Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Bas Aarts Lynn van Vugt
Achtergrond Lage respons grootschalig onderwijsonderzoek De meerwaarde van onderzoek voor scholen is soms gering Probleem werd acuut bij evaluatie COOL. Aanleiding voor nieuwe opzet: Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Basisgedachte NCO Doe meer met bestaande data en zorg voor goede ontsluiting Zorg voor onderlinge afstemming van onderzoeken: niet steeds dezelfde scholen benaderen Zorg voor een win-win situatie: scholen krijgen rapporten van NCO, NCO kan rekenen op medewerking voor onderzoek
Rapportage 2018 Hoe gaat het met uw (oud-)leerlingen? Rapportage naar aanleiding van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs Vmbo-bb/vmbo-kb Vmbo-gl/vmbo-tl Havo Vwo Successen van uw leerlingen in het vervolgonderwijs Gegevens schoolloopbaan en successen van leerlingen binnen uw school
Inhoudelijk overzicht rapportage Samenstelling leerlingenbestand Hoe ziet de schoolloopbaan van uw leerlingen eruit? Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Kansen en efficiëntie Opleidingsniveau vervolgonderwijs Sector vervolgonderwijs Studiewissel vervolgonderwijs Succes in het vervolgonderwijs: prestaties en uitval Voorspellingskracht van examencijfers Sociale verschillen
Bronbestanden Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden van CBS Gegevens Basisregister Onderwijs (BRON) Zelfde definities gehanteerd als Vensters en Inspectie van het Onderwijs Soms zijn de gegevens breder gepresenteerd (op basis van meer indicatoren)
Eerlijke vergelijking Figuur 4.4 Verdeling naar profielen eindexamenleerlingen, voor de samengevoegde schooljaren 2014, 2015 en 2016
Referentiewaarde Specifieke schoolscore door rekening te houden met een aantal kenmerken van uw leerlingenpopulatie en kenmerken van de school zelf. Berekend op basis van gegevens van alle Nederlandse middelbare scholen (hoe zou een school scoren die wat betreft bepaalde leerlingenpopulatie- en schoolkenmerken precies hetzelfde is als uw school?)
Referentiewaarde indicatoren Leerlingenpopulatiekenmerken: Het % leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond Het % leerlingen uit eenpersoonshuishoudens Het % meisjes Het % leerlingen waarvan de vader werkt Het % leerlingen waarvan de moeder werkt De gemiddelde gezinsgrootte Het % leerlingen uit huishoudens met een laag inkomen Het % leerlingen uit huishoudens met een hoog inkomen Het % leerlingen uit huishoudens met een laag eigen vermogen Het % leerlingen uit huishoudens met een hoog eigen vermogen Het % leerlingen afkomstig uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Schoolkenmerken: Schoolgrootte Afdelingsgrootte Grondslag: openbaar, algemeen bijzonder, confessioneel bijzonder, gemengd Stedelijkheid van de vestigingsplaats
Figuren uit voorbeeldrapportage
H3. Samenstelling leerlingenbestand Figuur 3.4 Procentuele verdeling van vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen in leerjaar 3 naar basisschooladvies, voor de samengevoegde instroomcohorten 2015, 2016 en 2017
H5. Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Figuur 5.1 Percentage leerlingen dat vanaf leerjaar 3 het vwo-diploma onvertraagd heeft gehaald, voor de samengevoegde instroomcohorten 2011, 2012 en 2013
H6. Kansen en efficiëntie Figuur 6.1 Percentage leerlingen met advies lager dan havo ten opzichte van het percentage onvertraagd geslaagden, gemeten vanaf leerjaar 3, voor de samengevoegde instroomcohorten 2012, 2013 en 2014
H6. Kansen en efficiëntie Trade-off kwaliteit Figuur 6.1 Percentage leerlingen met advies lager dan havo ten opzichte van het percentage onvertraagd geslaagden, gemeten vanaf leerjaar 3, voor de samengevoegde instroomcohorten 2012, 2013 en 2014
H9. Studiewissel vervolgonderwijs Figuur 9.3 Vergelijking percentages sectorwisselaars havoleerlingen, voor samengevoegde uitstroomcohorten 2013, 2014 en 2015
H5. Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Figuur 5.4 Gemiddelde verschilscore tussen het schoolexamencijfer en centraal examencijfer vmbo-gl/vmbo-tl voor Nederlands, Engels en wiskunde, voor de samengevoegde schooljaren 2014, 2015 en 2016
H11. Voorspellingskracht van examencijfers verwachting Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012
H11. Voorspellingskracht van examencijfers Ook goed verwachting Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012
H11. Voorspellingskracht van examencijfers verwachting Wat is hier aan de hand? Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012
Aanvullende informatie Meer informatie over NCO: www.nationaalcohortonderzoek.nl Vragen of suggesties: r.vandervelden@nwo.nl bas.aarts@maastrichtuniversity.nl