Ontwikkeling van innerlijk kompas: IKid1 – IKid3 – IKlg1 – IKlg2 – IKwn1 IKwn2 – IKwn3 – IKvk2 – IKvk4 Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid: / Motorische en zintuigelijke ontwikkeling: MZlb4 – MZlb5 – MZrt4 – MZgm1 – MZgm8 – MZgm9 – MZkm4 Oriëntatie op de wereld: OWsa8 – OWna7 Mediakundige ontwikkeling: / Muzische ontwikkeling: / Taalontwikkeling: / Wiskundige ontwikkeling: WDlw5 – WDlw6 – WDgk1 – WDgk3 – WDgk5 – WDmm1 – WDmm2 – WDmm3 – WDmk1 – WDmk2 – WDmk3 – Rooms katholieke godsdienst: kan je op de site terugvinden

Héél veel succes!