Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Rita van haren Karin hendriks
Groep 5 Kimm Maarten.
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
De werking van het geheugen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
Preventieve instructiemethodiek
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Het cito-leerlingvolgsysteem
Kijk, dit is C.V.I..
Portfolio
Informatieavond groep 3 WELKOM
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Hoe volgen wij de kinderen?
Structureel Coöperatief Leren
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Presentatie Executieve functies
Stappenplan Samenvatten
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Hoe volgen wij de kinderen?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Voelsprieten Informatieavond
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Geheugen en HB Margit Horsthuis. Voorstellen  Margit Horsthuis Psycholoog, Kinder- en Jeugdpsycholoog i.o. Remedial Teacher Moeder van …..  Wie zijn.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Onderwijspsychologie
Informatieavond groep 5
Train your brain.
De juiste route naar het juiste doel
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
De schrijver mee op reis
Info avond voortgezet onderwijs & groep 8 algemeen
3.5 Hersenen 1 HV.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wat leer je allemaal op school?
Welkom in groep 4.
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?

Tineke Verdoes Leerkracht in het speciaal onderwijs Remedial teacher Sensikids coach Beelddenkspecialist

Wat weet jij al? Schrijf in de chatbox een woord/ statement op over beelddenken

Ons brein

Ons brein Het zintuiglijke geheugen Het zintuigelijke of sensorische geheugen is als het ware een verlenging van de zintuigen. Er worden doorgaans twee varianten onderscheiden, een visuele variant die iconisch geheugen (naar ikon of visueel beeld), en een auditieve variant die echoïsch geheugen (naar echo of klankbeeld) wordt genoemd.

Ons brein Het kortetermijngeheugen info is ongeveer 2 seconde ter beschikking Dit kan om visuele en/of talige info gaan gemiddeld 7 eenheden [soms verwart men dit geheugen met het werkgeheugen]

Ons brein Het langetermijngeheugen Info wordt permanent in de hersenen opgeslagen Heeft een zeer grote capaciteit. Ook kennis en vaardigheden worden tot het langetermijngeheugen gerekend Het langetermijngeheugen werkt als volgt: Opslaan -> Vasthouden -> Terugvinden

Beelddenkende brein

De beeld- denker …. denkt

De beeld- denker …. denkt

De beeld- denker …. denkt

Waar geniet jij van? Deel met mij iets waarvan jij echt geniet bij je (beelddenkende) kind.

De beelddenker…. denkt LET OP! Het gaat bij beelddenkers niet alleen om beelden. Zij nemen multizintuiglijk waar (geluid, beeld, gevoel, geur, herinneringen). Het kan ook omschreven worden als Visueel-Ruimtelijk denken.

Een beelddenker herkennen

https://www.youtube.com/watch?v=osMELxtq3 ZY Karaktervergelijk Was het maar zo makkelijk …. https://www.youtube.com/watch?v=osMELxtq3 ZY

Systeem gerelateerde leerproblemen

lezen

Luisterboeken hebben een positieve invloed op de vloeiendheid van het lezen www.superboek.nl. Yoleo biedt kinderen de kans om door het lezen van hybride boeken (tekst gecombineerd met audio)

spelling Kinderen zijn pas spellingregel rijp vanaf groep 6!

ondersteunende software, gericht op multi-sensoriële inprenting, waarbij het kind woorden ziet, hoort, uitspreekt en typt of schrijft is raadzaam. WRTS of Woeff zijn passende programma’s. Met spellingkleurpalen (beschikbaar sept. 2017) kunnen kinderen spelenderwijs kennis maken met / of herhalen van de spellingsregels.

rekenen

rekenen Creëer overzicht door een LapBook aan te leggen.

begrijpend lezen

School en remedial teacher kunnen gebruik maken van de methode – Begrijpend lezen M3 en E3 van Marianne Minderhoud Kidsweek brengt elke week een versie uit met daarin een werkboekje rond om de begrijpend lees- strategieën. Op www.kindertalenten.nl vind je thema filmpjes waarin strategieën woorden aangeleerd.

zaakvakken Het maken van Mind-maps helpt tijdens het leren van zaakvakken.

De vraagstelling is vaak een struikelblok.

CITO in BEELD De CITO in BEELD training zorgt ervoor dat het kind stevig in zijn schoenen komt te staan, waardoor het zichzelf zekerder gaat voelen tijdens toetsen. Het kind gaat met vertrouwen de Cito- toets tegemoet en merkt dat de (eind)Cito-toets ook niet méér is dan een herhaling van de basisschoolstof

Wat kan ik zelf doen?

U mag altijd vragen stellen