Veilig Incident Melden (wat roept het op?)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar meerjarenafspraken van GGZ Nederland, IGZ en HKZ over de toetsing van veiligheidsnormen, aansluitend op de doelstellingen van het patiëntveiligheidsprogramma.
Advertisements

Proactief veiligheidsmanagement
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Visie Mensontwikkeling WSD
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Studietaak De studietaak staat centraal
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Samen naar een veilig AMC
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Prospectieve Risico Inventarisatie
Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Implementatie Normblad 8002
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Patiëntveiligheid en medische fouten
5S in Velsen.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Personeelsessie LOKO.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Derde jaarvergadering BIN LIEZEBOS maart 2015 Jaarvergadering 2015 van het B.I.N. LIEZEBOS.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Anders kijken, anders doen
Werkgroep e-health PsyDirect
CRM vanuit het incidenten perspectief
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Fouten en alledaags leiderschap
Nadere uitleg gewenst()
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Nelleke Gruijters Paul Ram
Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
MIC-workflow Amstelring
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Kennisbank Veilig werken
Ondervoeding op de kaart
Toolbox brief 3 - Barriere Denken Geen Lekkages
Regionaal meldpunt voor uitbraken van infectieziekten/BRMO
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Veilig Incident Melden (wat roept het op?)

Competenties: Communicatie Samenwerking Organisatie Professionaliteit KBA: praktijkmanagement 4: Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. Zie ook leerlijn praktijkmanagement!

Doelstellingen scholing: Kennis en begrip van VIM en cultuur rondom VIM in de praktijk Hoofdlijnen procedure VIM Kennismaking met analyse (bijna) incidenten Aandacht voor praktijkmanagement (triage, samenwerking DA-HA)

Niet altijd alles gaat goed Het overkomt ons allemaal!!

Risicogebieden HA zorg IQ Health Care (2009): Organisatie van zorg (29%) Diagnostiek (23%) Behandeling (21%) Communicatie (19%) NIVEL (2008): Triage door dokter, POH en DA Diagnostiek Medicamenteuze behandeling Communicatie Administratieve fouten Bereikbaarheid en toegankelijkheid

Voorwaarden VIM Gevoel van noodzaak Voldoende kennis Veilig meldklimaat : - vertrouwelijkheid binnen de praktijk - anonimiteit buiten de praktijk Elk incident is bruikbaar!

Niet elke fout leidt tot schade

VIM cirkel

Voorbeeldformulieren NHG https://www.nhg.org/downloads/vim-meldformulier-nhg https://www.nhg.org/downloads/vim-analyseformulier-nhg

Categorieën Proces Medisch inhoudelijk Communicatie, overleg, samenwerking Materiaal, apparatuur, logistiek

Categorie van de melding

Factoren die bij kunnen dragen aan een (bijna) incident Invloeden van buitenaf Informatie en communicatie Taken en protocollen en procedures Werkomstandigheden Patiëntfactoren Teamgebonden en sociale factoren Opleiding en training Apparatuur en materiaal Organisatie Individu

Prismamethode VIM

Oorzakenboom

Hoe is de VIM in jouw opleidingspraktijk geregeld Hoe is de VIM in jouw opleidingspraktijk geregeld? Uitwisselen in 3 tallen

Procedure HA praktijk de Poort VIM week: 2x per jaar extra aandacht voor VIM Meldingen via formulier in postbak Uitwerking meldingen door vast team Praktijkmanager is VIM coordinator Categoriseren (organisatorisch, communicatie, patiëntgericht) Keuze VIM van de week (taart oid) Bespreken in team via Prisma methode Verbeteracties verwerken in protocollen Evaluatie verbeteractie’s in volgend teamoverleg

VIM formulier de Poort Beschrijving incident Hoe heb je gehandeld na het incident? (denkbare) Gevolgen van het incident? Suggesties om eenzelfde incident te voorkomen – verbeteracties Suggesties voor optimale werkwijze m.b.t. VIM in onze praktijk

Conclusie VIM in de praktijk Belang van creëren veilige omgeving om te Vim-men Beschouw een (bijna) incident niet als een fout van een individu, maar van het hele systeem Elk (bijna) incident is een kans om de praktijkvoering te verbeteren Geef VIM serieuze aandacht in de praktijk

Voorbeeld eigen VIM