Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Structuur secundair onderwijs
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
bekwaamheid op HO-niveau
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013.
Overgang basis naar secundair
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Workshop evalueren Dcp
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De drie niveaus van onderwijs
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Informatiemiddag groep 5
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Presentatie EduCheck SOML
Informatieavond 14 september Havo
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Wie is Meester Cédric ? Mijn ervaring - Ik geef al les sinds 2003.
1ste bachelor pedagogische wetenschappen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A Kenmerken lerende: taalvaardigheid Toetsing: peilingtoets over de taalvaardigheid van leerlingen secundair onderwijs Organisatie: zorgen voor minder richtingen Instructiestrategie: wijze waarop hervormingen moeten worden aangebracht Organisatie: eerste graad wordt ‘gemeenschappelijke graad Instructiestrategie: vertrekken vanuit het perspectief van de leerlingen Leeractiviteiten: nieuwe methode van leren bv via media - Begeleiding leerlingen: interesse wekken via aansluiting dagelijks leven Leeractiviteiten: economie voor iedereen Organisatie: andere lessen moeten plaatsmaken Instructie- verantwoordelijke Kenmerken Begeleiding Lerende(n) Leeractiviteiten Didactisch Handelen Organisatie Organisatie: nieuwe eindtermen, ook omtrent ‘evolutieleer’ Leerdoelen: zaken die de geschiedenis getekend hebben betrekken in het leerplan Toetsing Leerdoelen Leerstof Instructie- strategie Media Kernmerken instructieverantwoordelijke: leerlingen uitdagen Begeleiding instructieverantwoordelijke: ministers plannen een keuzetest met CLB Organisatie: indeling lessen zal anders zijn, examen afleggen bij examencommissie Begeleiding lerende: in thuissituatie i.p.v. schoolsituatie Kenmerk instructieverantwoordelijke: positiever omgaan met het waaier aan talen Toetsing: huiswerk in Brusselse scholen veranderen/afschaffen Context Begeleiding instructieverantwoordelijke: Fevlado bepaald tolkuren instructieverantwoordelijke Kenmerken lerenden: leerlingen met een auditieve beperking Kenmerken lerenden: gebrek aan motivatie, taalachterstand, .. Context: eisen van de arbeidsmarkt Organisatie: verschillende levensbeschouwingen aan bod laten komen - Leerdoel: kennismaking verschillende religies * Wij kozen ervoor om per artikel slechts twee verbindingen te maken om chaos te vermijden, meer verbindingen worden in de tekst gemaakt.