De aankomende Europese regelgeving inzake drones

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoer, doorvoer en uitvoer van radioactieve stoffen
Advertisements

Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de detailhandel in bepaalde voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong 23 maart 2005 Lefevre Vicky.
Rechtshandelingen van de Unie
Voorstellen wijziging Sportreglement Voorstel 4 Technische Commissie (1/2) Conferentie van de Clubs 2013 Betreft:kaartreservaties Het ABSO/BVOS Sportreglement.
Economic Operators Registration and Identification
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Stakeholders meeting « Weesbronnen » – Gebeurtenis Duferco 07 februari 20121/9 Besmettingsincident van de installaties van Duferco La Louvière Produits.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
OMZETTING VAN DE KADERRICHTLIJN DIENSTEN Internal Market Information System (IMI) Sven Baeyens FOD Economie, KMO, Middenstand en.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
B2B werkgroep WEEE recycling Status per 10 november 2005 Aart Pruysen Approval Director Europe Emerson Process Management - Europe.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Introductie OHSAS
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Ontwerpen met water en de watertoets Ervaringen AquaRO en Digitale watertoets.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
De Richtlijn Drukapparatuur
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Europa: Voertuigeisen & Bandenlabel. Rolgeluid in wegverkeerlawaai.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Vliegen met een drone in België
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
Bestemmingsplan Buitengebied
CE-Communicatieforum 23 november 2017 Arine Sijl
De nieuwe rol van de Privacycommissie in de AVG
HANDELSPARTNERS.
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Invoeringswet Omgevingswet
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Het verbod op (fiscale) staatssteun
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
K.B. van 29/05/2018 : Veiligheidsvoorschriften voor de kerninstallaties voor wat betreft de opslaginstallaties van verbruikte kernbrandstof en van colli.
11 juni 2004 Peter Meulepas Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter.
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

De aankomende Europese regelgeving inzake drones

Reglementering in België 12 of December 2014 Reglementering in België Oktober 2014: Regeerverklaring : reglementair kader omtrent drones Onderhandelingen met sector en met Europese Commissie April 2016: Koninklijk Besluit ‘Drones’ veiligheid op de grond en in de lucht economische ontwikkeling Meeting Paradrop

Reglementering in België 12 of December 2014 Reglementering in België Klasse 1b Klasse 2 Matig Laag Klasse 1a Verhoogd Recreatief Meeting Paradrop

Samenvatting Klasse 1a-1b-2 12 of December 2014 Samenvatting Klasse 1a-1b-2 300 ft / 91 m Rayon 50 m Klasse 1b <150 kg Klasse 1a <150 kg Klasse 1a <150 kg 150 ft / 45 m Klasse 2 <5kg Klasse 1b <150 kg Klasse 1a <150 kg Klasse 1a <150 kg Straal >50 m Straal <50 m 50 m Meeting Paradrop

Ontwerp van uitvoeringsverordening inzake de regels en procedures voor vluchtuitvoeringen met drones

Inwerkingtreding van de NBR Drones zijn een bevoegdheid van de EU (artt. 55 tot 58 + Bijlage IX) Aanpak gebaseerd op risico's en prestaties (art. 4) Voorstel van de Commissie in tweeën gesplitst: Ontwerp van verordening betreffende de vluchtuitvoeringen: implementing act Goedkeuring gepland in februari 2019 (stemming Lidstaten) Ontwerp van verordening betreffende de EG-markering: delegated act Geplande goedkeuring door de Commissie (zonder stemming) eind 2018 Gelijktijdige publicatie gepland in de lente van 2019

CERTIFIED SPECIFIC OPEN Ontwerp van verordening betreffende de vluchtuitvoeringen: implementing act OPEN SPECIFIC CERTIFIED Open: Veiligheidsafstand = A2: 50 meter van personen, beperkt tot 5 meter indien low speed mode / A3: 150 meter van de grenzen van woon-, handels- en vrijetijdszones. Specific: Veiligheidsanalyse = art. 11 STS = Standard Scenario LUC = Light UAS operator certificate Certified: Verordeningen 965/2012 - 1332/2011 Grote drones = spanwijdte > 3 meter of kinetische energie > 34KJ

Operationele vereisten OPEN Geen vergunning VLOS Afstand vanaf de oppervlakte: max. 120 meter (hoogte en lateraal) Veiligheidsafstand Geen menigte overvliegen 3 subcategorieën A1 - A2- A3 SPECIFIC Risicoanalyse door de operateur Vergunning of Verklaring (Standaard scenario’s opgesteld door EASA) VLOS en BVLOS LUC CERTIFIED Verordeningen van de bemande luchtvaart Het overvliegen van menigte met een grote drone Vervoer van personen Vervoer van gevaarlijke stoffen die een groot risico inhouden in geval van ongeval Te groot risico voor Specific Open: Veiligheidsafstand = A2: 50 meter van personen, beperkt tot 5 meter indien low speed mode / A3: 150 meter van de grenzen van woon-, handels- en vrijetijdszones. Specific: Veiligheidsanalyse = art. 11 STS = Standard Scenario LUC = Light UAS operator certificate Certified: Verordeningen 965/2012 - 1332/2011 Grote drones = spanwijdte > 3 meter of kinetische energie > 34KJ

De drie subcategorieën in ‘Open’ Operatie-zones MTOM drone A1 Over people Over mensen, maar niet over menigtes - 250g - 900g / 80J A2 Close to people Op een veilige afstand van mensen (50 meter) - 4kg A3 Far from people Op afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve activiteiten (waar personen of andere luchtvaartuigen niet verwacht zijn) - 25kg Principe : Alles wat niet onder deze drie subcategorieën valt = automatisch onder ‘SPECIFIC’ Voorbeeld: overvliegen van menigtes

Vereisten betreffende de afstandspiloten OPEN Minimumleeftijd*: A1/A2/A3: 16 jaar Opleiding: Inzicht in de gebruikers-handleiding (A1/A2) Online opleiding en theoretisch examen (iedereen) A2: Praktische opleiding (zelftraining mogelijk) + aanvullend theoretisch examen SPECIFIC Minimumleeftijd: 16 jaar Niets in de teksten, Dus volgens de vereisten gesteld in de: Vergunning STS LUC CERTIFIED Pilootlicenties volgens de vereisten gesteld in de: Verordeningen betreffende de bemande luchtvaart Geen minimumleeftijd in A1 voor CO (speelgoed) en Homebuilt Mogelijkheid voor de lidstaten om de minimumleeftijd te verlagen; 12 jaar in A1 en 14 jaar in A2 en A3 / 14 jaar in Specific *Mogelijkheid voor de lidstaten om de minimumleeftijd te verlagen; 12 jaar in A1 en 14 jaar in A2 en A3 / 14 jaar in Specific

Vereisten betreffende de luchtwaardigheid OPEN MTOM < 25kg EG-markering met overgangsbepalingen voor drones zonder deze markering) SPECIFIC Volgens de vereisten gesteld in de: Vergunning STS LUC CERTIFIED Certificering van de drone volgens de vereisten gesteld in de: Airworthiness-verordeningen van de bemande luchtvaart Verordeningen 748/2012 - 640/2015 - 1321/2014

Vereisten Registratie Direct Remote Identification (enkel in open) Registratie in de woonstaat/PPB Afgifte van een uniek digitaal nummer Nummer plaatsen op alle UAS van de operatoren van UA met MTOM > 250g van de operatoren van UA uitgerust met een sensor die persoonsgegevens kan registreren van de gecertificeerde drones In het kader van een digitaal en interoperabel systeem dat toegankelijkheid en gegevensuitwisseling met de andere lidstaten biedt (register art.74 NBR) Direct Remote Identification (enkel in open) registratienummer van de operator & uniek serienummer van de UAS (constructeur) opstijgplaats en huidige positie, hoogte, timestamp, richting en snelheid in reële tijd, maar vereist een geografische nabijheid Geografische zones Registratiegegevens (Specific & Open): identiteit, adres, e-mail en telefoon, verzekeringspolisnummer, verklaring dat de piloten over de passende bevoegdheid zullen beschikken, vergunning en LUC (if any). Registratiegegevens (Certified): naam van de bouwer, benaming van de UAS, serienummer van de UAS, details betreffende de operator. Worden door de lidstaten vastgelegd om redenen van veiligheid, van beveiliging, van privacy of van milieu. Verbod, voorafgaande melding, milieueisen, enkel bepaalde UAS-klassen, UAS met een specifieke uitrusting.

Opdrachten van de luchtvaartoverheden OPEN Organisatie van de theoretische examens Afgifte / Intrekking van de getuigschriften van vakbekwaamheid Registratie van de operatoren SPECIFIC Afgifte / Intrekking van vergunning en LUC Akkoordverlening voor grensoverschrijdende vluchtuitvoeringen Nazicht van de verklaringen Systeem voor het opsporen en onderzoeken van de non-conformiteiten Risk Based Oversight CERTIFIED Certificering van de operator Licenties van het personeel Opvolging van de luchtwaardigheid Registratie van de drones Details betreffende de afgifte van de vergunning (art. 12): de RIA en de deugdelijkheid van de mitigatiemaatregelen nagaan --> indien ok, afgifte van de vergunning; indien niet ok, gemotiveerde weigering. Moeten in de vergunning worden opgenomen: de scope, de toepasselijke voorwaarden (vluchtuitvoeringen, piloten en drones), de soorten vluchtuitvoeringen en de duur ervan, diverse informatie (registratienummer, RIA-referte, operationele grenzen). Vergunning voor grensoverschrijdende vluchtuitvoeringen --> akkoord van de overheid waar de vluchtuitvoering plaatsvindt betreffende de naleving van de lokale voorwaarden en de mitigatiemaatregelen. Verordeningen 748/2012 - 640/2015 - 1321/2014 ENFORCEMENT Overige opdrachten: Beschikbaarstelling van de informatie betreffende de lokale voorwaarden en de geografische zones Bevordering van veiligheid

Implementatiemodaliteiten Inwerking-treding Toepassing 2020 2021 2022 2023 Op de markt brengen zonder EG-markering (beperkingen) Nieuw: EG-markering OPEN UAS zonder EG-markering 3 jaar eerder op de markt gebracht = A1 (<250g) of A3 SPECIFIC Verklaringen aanvaard op basis van nationaal scenario Verklaringen gebaseerd op de STS van Appendix 1 Nationale getuigschriften blijven geldig Nationale getuigschriften moeten worden aangepast Beperkingen voor drones zonder EG-markering gedurende 3 jaar: - A1 indien MTOM < 900g + bekwaamheid van de piloot bepaald door de lidtstaat; - A2 indien MTOM < 2kg (50m verwijderd van personen) + bekwaamheid van de piloot is A2; - A3 indien MTOM > 2kg en < 25kg + bekwaamheid van piloot is A3. Nieuwe vergunningen mogen afgeleverd worden volgens de IR Alle vergunningen moeten afgeleverd worden volgens de IR

Implementatie: acties op Belgisch niveau (in samenspraak met institutionele stakeholders en sector) Aanpassingen Droneguide CE Operaties in Andere EU landen Beperkingen voor drones zonder EG-markering gedurende 3 jaar: - A1 indien MTOM < 900g + bekwaamheid van de piloot bepaald door de lidtstaat; - A2 indien MTOM < 2kg (50m verwijderd van personen) + bekwaamheid van de piloot is A2; - A3 indien MTOM > 2kg en < 25kg + bekwaamheid van piloot is A3. Wederzijds erkenning licenties Airspace

Bepaling van het Belgische standpunt Voorziene datum van tenuitvoerlegging: 12 maanden na de inwerkingtreding (oorspronkelijk 3 maanden) Talrijke overgangsbepalingen, maar is dat voldoende? De Commissie wil een snelle implementatie van het systeem. Problematiek van de opleiding in de categorie Open Nog steeds geen praktisch examen: geen verandering sinds juni. Is het nodig dat dit verzoek nogmaals schriftelijk geformuleerd wordt (bovenop de commentaar ter zitting)?

Ontwerp van gedelegeerde verordening betreffende de onbemande luchtvaartuigen bestemd voor de categorie 'Open' en betreffende de UAS-operatoren uit derde landen

Communautaire harmonisatiewetgeving Vaststelling van de procedure betreffende de EG-markering voor de drones bestemd om in de categorie 'Open' te worden gebruikt. Bevoegdheid van de FOD Economie als toezichthoudende instantie Aanwending van een gelijkaardige procedure als degene die bestaat voor andere producten. Vaststelling van de technische vereisten Subcategorie A1 A1 A2 A3 A3 Uniek serienummer Neen Ja Ja Ja Ja Bijkomende vermindering met 2dB na 2 en 4 jaar. Gebaseerd op de ISO-norm 3744:2010 met een specifieke testcode voor het meten van geluid (hovering). De normen worden momenteel ontwikkeld (voornaamste standaarden & e-ID) hoewel hiervoor een formeel ESO-mandaat nodig is --> ten vroegste 2020. Geluid (geldt niet voor vaste vleugels) N.v.t. ≤ 85dB(A) (stilhangen) ≤ 85 - 97dB(A) (stilhangen) Enkel meting N.v.t. E-identificatie N.v.t. Ja Ja Ja Add-on Geo-awareness N.v.t. Ja Ja Ja N.v.t.

Andere bepalingen Vereisten voor de operatoren uit derde landen Elke vluchtuitvoering in het eengemaakte Europese luchtruim moet conform de verordeningen gebeuren. De bevoegde overheid is degene waar de vluchtuitvoering plaatsvindt Mogelijkheid tot erkenning van de getuigschriften van de piloten en van de operatoren onder de voorwaarde o.a. dat ze een zelfde veiligheidsniveau bieden. Evaluatie door de Commssie, na overleg met EASA, en op verzoek van het derde land.

De aankomende Europese regelgeving inzake drones Dank u voor uw aandacht! Have a safe flight! De aankomende Europese regelgeving inzake drones