Heb jij ballen voor scrummen? AOSON 5 november 2018
Uitgangspunten Geloof in scrummen Vertrouwen Doorzettingsvermogen Moed om fouten te maken Lef Loslaten; veranderende docentenrol coach Accepteren van ‘ruis’ Reflectief kunnen en willen handelen
Benodigdheden Een persoonlijk doel en route Scrummaterialen: scrumbord, post-it’s, logboek, stift, magneten, enveloppen Overleg opstelling: fysieke ruimte ondersteunt de mentale… Committment: scrummers, ondersteuning, omgeving
Scrummen… Leren met, van en door elkaar Onderzoekend leren Leren door ervaren Reflectief leren Coachen Differentiatie Maatwerk Autonomie; keuze in leerroute ter bevordering intrinsieke motivatie en eigenaarschap van leerlingen en docent/ coach Verbinding; bevordering relatie superscrummaster en scrummers ook wel docent/ coach en leerling, team/ projectleider en teamleden
Scrummen… samenwerken- en leren
Scrummen… een iteratief proces
Scrummen… gericht op groei
Scrummen…
Scrummen… keuzevrijheid
Scrummen… is transparantie in werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Scrummen… maatwerk, formatief
Scrummen… betekent vrijheid van handelen
Scrummen… gewoon heel erg leuk!
Is hetzelfde als elke dag pannenkoeken….! Elke dag scrummen? Is hetzelfde als elke dag pannenkoeken….!
Heb jij ballen voor scrummen? Wil je meer weten, of hulp bij de inrichting van scrummen in de les, bij projecten of in teams? Mijn naam is Wendy Kok, Med, schoolspecialist, docent Duits en superscrummaster klas 2 havo w.kok2@hetassink.nl
Scrummen in samenhang met de uitgangspunten van onderwijs op het Assink lyceum (nog in ontwikkeling) Leren en werken vanuit vertrouwen Betekenisvol leren en samenwerken waarbij school en omgeving verbonden worden Respectvol omgaan met diversiteit en uniciteit Ontwikkelingsgericht leren op basis van reflecterend handelen Er is ruimte om te kiezen Door gedeelde verantwoordelijkheid versterken eigenaarschap voor leren en ontwikkelen Afstemming borgt een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn We doen recht aan talent
Collectieve ambitie Ontwikkelingsproces Missie Ontwikkelingsproces C Collectieve ambitie Missie & Kernwaarden Visie op onderwijs Visie op leren Uitgangspunten PRODUCTEN SB 2018-2022 Het Assink Lyceum Missie Het Assink lyceum wil een inspirerende en uitdagende leeromgeving zijn waar jongeren elkaar op een open en veilige manier kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen en willen leren. We waarderen diversiteit en koesteren deze. Ieder kind heeft een eigen specifieke groeiruimte en het is de opdracht van de school op een bij elke leerling passende wijze groei te stimuleren op het gebied van kennis, vaardigheden en persoonlijkheids- ontwikkeling. Dit komt tot uiting in de volgende doelen van het onderwijs op Het Assink lyceum, die de uitgangspunten vormen voor de inrichting van het onderwijsproces. De visie Door het onderwijs in onze school met de maatschappelijke werkelijkheid te verbinden krijgt het ontwikkelproces, zowel qua kennis als vaardigheden, extra diepgang en wordt het blikveld van de leerlingen verbreed. De school is daartoe zowel een ‘broedplaats’ als een uitvalsbasis. Door verbazing te creëren en nieuwsgierigheid te stimuleren ontstaat de passie en de gretigheid om het nieuwe te verkennen en aan te gaan. Leerlingen en medewerkers leren en ontwikkelen van en met elkaar en worden zo bewuster eigenaar van hun ontwikkelingsproces. Dit alles moet eraan bijdragen dat een ieder - in de zich ontvouwende toekomst - de regie kan voeren over het eigen leven en daarbij het lef heeft de eigen lat hoger te leggen. Kernwaarden; kaders Uitgangspunten; inhoud onderwijsprogramma’s