Development Coördination Disorder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Developmental Coördination Disorder
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Psychomotoriek bij kinderen met licht motorische problemen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
NATURAL DRIVES Human Resource Development Stelt zich voor…
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Bewegen en Sport: nu en later
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
… de stap naar het eerste leerjaar
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
DCD Developmental Coordination Disorder
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Connect Vloeiend Lezen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Structureel Coöperatief Leren
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Bewegingsklimaat en MRT
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Aanpak problematisch gedrag
Niet differentiëren maar socialiseren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Ontwikkeling van het jonge kind
Methodiek: Plancyclus
Groepsdynamiek 1.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Motorisch leren bij pupillen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Beweegpark Ooij Het afgelopen jaar is er vanuit Samen Ooij een werkgroep ontstaan, welke een wens heeft om te komen tot een beweegpark. Een park voor alle.
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Evalueren doe je vooraf
Ik doe niet mee! Opdracht:
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Sensomotoriek Elise van Weene
De ontwikkeling van het kind !
Kwalitatief motorisch onderzoek
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
ontwikkelingspsychologie
Sensomotoriek Elise van Weene
Stress management bij Autisme
Ontwikkelingspsychologie
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Development Coördination Disorder Het nut van het juist bewegen op een paard studiedag D'n Hoef 5/17/2019

JIN Psyche Cognitie Motoriek studiedag D'n Hoef 5/17/2019

interventies Procesgericht Taak- of productgericht studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Motorische interventies Positief bekrachtigen, motiveren Positieve feedback Haalbare opdrachten Deelstappen Inoefenen/ herhalen Variatie Succesbeleving Betekenisvolle omgeving/ transfer studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Hoe vooruitgang aangeven Motorische observaties (test D’n Hoef) Gedragsobservaties Vragenlijst DCD Evalueren op de transfer in relatie tot de motorische doelen studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Motorische doelen, let op Prioriteit van vaardigheden Motivatie kind en ouders Individueel, duo of groep In 10 weken te realiseren? Methodiek: kids’skills, mission possible of grafische weergave in combinatie met OPV/ grondwerk/ mennen/ rijden studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Dr Luing Chang Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik herinner het me ik doe en ik begrijp Ik beweeg en ik begrijp nog steeds studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Psychomotorische oefeningen Grove motoriek Fijne motoriek Visumotoriek studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Grove motoriek Vormspanning Stabiliteit Evenwicht met verplaatsing Evenwicht zonder verplaatsing Oog-hand coördinatie Oog-voet coördinatie studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Fijne motoriek In-hand manipulatie Translatie Rotatie Shift Bimanuele coördinatie studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Visuomotoriek Visuo en grove motoriek Visuo en fijne motoriek Visuo en ruimtelijke verhoudingen Visuo en abstracte ruimte studiedag D'n Hoef 5/17/2019

Transfer Touwtje springen Koprol Knippen Een lat hanteren Veters strikken Huppelen Handstand Fietsen Schommelen studiedag D'n Hoef 5/17/2019