Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Presentatie Procedure naar het VO
Kiezen in mavo 3 26 september 2013.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Informatie avond groep 8
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Het Voortgezet Onderwijs
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Netwerk ambitieuze scholen
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 4
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Inhoud en opzet examens VMBO
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Het Voortgezet Onderwijs
Ouderavond 3e klas schooljaar
Welkom! P. Bongers Jaarteamleider klas 3 en 4 Informatieavond klas 3.
Welkom op de Geessinkweg R.L.W. Andres Afdelingsleider bovenbouw Maandag 7 september.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Onderwijs op niveau niveau-adviezen en klassenindeling 6 september 2016.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Basisschool Voortgezet onderwijs
Horeca Vakschool Rotterdam
Studiekeuzes van uw kind
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Wat zijn dit jaar de exameneisen voor TL?
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Eerste analyse gegevens havo 5.
niveau-adviezen en klassenindeling
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Olympiades in het PTA.
Het examen in 2019.
Basisschool Voortgezet onderwijs
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR VIER
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Ouderavond leerjaar 4 Deel 1 Centrale opening
Transcript van de presentatie:

Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Bas Aarts Lynn van Vugt

Achtergrond Lage respons grootschalig onderwijsonderzoek De meerwaarde van onderzoek voor scholen is soms gering Probleem werd acuut bij evaluatie COOL. Aanleiding voor nieuwe opzet: Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)

Basisgedachte NCO Doe meer met bestaande data en zorg voor goede ontsluiting Zorg voor onderlinge afstemming van onderzoeken: niet steeds dezelfde scholen benaderen Zorg voor een win-win situatie: scholen krijgen rapporten van NCO, NCO kan rekenen op medewerking voor onderzoek

Rapportage 2018 Hoe gaat het met uw (oud-)leerlingen? Rapportage naar aanleiding van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs Vmbo-bb/vmbo-kb Vmbo-gl/vmbo-tl Havo Vwo Successen van uw leerlingen in het vervolgonderwijs Gegevens schoolloopbaan en successen van leerlingen binnen uw school

Inhoudelijk overzicht rapportage Samenstelling leerlingenbestand Hoe ziet de schoolloopbaan van uw leerlingen eruit? Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Kansen en efficiëntie Opleidingsniveau vervolgonderwijs Sector vervolgonderwijs Studiewissel vervolgonderwijs Succes in het vervolgonderwijs: prestaties en uitval Voorspellingskracht van examencijfers Sociale verschillen

Bronbestanden Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden van CBS Gegevens Basisregister Onderwijs (BRON) Zelfde definities gehanteerd als Vensters en Inspectie van het Onderwijs Soms zijn de gegevens breder gepresenteerd (op basis van meer indicatoren)

Eerlijke vergelijking Figuur 4.4 Verdeling naar profielen eindexamenleerlingen, voor de samengevoegde schooljaren 2014, 2015 en 2016

Referentiewaarde Specifieke schoolscore door rekening te houden met een aantal kenmerken van uw leerlingenpopulatie en kenmerken van de school zelf. Berekend op basis van gegevens van alle Nederlandse middelbare scholen (hoe zou een school scoren die wat betreft bepaalde leerlingenpopulatie- en schoolkenmerken precies hetzelfde is als uw school?)

Referentiewaarde indicatoren Leerlingenpopulatiekenmerken: Het % leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond Het % leerlingen uit eenpersoonshuishoudens Het % meisjes Het % leerlingen waarvan de vader werkt Het % leerlingen waarvan de moeder werkt De gemiddelde gezinsgrootte Het % leerlingen uit huishoudens met een laag inkomen Het % leerlingen uit huishoudens met een hoog inkomen Het % leerlingen uit huishoudens met een laag eigen vermogen Het % leerlingen uit huishoudens met een hoog eigen vermogen Het % leerlingen afkomstig uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Schoolkenmerken: Schoolgrootte Afdelingsgrootte Grondslag: openbaar, algemeen bijzonder, confessioneel bijzonder, gemengd Stedelijkheid van de vestigingsplaats

Figuren uit voorbeeldrapportage

H3. Samenstelling leerlingenbestand Figuur 3.4 Procentuele verdeling van vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen in leerjaar 3 naar basisschooladvies, voor de samengevoegde instroomcohorten 2015, 2016 en 2017

H5. Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Figuur 5.1 Percentage leerlingen dat vanaf leerjaar 3 het vwo-diploma onvertraagd heeft gehaald, voor de samengevoegde instroomcohorten 2011, 2012 en 2013

H6. Kansen en efficiëntie Figuur 6.1 Percentage leerlingen met advies lager dan havo ten opzichte van het percentage onvertraagd geslaagden, gemeten vanaf leerjaar 3, voor de samengevoegde instroomcohorten 2012, 2013 en 2014

H6. Kansen en efficiëntie Trade-off kwaliteit Figuur 6.1 Percentage leerlingen met advies lager dan havo ten opzichte van het percentage onvertraagd geslaagden, gemeten vanaf leerjaar 3, voor de samengevoegde instroomcohorten 2012, 2013 en 2014

H9. Studiewissel vervolgonderwijs Figuur 9.3 Vergelijking percentages sectorwisselaars havoleerlingen, voor samengevoegde uitstroomcohorten 2013, 2014 en 2015

H5. Hoe succesvol zijn uw leerlingen? Figuur 5.4 Gemiddelde verschilscore tussen het schoolexamencijfer en centraal examencijfer vmbo-gl/vmbo-tl voor Nederlands, Engels en wiskunde, voor de samengevoegde schooljaren 2014, 2015 en 2016

H11. Voorspellingskracht van examencijfers verwachting Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012

H11. Voorspellingskracht van examencijfers Ook goed verwachting Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012

H11. Voorspellingskracht van examencijfers verwachting Wat is hier aan de hand? Figuur 11.2 Kwadrant over percentage vmbo-gl/vmbo-tl leerlingen dat hoger scoort op het centraal examen (CE) dan op het schoolexamen (SE) en het percentage leerlingen dat binnen vier jaar een mbo niveau 4- of havodiploma haalt, voor de samengevoegde uitstroomcohorten 2010, 2011 en 2012

Aanvullende informatie Meer informatie over NCO: www.nationaalcohortonderzoek.nl Vragen of suggesties: r.vandervelden@nwo.nl bas.aarts@maastrichtuniversity.nl