Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Ervaringen in samenwerking
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
STRATEGISCHE PLANNING
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
COMPETENTIEONTWIKKELING
Actief Burgerschap. Problematiek Armoede Eenzaamheid Criminaliteit 79 nationaliteiten.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
6 stappen in Risico management
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Naar een optimaal HR - beleid
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Bezorgen reisdocumenten
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
SHEQ SHQ.
Conclusies evaluatie Regieraden
Leren van elkaar in samenwerking
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
1/2/2019 Samenwerken in ICT Donderdag 14 februari.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen

Context Rijksbezuinigingen volgen elkaar snel op Snelle ontwikkelingen op het gebied van elektronische dienstverlening Omvangrijke overheveling van nieuwe taken (3D) vanuit het Rijk naar de gemeenten Participerende samenleving rukt op Samenstelling en groei van de bevolking verandert

Antwoord op de ontwikkelingen Urgentie tot samenwerking neemt toe en leidt tot afspraak tussen 4 gemeenten (samen 144.000 inwoners) met als doel: -efficienter werken -kwaliteitsverbetering -concurrentiepositie t.o.v. andere regio’s verbeteren -meer slagkracht richting Den Haag en Brussel Extra inzet op elektronisch dienstverlening

. .

Wijze van Samenwerking Uitrol van de lijst met 24 mogelijke samenwerkingskansen Werken vanuit principe Gastgemeente (werken met Dienstverlenigsovereenkomst/SLA) Uitgangspunt is een langdurige verkering met de vier gemeenten maar geen gedwongen huwelijk: mogelijkheid openhouden om daar waar samenwerking op onderdelen met andere partners effectiever is dit ook toe te passen (o.m. Jeugdzorg)

Business case Belastingen Business case voor een groot Zeeuws samenwerkingsverband (gemeenten en waterschap) bleek te ambitieus Gekozen voor gefaseerde aanpak (Middelburg-Vlissingen- Schouwen-Duiveland-Veere..................... Modulair opgebouwd: welke producten (Heffen, vorderen, taxeren e.d.) extra producten mogelijk (BAG, privaatrechtelijke vorderingen) Omvang van de output(Q) ICT en overige directe kosten Benodigde personele bezetting Overhead Kostprijs (P x Q) Voordeel t.o.v. bestaande situatie

Kritische succesfactoren Elkaar vertrouwen en elkaar gunnen ICT: meest bepalend voor het slagen van het project: datamigratietraject van meerder gemeenten naar een database , koppelingen met de mid-office en de back-office omgeving, optimale toepassing elektronische dienstverlening, belangrijkste kostenbesparende factor Kwaliteitsverbetering (kwetsbaarheid verminderen en expertise verbreden) Kostenvoordeel (schaalgootte, efficientere processen en minder inhuur) Plaatsing personeel (mens volgt werk, sociaal statuut en medewerking OR) Minimaal hetzelfde dienstverleningsniveau naar de burgers en naar de interne organisaties en de bestuurders Ook de privaatrechtelijke vorderingen en inning mee te nemen

Bereikte resultaten (1) Bestuurlijk is het succes van belastingen het breekijzer gebleken om ook op andere gebieden samen te (gaan) werken Elke gemeente behoudt zijn eigen beleid, logo, balie en de interne afstemming tussen bestuur en organisatie enerzijds en belastingen anderzijds Doorlooptijd van besluit tot samenwerking en daadwerkelijk operationeel zijn is een jaar. Goede afspraken en samenwerking met ICT leverancier is van wezenlijk belang voor het realiseren van de planning. Burgers weinig tot geen last gehad van veranderingen, wel betere service er voor terug gekregen

Bereikte resultaten (2) Medewerkers werken loyaal mee met continu veranderingsproces (samenwerken is onontkoombaar, beter zelf aan het stuur zitten dan een extern bureau in te huren) Efficiencyresultaten blijken groter te zijn dan aanvankelijk in de businesscase berekend op basis van best practice (m.n. als gevolg van gekozen ICT platform, minder inhuur en integratie van processen) Punt van aandacht bij elke nieuwe stap van samenwerking is de verrekening van de overheadkosten en de desintegratiekosten. Uitgangspunt is de door de Ministeries gehanteerde berekening overheadkosten. Desintegratiekosten kunnen beperkt worden door uitruil van samenwerkingstaken.