Heb jij ballen voor scrummen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Mediërend leren op bs. Theresia
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Presentatie schoolsysteem
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Adaptief onderwijs.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De kern van het arrangeren
Talent in Ontwikkeling
1zorg-route.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.

Geïntegreerde schoolverbetering
Workshop Identiteit?.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Toekomstige veranderingen:
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Toekomstgericht personeelsbeleid
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Pedagogische relatie in VO en MBO
Persoonlijk Leiderschap
Presentatie Rode Bosbes
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Werken met plezier en goed presteren
Samenlevingsschool / KC
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eigenaarschap.
De druppel die de emmer doet overlopen
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Heb jij ballen voor scrummen? AOSON 5 november 2018

Uitgangspunten Geloof in scrummen Vertrouwen Doorzettingsvermogen Moed om fouten te maken Lef Loslaten; veranderende docentenrol coach Accepteren van ‘ruis’ Reflectief kunnen en willen handelen

Benodigdheden Een persoonlijk doel en route Scrummaterialen: scrumbord, post-it’s, logboek, stift, magneten, enveloppen Overleg opstelling: fysieke ruimte ondersteunt de mentale… Committment: scrummers, ondersteuning, omgeving

Scrummen… Leren met, van en door elkaar Onderzoekend leren Leren door ervaren Reflectief leren Coachen Differentiatie Maatwerk Autonomie; keuze in leerroute ter bevordering intrinsieke motivatie en eigenaarschap van leerlingen en docent/ coach Verbinding; bevordering relatie superscrummaster en scrummers ook wel docent/ coach en leerling, team/ projectleider en teamleden

Scrummen… samenwerken- en leren

Scrummen… een iteratief proces

Scrummen… gericht op groei

Scrummen…

Scrummen… keuzevrijheid

Scrummen… is transparantie in werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Scrummen… maatwerk, formatief

Scrummen… betekent vrijheid van handelen

Scrummen… gewoon heel erg leuk!

Is hetzelfde als elke dag pannenkoeken….! Elke dag scrummen? Is hetzelfde als elke dag pannenkoeken….!

Heb jij ballen voor scrummen? Wil je meer weten, of hulp bij de inrichting van scrummen in de les, bij projecten of in teams? Mijn naam is Wendy Kok, Med, schoolspecialist, docent Duits en superscrummaster klas 2 havo w.kok2@hetassink.nl

Scrummen in samenhang met de uitgangspunten van onderwijs op het Assink lyceum (nog in ontwikkeling) Leren en werken vanuit vertrouwen Betekenisvol leren en samenwerken waarbij school en omgeving verbonden worden Respectvol omgaan met diversiteit en uniciteit Ontwikkelingsgericht leren op basis van reflecterend handelen Er is ruimte om te kiezen Door gedeelde verantwoordelijkheid versterken eigenaarschap voor leren en ontwikkelen Afstemming borgt een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn We doen recht aan talent

Collectieve ambitie Ontwikkelingsproces Missie   Ontwikkelingsproces C Collectieve ambitie Missie & Kernwaarden Visie op onderwijs Visie op leren Uitgangspunten PRODUCTEN SB 2018-2022 Het Assink Lyceum Missie Het Assink lyceum wil een inspirerende en uitdagende leeromgeving zijn waar jongeren elkaar op een open en veilige manier kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen en willen leren. We waarderen diversiteit en koesteren deze. Ieder kind heeft een eigen specifieke groeiruimte en het is de opdracht van de school op een bij elke leerling passende wijze groei te stimuleren op het gebied van kennis, vaardigheden en persoonlijkheids- ontwikkeling. Dit komt tot uiting in de volgende doelen van het onderwijs op Het Assink lyceum, die de uitgangspunten vormen voor de inrichting van het onderwijsproces. De visie Door het onderwijs in onze school met de maatschappelijke werkelijkheid te verbinden krijgt het ontwikkelproces, zowel qua kennis als vaardigheden, extra diepgang en wordt het blikveld van de leerlingen verbreed. De school is daartoe zowel een ‘broedplaats’ als een uitvalsbasis. Door verbazing te creëren en nieuwsgierigheid te stimuleren ontstaat de passie en de gretigheid om het nieuwe te verkennen en aan te gaan. Leerlingen en medewerkers leren en ontwikkelen van en met elkaar en worden zo bewuster eigenaar van hun ontwikkelingsproces. Dit alles moet eraan bijdragen dat een ieder - in de zich ontvouwende toekomst - de regie kan voeren over het eigen leven en daarbij het lef heeft de eigen lat hoger te leggen. Kernwaarden; kaders Uitgangspunten; inhoud onderwijsprogramma’s