Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Wie zijn wij?
Werkwijze en doelgroep Multidisciplinair en integraal Doelgroep (totaal gestagneerde jongeren) Globaal twee typen gezinnen: Gezinnen met hoog opgeleide mondige ouders die nadrukkelijk aangeven het beste voor hun kinderen te willen (binnen het reguliere onderwijs). Het schoolprobleem moet z.s.m. opgelost worden, ambities zijn hoog. Een groot gevoel van urgentie. ‘Thuis is alles op orde’. Kwetsbare gezinnen die druk bezig zijn hun hoofd boven water te houden met op de voorgrond schulden, huisvesting problemen, trauma. Van crisis naar crisis. Een groot gevoel van urgentie. ‘Komt dit ooit nog goed?’
Koers bepalen Thuiszitters waarbij het van belang is om zo snel mogelijk de schoolgang weer op gang te brengen met stut en steun vanuit het (professionele) netwerk Thuiszitters waarbij het van belang is om de druk van de ketel te halen en onderwijs tijdelijk aan te bieden op therapeutische basis, zodat er ruimte komt om aan onderliggende problematiek te werken
Hoe maak je de omslag? Waar jongeren thuis zitten, spelen er meerdere factoren een rol. Door dit als uitgangspunt te nemen en te onderzoeken wat ieders rol is en hier ook kwetsbaar in te durven zijn naar elkaar, kan je uit de verharding/impasse komen en een eerste stap maken naar een integraal plan. Voorbeeld: Felicia
Bespreek samenhang! Hoe beïnvloeden het gezin, instellingen en school het ‘probleem’ en vice versa Verminderd Interacties Instand gehouden relaties Verergerd Veranderd Patronen Probleem Gezinsfunctioneren
Bepaal wie zorg gaat bieden Een spin in het web die continue samenwerking stimuleert en daar waar nodig creatief koers bepaalt. Met tijd voor opbouw van een gedegen werkrelatie. Alleen dan kan je stap 0-2 goed doorlopen (zie handreiking) Voorbeelden van waarom je oog moet hebben voor intergenerationele componenten om een behandeling te laten slagen: Adriaan Milan
Risico’s Mee bewegen met het gezinssysteem (rol van ouders overnemen door te gaan compenseren, moedeloos raken, gefrustreerd raken, opgeven, uit contact gaan, van crisis naar crisis, etc.) Geïmponeerd raken door mondige ouders en uit contact gaan In conflict raken met ouders en/of betrokken partijen Over het hoofd zien van onderliggende (intergenerationele) problematiek, trauma, kindfactoren etc Onvoldoende aandacht voor de rol van (tegen)overdracht. Te snel willen gaan
Wat helpt? Match (rugzak werker, klik met gezinssysteem, vooraf kritisch kijken naar de mate waarin het aanbod/de hulpverlening aansluit op de hulpvraag (uitzoomen ipv inzoomen op symptoom, vanuit eigen expertise), wat is er nodig ipv wat hebben we in huis. Professionaliteit (erkennen van overdracht en tegenoverdracht en bespreekbaar maken binnen het professionele netwerk) Metacommuniceer met elkaar. Bespreek ook als je het niet meer weet Investeren in contactgroei (accepteren en verdragen dat verandering tijd nodig heeft en stel verwachtingen derden bij), heb begrip, valideer en sluit aan bij waar ouders staan. Nadrukkelijk aandacht hebben en bespreekbaar maken van onderliggende problematiek binnen het gezin. Kom thuis! Perspectiefwissel, wees bewust van verschillende belangen Wat lukt wel? Inzoomen en uitzoomen. Strategisch (positioneren en engageren) en integraal werken. Deel wat je doet, neem anderen mee. Netwerk vergroten; je hebt elkaar nodig op alle niveaus (cliënt systeem, uitvoerend werkenden, management) om out of the box oplossingen te vinden en maatwerk te leveren tbv de schoolgang van jongeren. - Inzet van geweldloos verzet/nieuwe autoriteit
Vragen?