Stap drie bij projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Advertisements

Definitiestudie.
Ervaringen Wat is het doel van het project?
Besturing van (bedrijf)processen
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
EDC ervaringen op de werkvloer – fase I/IIa
De kern van projectmanagement
De drie stappen van systeemontwikkeling
Analyse en Ontwerpen II
Systems Engineering 24 april 2007.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Dia’s les 4 Methodiek van ipl Bedrijfsmodel Informatiearchitectuur
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Besturing van (bedrijf)processen
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
Debriefing 24 januari 2012.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Workshop opstellen adviesrapport
Functioneel Ontwerp.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Producten & Werkprocessen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
6 stappen in Risico management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Gespreksvaardig-heden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Verpleegkundig redeneren
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Cursus vrijwilligers werven
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
3F maken van een verslag.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Werkbeschrijvingen en bestekken
[Projectnaam] [Degene die de presentatie verzorgt]
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
Risicoanalyse … waarom?
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
Risicoanalyse … waarom?
Is testen een project op zich?
Technisch Ontwerp inhoud
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Risicoanalyse … waarom?
Kwantitatief onderzoek
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Stap drie bij projecten Ontwerp inhoud Stap drie bij projecten

Wat staat in je ontwerp Het functioneel ontwerp biedt inzicht in de buitenkant van het systeem. Hoe gaan de vereiste of gewenste functies eruit zien.

de te verrichten bewerkingen de te produceren uitvoer Onderwerpen ontwerp de te verrichten bewerkingen de te produceren uitvoer de te verwerken invoer gegevensverzameling de gewenste/vereiste prestatie

Managementsamenvatting Inleiding Indeling (1) Voorblad Voorwoord Inhoudsopgave Managementsamenvatting Inleiding

Indeling (2) Functionele eisen en wensen Analyse huidige situatie Informatieverwerking Applicaties Infrastructuur Analyse gewenste situatie Vervolg op een analyse!

Indeling (3) Consequenties Kosten Planning Is het haalbaar? Organisatorische consequenties Technische consequenties Kosten Planning Is het haalbaar?

Voorwoord Het functioneel ontwerp wordt met name geschreven voor de opdrachtgever. In het voorwoord worden de kaders geschreven waarom je dit document schrijft (het bedrijf waarin je werkt, het bedrijf van de klant, het doel van het project voor je klant) enz. Daarnaast alle overige informatie die buiten het document valt, maar wel genoemd kan worden. Denk daarbij aan dankwoorden en mededelingen aan de doelgroep van je document.

Inhoudsopgave Het doel van een inhoudsopgave is dat je in één overzicht de inhoud van het  document en bepaalde onderwerpen (op titels) snel kunt vinden. De inhoudsopgave wordt zelf niet genoemd in de inhoudsopgave

Managementsamenvatting Op basis van een managementsamenvatting  moet een projectmanager of opdrachtgever een  besluit kunnen maken, bijv. of het project wel of niet verder mag  doorgaan. Een managementsamenvatting is max. één A4 en bevat concrete feiten die belangrijk zijn voor de besluitvorming. Een voorstel, de te maken keuzes of een advies wordt gewaardeerd

Functionele eisen en wensen Groepeer de functionele eisen en wensen in de mate van belangrijkheid volgens het MoSCoW-principe: MUSt have: minimale eisen waaraan het informatiesysteem moet voldoen. Should have: eisen waaraan het  informatiesysteem moet voldoen, maar een vergelijkbare oplossing is ook goed.  Vaak zijn dit ook eisen die door jullie zelf automatisch worden toegevoegd. Could have: wensen van de  opdrachtgever die gerealiseerd worden als er tijd over is. Deze wensen worden weergegeven in volgorde van belangrijkheid. WON'T have this time but WOULD like in the future: wensen van de opdrachtgever/ideeën van de projectgroep enz. die bij voorbaat in dit project niet gerealiseerd gaan worden. Ze zijn bv technisch niet nu realiseerbaar maar wel in de toekomst, of zijn te prijzig en  vallen daardoor niet binnen het budget, enz.

Analyse huidige situatie Door de huidige situatie en de gewenste situatie in kaart te brengen kan de opdrachtgever de verschillen zien en hoe deze worden opgelost. 2.1  Informatieverwerking Dit kan het beste worden uitgevoerd volgens een gestructureerde aanpak. Het bevat dus modellen (flowcharts, of use cases) en een beschrijving per proces. 2.2  Applicaties Inventarisatie van de bestaande applicaties in het bedrijf, evt. koppeling met de daaraan gerelateerde werkprocessen. 2.3  infrastructuur In kaart brengen hoe het huidig netwerkstructuur enz., grafisch weergeven

Analyse gewenste situatie Door de huidige situatie en de gewenste situatie in kaart te brengen kan de opdrachtgever de verschillen zien en hoe deze worden opgelost. 3.1  Informatieverwerking Dit kan het beste worden uitgevoerd volgens een gestructureerde aanpak. Het bevat dus modellen (flowcharts, of use cases) en een beschrijving per proces. 3.2  Applicaties Inventarisatie van de bestaande applicaties in het bedrijf, evt. koppeling met de daaraan gerelateerde werkprocessen. 3.3  infrastructuur In kaart brengen hoe het huidig netwerkstructuur enz., grafisch weergeven.

consequenties Hierbij wordt er gekeken wat de impact is van de veranderingen bij invoering van een nieuw informatiesysteem. 4.1  Organisatorische consequenties Inventariseer de samenstelling van personeel (o.a. gemiddelde leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, IT-kennis) en beschrijf of er veranderingen  nodig zijn (o.a. cursus, inrichting helpdesk, personeel IT, ontslag personeel). Ook kunnen  veranderingen invloed hebben op hun bedrijfsprocessen, bijv. als er een cursus gegeven gaat worden, moet  hiervoor tijd worden vrijgemaakt. 4.2  Technische consequenties Veranderingen bijv. netwerk, aanschaf materialen. (GOKIT mag uiteraard!)

kosten Voortschrijdend inzicht! Kosten hier zo nauwkeurig mogelijk schatten en steeds gedetailleerder (op afgeronde getallen hardware nog niet op type/merk). Met name de kosten voor hardware en software voor ontwikkeling en de manuren voor de fase ontwerp zijn meer gespecificeerd. De kosten uit eerdere fasen neem je ook mee! Denk ook aan de 25-50-25 regel Altijd een compleet beeld van de planning geven

planning Voortschrijdend inzicht! Planning loopt vanaf de fase ontwerp en deze fase wordt gedetailleerder weergegeven De planning uit eerdere fasen neem je ook mee! Denk ook aan de 25-50-25 regel Altijd een compleet beeld van de planning geven

Zijn er vragen? Laatste hints Weglaten is iets anders dan “niet van toepassing” Op basis van dit document komt een GO/NO-GO moment Zijn er vragen?