Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Veranderingen in de zorg
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Opzet van de workshop Kennismaken
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
“Specialistische” zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Huiselijk geweld Aangepakt
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
van kwetsbaar naar kansrijk
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Voortijdig schoolverlaten
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Gezins- en wijkgericht werken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Familytree (introductie)
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom ik maak me sterk.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Interculturele klassen, ouders en buurten
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Stichting Jeugdformaat
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Gemeente utrechtse heuvelrug

5 valkuilen & Tips.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters

Wie zijn wij?

Werkwijze en doelgroep Multidisciplinair en integraal Doelgroep (totaal gestagneerde jongeren) Globaal twee typen gezinnen: Gezinnen met hoog opgeleide mondige ouders die nadrukkelijk aangeven het beste voor hun kinderen te willen (binnen het reguliere onderwijs). Het schoolprobleem moet z.s.m. opgelost worden, ambities zijn hoog. Een groot gevoel van urgentie. ‘Thuis is alles op orde’. Kwetsbare gezinnen die druk bezig zijn hun hoofd boven water te houden met op de voorgrond schulden, huisvesting problemen, trauma. Van crisis naar crisis. Een groot gevoel van urgentie. ‘Komt dit ooit nog goed?’

Koers bepalen Thuiszitters waarbij het van belang is om zo snel mogelijk de schoolgang weer op gang te brengen met stut en steun vanuit het (professionele) netwerk Thuiszitters waarbij het van belang is om de druk van de ketel te halen en onderwijs tijdelijk aan te bieden op therapeutische basis, zodat er ruimte komt om aan onderliggende problematiek te werken

Hoe maak je de omslag? Waar jongeren thuis zitten, spelen er meerdere factoren een rol. Door dit als uitgangspunt te nemen en te onderzoeken wat ieders rol is en hier ook kwetsbaar in te durven zijn naar elkaar, kan je uit de verharding/impasse komen en een eerste stap maken naar een integraal plan. Voorbeeld: Felicia

Bespreek samenhang! Hoe beïnvloeden het gezin, instellingen en school het ‘probleem’ en vice versa Verminderd Interacties Instand gehouden relaties Verergerd Veranderd Patronen Probleem Gezinsfunctioneren

Bepaal wie zorg gaat bieden Een spin in het web die continue samenwerking stimuleert en daar waar nodig creatief koers bepaalt. Met tijd voor opbouw van een gedegen werkrelatie. Alleen dan kan je stap 0-2 goed doorlopen (zie handreiking) Voorbeelden van waarom je oog moet hebben voor intergenerationele componenten om een behandeling te laten slagen: Adriaan Milan

Risico’s Mee bewegen met het gezinssysteem (rol van ouders overnemen door te gaan compenseren, moedeloos raken, gefrustreerd raken, opgeven, uit contact gaan, van crisis naar crisis, etc.) Geïmponeerd raken door mondige ouders en uit contact gaan In conflict raken met ouders en/of betrokken partijen Over het hoofd zien van onderliggende (intergenerationele) problematiek, trauma, kindfactoren etc Onvoldoende aandacht voor de rol van (tegen)overdracht. Te snel willen gaan

Wat helpt? Match (rugzak werker, klik met gezinssysteem, vooraf kritisch kijken naar de mate waarin het aanbod/de hulpverlening aansluit op de hulpvraag (uitzoomen ipv inzoomen op symptoom, vanuit eigen expertise), wat is er nodig ipv wat hebben we in huis. Professionaliteit (erkennen van overdracht en tegenoverdracht en bespreekbaar maken binnen het professionele netwerk) Metacommuniceer met elkaar. Bespreek ook als je het niet meer weet Investeren in contactgroei (accepteren en verdragen dat verandering tijd nodig heeft en stel verwachtingen derden bij), heb begrip, valideer en sluit aan bij waar ouders staan. Nadrukkelijk aandacht hebben en bespreekbaar maken van onderliggende problematiek binnen het gezin. Kom thuis! Perspectiefwissel, wees bewust van verschillende belangen Wat lukt wel? Inzoomen en uitzoomen. Strategisch (positioneren en engageren) en integraal werken. Deel wat je doet, neem anderen mee. Netwerk vergroten; je hebt elkaar nodig op alle niveaus (cliënt systeem, uitvoerend werkenden, management) om out of the box oplossingen te vinden en maatwerk te leveren tbv de schoolgang van jongeren. - Inzet van geweldloos verzet/nieuwe autoriteit

Vragen?