Kennisbank Veilig werken Een ongeval… en nu? KB Bouw Kennisbank Veilig werken kb-bouw.nl
Doel Doel van dit deel is uitleg te geven over de wetgeving en de naleving ervan. En daarmee het voorkomen van boetes en het voldoen aan Arbowetgeving. Wat zijn ongevallen/incidenten? Dagelijkse praktijk (oefening in herkennen van risico's) Hoe te handelen bij ongevallen en incidenten Procedure ongevalsonderzoek bij I-SZW Ruimte voor vragen en discussies
Wat zijn ongevallen en incidenten? Thema 1 Wat zijn ongevallen en incidenten?
Ongeval Een aan een werknemer in verband met het verrichten van arbeid overkomen van een ongewilde, plotselinge gebeurtenis, die schade aan de gezondheid (en ziekteverzuim) of de dood vrijwel onmiddellijk tot gevolg heeft. Alle gebeurtenissen met enig lichamelijk letsel. Vraag: is een snijongeval ook een ongeval?
Arbeidsongeval Dodelijk ongeval Ernstig ongeval (ziekenhuisopname of blijvend letsel) Ongeval met verzuim tot gevolg Ongeval met letsel zonder verzuim tot gevolg Bijna-ongeval (zonder letsel of noemenswaardige schade) Signalering onveilige situatie Incident met schadelijke gevolgen voor het milieu/de omgeving Incident met aansprakelijkheid naar derden Incident met materiële schade Overige incidenten zoals diefstal/agressie/geweld
Voorval en incident Bijna-ongeval (zonder letsel of noemenswaardige schade) Signalering onveilige situatie Incident met schadelijke gevolgen voor het milieu/omgeving Incident met aansprakelijkheid naar derden Incident met materiële schade Overige incidenten zoals diefstal/agressie/geweld
Hoe voorkom je een ongeval? Door melding te maken van een onveilige handeling of situatie. Spreek iemand (collega) aan wanneer hij/zij een onveilige handeling uitvoert. Bij het aantreffen van een onveilige situatie, dien je corrigerende maatregelen te nemen. Maak hierna melding van de onveilige situatie. Ongevallen gebeuren NIET, zij worden veroorzaakt!
Verkleining van de driehoek
Dagelijkse praktijk – Risico's kennen en beheersen Thema 2 Dagelijkse praktijk – Risico's kennen en beheersen
Dagelijkse praktijk
Hoe te handelen bij ongevallen Thema 3 Hoe te handelen bij ongevallen & incidenten?
Hoe te handelen? Direct verlenen eerste hulp Direct inschakelen van hulpdiensten (112) Werkplek veilig stellen/afzetten Situatie laten zoals het is in verband met onderzoek Melden KAM-coördinator Informeren projectleider Informeren directie Informeren familie Inschakelen slachtofferhulp / opvangen collega's Informeren administratie (verzekeringen) Informeren Inspectie SZW
Hoe te handelen? Communicatie met de media (pers, social media) Situatie en omgeving fotograferen Ongevallen/incidentenonderzoek Opstellen onderzoeksrapport Corrigerende maatregelen treffen Ongevallen/incidentenregistratie Personeel regelmatig informeren over toestand slachtoffer(s) ongeval
Hulp verlenen Hulp aan het slachtoffer Direct verlenen eerste hulp Direct inschakelen van hulpdiensten (112) Hulp m.b.t. het onderzoek Werkplek veilig stellen/afzetten Situatie laten zoals het is in verband met onderzoek Vraag: zijn hierover afspraken gemaakt met medewerkers?
Informeren (1) Melden KAM-coördinator Informeren projectleider Informeren directie Informeren familie Inschakelen slachtofferhulp / opvangen collega's Informeren administratie (verzekeringen) Vraag: hebben jullie alle telefoonnummers compleet?
Informeren (2) Informeren Inspectie SZW (0800-5151) Wanneer is een ongeval meldingsplichtig? Vraag: hoe zit het met een dodelijk verkeersongeval? Communicatie met de media (pers, social media) Wie communiceert vanuit het bedrijf en vooral wie niet? Vraag: hebben jullie hiervoor een procedure en draaiboek?
Ongevalsonderzoek Situatie en omgeving fotograferen Foto's kunnen registreren wat het oog niet ziet Foto's kunnen veel details bevatten Foto's kunnen veel tijd besparen Foto's zijn blijvende visuele documenten Ongevallen-/incidentenonderzoek Opstellen onderzoeksrapport
Ongevalsafhandeling Corrigerende maatregelen treffen Ongevallen-/incidentenregistratie Personeel regelmatig informeren over toestand slachtoffer(s) ongeval
Wat hebben we geleerd?
Vragen? Dank u voor de aandacht!