RIO model in een notendop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Netwerk informatie managers bijeenkomst, 13 februari 2014.
Advertisements

Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Politieke Besluitvorming
Digitale leermiddelen in het mbo
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Gokverslaving.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
Krimpen met perspectief
Inhoud van deze synthese :
Leer- werkplaats MPG aanpak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welkom bij de presentatie van het
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Digitaal inschrijven VO
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
De basisregels van het appartementsrecht
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Informatiemodel Onderwijs Aanbod (OA) 14 januari 2016.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Maatschappelijk vraagstuk
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Unified Modeling Language 2.0
2de graad verzorging - voeding
Het 24 spel.
Registratie Instellingen en Opleidingen Plotsessie RIO.
RIO het WIE-WAT-WAAR-HOE van het onderwijs
Doorontwikkelen BRON vo
Sieberdam/ROCS & KODOS
Workshop Belangen van Netwerken
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Presentatie aan RIO werkgroep VO & MBO
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON Registratie Instellingen en
Een eigen leerroute voor elke student
WIE WAAR WAT en HOE WIE Instructiekaart Modellering RIO vo
Transcript van de presentatie:

RIO model in een notendop Definitie: Het kader waarbinnen men in contact treedt Onderwijskundige werkelijkheid HOE Aangeboden WAT/HOE WAAR Met WIE Communicatie-context Opleidings-kenmerk Aangeboden Opleiding WIE Onderwijslocatie Onderwijs-aanbieder WAT Onderwijs-aanbiedersgroep Opleidings-eenheid Onderwijslocatie gebruik Onderwijsbestuur / Bevoegd Gezag Definitie: Een Aangeboden Opleiding is een Opleidingseenheid die in een bepaalde vorm wordt aangeboden, waar een onderwijsvolger zich op kan aanmelden en/of inschrijven. Definitie: Een onderscheidbare vorm waarin een opleiding gegeven wordt. Definitie: Een organisatieonderdeel dat overkoepelende onderwijszaken regelt voor één of meerdere onderwijsaanbieders. Definitie: Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Definitie: Een organisatieonderdeel die door een bevoegd gezag is ingesteld voor het verzorgen van onderwijs. Definitie: Een punt op een geografische kaart waar onderwijs wordt aangeboden.

Communicatie-context Opleidings-kenmerk Aangeboden Opleiding Onderwijskundige werkelijkheid HOE Aangeboden WAT/HOE WAAR Met WIE Communicatie-context Opleidings-kenmerk Aangeboden Opleiding WIE Onderwijslocatie Onderwijs-aanbieder WAT Onderwijs-aanbiedersgroep Opleidings-eenheid Onderwijslocatie gebruik Onderwijsbestuur / Bevoegd Gezag Juridische werkelijkheid WAT MAG HOE WAAR MAG WIE MAG Er worden relaties gelegd tussen de objecten die we kennen in de onderwijskundige werkelijkheid en informatie-objecten die in processen als erkenning en bekostiging een rol spelen. Dat gebeurt in systemen als BRON en de opvolger van BRIN. Hiermee wordt bewerkstelligd dat wat een instelling registreert conform RIO ook direct bruikbaar is voor deze processen die van belang zijn voor het goed kunnen uitvoeren van de wet- en regelgeving. Vestigingserkenning BRIN6 Bevoegd Gezag erkenning Opleidingseenheid erkenning WIE MAG WAAR WAT HOE Onderwijs Instellingserkenning BRIN4 Opleidingskenmerk erkenning Licentie