Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning   palliatieve zorg, inclusief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
De oudere stagiaire.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Klinisch redeneren en evidence based practice
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Training Gedeelde Besluitvorming voor medisch oncologen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Palliatieve zorg en dementie
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Module 3 Het leven gaat door …
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Hand-Out.
Passend onderwijs.
De Kracht van Communicatie
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Ouderen met dementie & behandelwensen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Feedback geven en krijgen
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Zorgpad Palliatieve zorg
Persoonlijk Leiderschap
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Het belang en de voordelen van het tijdig starten met het gesprek over de komende jaren en het levenseinde Netwerkcoördinatoren palliatieve zorg Noord.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
5 valkuilen & Tips.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning palliatieve zorg, inclusief.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning palliatieve zorg, inclusief.
Iedereen in de dramadriehoek
Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning palliatieve zorg, inclusief.
Info klinisch onderwijs
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning   palliatieve zorg, inclusief het daarop vermelde logo van IKNL. IKNL en MSD aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden in de inhoud van het lesmateriaal. MSD heeft geen invloed gehad op de samenstelling van de b-learning.​

Workshop Gezamenlijke besluitvorming Verdieping op de e-learning Besluitvorming De module Effectieve communicatie is een voorwaarde voor deelname aan deze workshop. Volgende dia: Programma Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Programma Theoretisch kader Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland Shared Decision-Making Continuüm  Proces Gezamenlijke besluitvorming (model) Reflectievraag 5 Voordelen, reactie en wanneer niet  Attitude en informatie-uitwisseling Filmfragmenten Rollenspel over de drie 'talks' Afsluiting workshop Werkvorm: kort vertellen Inhoud: Focus voor deze workshop ligt op het proces, attitude en informatie-uitwisseling. Volgende dia: begripsomschrijving vanuit Kwaliteitskader palliatieve zorg Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland Gezamenlijke besluitvorming is een continu proces waarin zorg wordt afgestemd op de persoonlijke situatie en realiseerbare waarden, wensen en behoeften van de patiënt en diens naasten. Essentiële voorwaarden zijn: effectieve communicatie attitude informatie-uitwisseling bron: Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. IKNL/Palliactief, 2017 Werkvorm: laten lezen/vertellen Inhoud: - Volgende dia: Kwaliteitskader palliatieve zorg, domein 2.2 criteria Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland Effectieve communicatie: verloopt met respect patiënt heeft recht op privacy Positieve attitude tegenover het proces effectieve communicatie ‘wikken en wegen’ het gebruik van keuzehulpen het opnemen van waarden, wensen en behoeften in het individueel zorgplan bron: Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. IKNL/Palliactief, 2017 Werkvorm: kort vertellen Inhoud: Afkomstig uit kwaliteitskader palliatieve zorg, domein 2.2, 2e bullet criteria: betreft Effectieve communicatie houdt dit in respect voor hun gewenste mate van openheid en eerlijkheid in de informatievoorziening en hun gewenste manier van besluitvorming. Privacy recht van patiënt houdt in de wensen aangaande de mate waarin informatie met naasten en familie wordt gedeeld en dienen bekend te zijn bij de zorgverlener en gehonoreerd te worden. Wat betreft Attitude, 3e bullet criteria: De zorgverlener is zich bewust van de attitude die nodig is om de patiënten en diens naasten te ondersteunen bij het maken van eigen keuzes en/of het invullen van het eigen leven. De zorgverlener maakt zich deze eigen attitude eigen en handelt ook op deze wijze. Volgende dia: Kwaliteitskader domein 2.2, 4e en 5e bullet bij criteria Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland Informatie-uitwisseling door zorgverlener: aard van de ziekte, kwetsbaarheid en prognose, keuzemogelijkheden, consequenties, onzekerheden, verantwoordelijkheden door patiënt: waarden, wensen en behoeften in deze periode bron: Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. IKNL/Palliactief, 2017 Werkvorm: kort vertellen Inhoud: betreft 4e bullet bij criteria: Voor het verlenen van optimale zorg is het van belang dat de patiënt en diens naasten passend zijn voorgelicht over de aard van de ziekte of kwetsbaarheid en de prognose. Op grond hiervan wordt de patiënt in staat gesteld de consequenties over het ziek-zijn te overzien. De zorgverlener rust de patiënt en diens naasten toe met informatie over de verschillende keuzemogelijkheden, de mogelijke consequenties, bijbehorende onzekerheden en verantwoordelijkheden. En de 5e bullet bij criteria betreft: De zorgverlener laat zich door de patiënt informeren over wat en wie voor hemzelf van waarde is en welke waarden, wensen en behoeften in deze periode van het leven voor hem belangrijk zijn bij het maken van keuzes. Belangrijke thema’s daarbij zijn onder meer: (niet)behandelafspraken, ziekenhuisopnames, plaats van zorgen en sterven, crisissituaties, wettelijke vertegenwoordiging in de situatie van acute verslechtering en wilsonbekwaamheid en levenseindebeslissingen. Volgende dia: continuüm bij gezamenlijke besluitvorming Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Shared Decision-Making Continuüm bron: Kon AA; The Shared Decision-Making Continuum. JAMA, 2010 Werkvorm: groepsgesprek Inhoud: Gesprek over waar sta jij en waar staat jouw patiënt. Uitleg continuümmodel: Bij 100% neemt de patiënt volledig verantwoordelijkheid voor zijn beslissingen (patiënt gedreven=consumentisme), er is geen discussie mogelijk: ‘zo wil ik het hebben’. De andere kant bij 0 % is de arts 100% verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen (arts gedreven=paternalisme). In het midden bij ‘Equal partners’ acteren de patiënt en arts gelijkwaardig. Als arts (zorgverlener) wil je dit uitdragen: patiënt brengt haar persoonlijke informatie in over bijvoorbeeld wat ze ervaart en wil, de arts brengt zijn medische informatie in. Dit breng je als arts/zorgverlener samen en dan kom je tot een gelijkwaardigheid in de besluitvorming.  Volgende dia: filmfragment voorbeeld van paternalisme, de patiënt weet wat zij wil.  Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Shared Decision-Making Continuüm – filmfragment Filmfragment casus Hanneke, 36 jaar, twee jonge zoontjes, heeft uitgezaaide borstkanker. Link filmfragment BV_Hanneke Hanneke met partner in gesprek met arts over afweging wel of geen verdere behandeling: minuut 0 - 2.16 minuut (gehele fragment) Werkvorm: bekijken vervolgens korte reactie  Inhoud: Een voorbeeld van een patiënt die volledige de verantwoordelijkheid neemt. Het filmfragment Hanneke laat zien haar worsteling/keuze van niet verder behandelen terwijl er nog wel een extra behandeling radiotherapie voor de hersenen voorhanden was. Herkenbaar? Komt later terug bij het bespreken van reflectievraag 5. Volgende dia: model gezamenlijke besluitvorming Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Proces gezamenlijke besluitvorming - three-talk-model Reflectievraag 5: Hoe kijk je naar dit proces van besluitvorming? Three-talk model of shared decision making, 2017 bron: Elwyn G et al, BMJ 2017 Werkvorm: groepsgesprek Inhoud: Dit model is uit 2017, het begrip ‘Team talk’ is nieuw. In het oude model van 2012 heette dit ‘choice talk’. Teamtalk houdt in dat je als zorgverlener met de patiënt en naaste een team vormt op basis op gelijkwaardigheid en om als zodanig met elkaar de interactie aan te gaan. Bespreken reflectievraag 5: Besluitvorming in gezamenlijkheid zou idealiter volgens het aangegeven proces in het ‘three-talk model’ verlopen.  - Hoe kijk je naar dit proces van besluitvorming?  - Hoe gaat het bij jou in de dagelijkse praktijk? In hoeverre is het passend voor je?  - Hoe beoordeel je als zorgverlener in welke mate de patiënt bij de beslissing betrokken wil worden?  - Wat is eventueel de grootste belemmering voor jou om met dit model of gezamenlijke besluitvorming aan de slag te gaan?  Volgende dia: voordelen proces voor de patiënt Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Proces gezamenlijke besluitvorming voordelen patiënt De voordelen voor de patiënt De patiënt: ervaart betere kwaliteit van leven is minder onzeker over juistheid van behandelkeuze heeft betere mate van therapietrouw is meer tevreden over de arts-patiëntrelatie heeft realistischer verwachtingen voelt zich meer gelijkwaardig in het contact met arts bron: Elwyn G, Frosch DL, Kobrin S; Implementing shared decision-making: consider all the consequences. Implementation Science, 2016 Werkvorm: laten zien Inhoud: Het werken volgens het gezamenlijke besluitvorming model geeft voor de patiënt voordelen. (deze punten zijn ook benoemd in de e-learning) De voordelen voor de zorgverlener en voor de maatschappij zijn ook op dia gezet.  Volgende dia: reacties proces vanuit de zorgverlener Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Reacties proces Gezamenlijke besluitvorming Conclusie onderzoek vanuit patiëntenperspectief (2015): tevreden over het proces maar de stappen zijn nauwelijks te zien in de praktijk. behandelopties zijn beperkt aangeboden en niet besproken vanuit een 'equal way’. bron: Brom L et al; Challenges in shared decision making in advanced cancer care: a qualitative longitudinal observational and interview study. The Authors, 2015. Conclusie onderzoek bij artsen (2015): positieve attitude tegenover gezamenlijke besluitvorming. uitvoering is minder.  bron: Pollard S et al; Physician attitudes toward shared decision making: A systematic review. Patient Education and Counseling, 2015 Werkvorm: kort bespreken Inhoud: verschil over hoe patiënten het proces ervaren en hoe artsen staan in het proces bij gezamenlijke besluitvorming. Het 1e onderzoek (Linda Brom) heeft in Nederland plaatsgevonden onder vergevorderde kankerpatiënten. Results: Patients were satisfied with the decision-making process, but the steps of SDM were barely seen in daily practice. The creation of awareness about available treatment options by physicians was limited and not discussed in an equal way. Patients’ wishes and concerns were not explicitly assessed, which led to different expectations about improved survival from subsequent lines of chemotherapy. Conclusie: To reach SDM in daily practice, physicians should create awareness of all treatment options, including forgoing treatment, and communicate the risk of benefit and harm. Open and honest communication is needed in which patients’ expectations and concerns are discussed. Through this, the difficult process of decision making in the last phase of life can be facilitated and the focus on the best care for the specific patient is strengthened.  Het 2e (Samantha Pollard ) komt uit Canada, literatuuronderzoek. Conclusie: Physicians express positive attitudes toward SDM in clinical practice, although the level of support varies by clinical scenario, treatment decision and patient characteristics. Volgende dia: voordelen proces voor zorgverleners Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Proces gezamenlijke besluitvorming voordelen zorgverlener De voordelen voor de zorgverlener: Het helpt om op een gestructureerde wijze informatie te geven en voor- en nadelen te benoemen Het vergroot de betrokkenheid bij de behandeling van de patiënt Ervaart meer tevredenheid bij de patiënt Het zorgt voor effectiever gebruik van de gesprekstijd Maakt het werk veelal leuker door meer contact met de patiënt Verlaagt het risico op burn-out bron: Elwyn G, et al; Implementing shared decision-making: consider all the consequences. Implementation Science, 2016 Werkvorm: laten zien Inhoud: herkenning? Volgende dia: voordelen proces voor maatschappij Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Proces gezamenlijke besluitvorming voordelen maatschappij Voordelen voor de maatschappij: Keuze voor minder vaak onnodige, invasieve en/of dure behandeling Totale zorgkosten gaan omlaag (kosteneffectiviteit) Gezamenlijke verantwoordelijkheid levert een prettiger gevoel over de verleende of gekregen zorg bij zowel de arts als de patiënt.   bron: Elwyn G,et al; Implementing shared decision-making: consider all the consequences. Implementation Science, 2016 Werkvorm: laten zien Inhoud: - Volgende dia: wanneer GEEN Gezamenlijke besluitvorming Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Proces gezamenlijke besluitvorming – wanneer niet When not to share Where there is no time to deliberate Where there is no decision-making capacity When the patient does not want to make a decision ? Overwhelming evidence of benefit bron: Elwyn G, Shared Decision Making... a dangerous idea. Healthcare, 2018 Werkvorm: laten zien met eventueel gesprek over herkenning Inhoud: herken je dit? Het kan zijn dat de patiënt geen verantwoordelijkheid wil nemen. Belangrijk is dat je deze bovenstaande punten in de 'teamtalk' te weten komt.   Volgende dia: link twee filmfragmenten Marijke Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Informatie-uitwisseling/Attitude – filmfragmenten Filmfragment over 'option’ en 'decision talk’. Marijke heeft borstkanker met metastasen in de huid, lever en botten  Link filmfragmenten Marijke in gesprek met arts in spreekkamer over wel of geen palliatieve chemo ​ eerste fragment BV_Marijke2a: Marijke met partner in spreekkamer minuut 0.18 - 4.17 (gehele fragment) tweede fragment BV_Marijke4a: Marijke met gezin in spreekkamer minuut 0 - 3.03 minuten (gehele fragment) Werkvorm: kijken  Inhoud: twee filmfragmenten laten zien de ‘option’ en ‘decision talk’ en het wikken en wegen daarbij. 1e fragment laat zien dat Marijke geen chemo wil terwijl de arts nog wel mogelijkheden ziet. Het 2e filmfragment is later in de tijd, Marijke wil nog een chemo behandeling terwijl de arts hier geen meerwaarde meer van ziet gezien haar huidige situatie.  Volgende dia: nabespreking met vragen Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Informatie-uitwisseling/Attitude – nabespreking filmfragment Marijke wil eerst geen behandeling meer maar op een later moment wanneer haar conditie minder is wil ze wel nog een behandeling.  In hoeverre ga jij mee met de patiënt?  Welke afwegingen (wikken en wegen) maak je daarbij?  Werkvorm: groepsgesprek of in subgroepen bespreken Inhoud: Beide fragmenten geven aan hoe de patiënt het laatste woord heeft. Dit kan een dilemma zijn voor de arts. Bij het eerste fragment ziet hij nog mogelijkheden voor een zinvolle behandeling. Bij het tweede fragment vindt hij dat een behandeling geen meerwaarde biedt. Hij gaat wel mee in het besluit van de patiënt. Later heeft hij spijt dat hij hierin mee is gegaan. Omdat de behandeling niets deed en haar toestand verslechterde. Zijn dilemma lag achteraf hoe zinvol is dit handelen (in het tweede fragment)? Wat kan je doen om zinloos behandelen te voorkomen, en de patiënt hiervoor te beschermen. Welke grenzen stel jij t.a.v. zinloos handelen? En hoe stel je je dan op naar de patiënt? Was gezamenlijke besluitvorming hier wel de juiste werkwijze? Eventueel ingaan op een casus vanuit de eigen praktijk (deelnemers) waarbij dit ook speelde. Hierna wordt een rollenspel gespeeld waarin de drie 'talks' en het ‘wikken en wegen’ aan de orde komt. Tijd voor pauze 10-15 minuten Volgende dia: rollenspel casus 1 Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Informatie-uitwisseling/Attitude – casus voor rollenspel Casus: ‘Wel besluitvorming, niet gezamenlijk. Of toch wel?’ Jan, 44 jaar, 20 jaar getrouwd met Els, 48 jaar. Zij hebben twee kinderen en vier kleinkinderen. Het is hecht gezin. Jan is een forse roker. Niet z’n grote prater. Vindt veel goed. ‘Maak het allemaal niet te moeilijk.’ Els zit anders in elkaar: praat veel, wil vaak van de hoed en de rand weten en is het type van ‘wikken en wegen’.  Enige weken geleden werden Jan en Els geconfronteerd met slecht nieuws. Bij Jan werd longkanker met uitzaaiingen naar de lever, bijnieren en botten geconstateerd. Medisch gezien geen goede diagnose met een ongunstige prognose. Wat is wijsheid nu te doen? Een op ziektegerichte palliatieve behandeling met chemotherapie is mogelijk, maar Jan wil er niet over praten. ‘Gewoon doen’. Els voelt spanning. De conditie van Jan is niet zo goed. En palliatieve chemotherapie is ook niet niks. Bovendien wat levert het op. Een gesprek met Jan en Els is nodig; zo maar starten met chemotherapie is geen optie. En verstoppen heeft geen zin. Werkvorm: rollenspel voorbereiden en spelen Inhoud: inhoud van de casus, gericht op het wikken en wegen vanuit de partner, terwijl de patiënt zelf wil gewoon de behandeling. Volgende dia: rollen en observatie bij de casus Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Informatie-uitwisseling / Attitude - rollenspel Jan en Els Het gesprek over wel of geen palliatieve chemo vindt plaats op de poli. Jan en Els komen er thuis gezamenlijk niet uit. Jan wil gewoon starten met palliatieve chemo terwijl Els hier niet zo zeker over is of dit de juiste beslissing is.  De longarts-oncoloog wil starten met palliatieve chemotherapie, maar alleen als Jan én Els hier achter staan. Een gesprek is dus nodig. Naast palliatieve chemotherapie zijn er ook andere scenario’s mogelijk. Rollen spelers Longarts-oncoloog en eventueel een verpleegkundige (deelnemers). Zij voeren het gesprek met Jan en Els over het besluit voor palliatieve chemo Jan en Els (acteurs of deelnemers). Opdracht voor observanten Kijk naar het ‘Three-talk' model (Elwyn, 2017). In hoeverre zijn deze ‘talks’ zichtbaar?  Werkvorm: rollenspel spelen Inhoud: Rollen van Jan en Els bij voorkeur door acteurs gespeeld met als basisinformatie: Jan heeft de houding van ‘Laten we nu maar gaan starten’, Els wil veel weten om de juiste afweging/besluit te kunnen maken (‘wikken en wegen’). Observanten kijken naar de drie stappen van Elwyn (2017) team talk, option talk en decision talk omgeven door wikken en wegen (zie dia 9), hoe zichtbaar zijn deze tijdens het gesprek? En hoe en welke communicatieve vaardigheden worden gebruikt passend bij de (drie) talks? Volgende dia: nabespreking met discussiepunten Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Attitude – nabespreking rollenspel Ervaring spelers Observanten: wat heb je gezien? Wat heb je gehoord? Discussie over gezamenlijke besluitvorming Hoe vindt bij jou in de praktijk de gesprekken over gezamenlijke besluitvorming plaats? Wat doe je als een patiënt geen beslissing wil nemen en het overlaat aan de arts? Werkvorm: groepsgesprek, discussie Inhoud: Belangrijk is dat je als arts/zorgverlener de interactie blijft zoeken ook als patiënten geen gezamenlijke besluitvorming willen en het aan de arts over laat wat het beste is.  Volgende dia: persoonlijke ervaring patiënt Hanneke Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Attitude - Ervaring van patiënt Ter afsluiting citaat uit blog van Hanneke (uit het filmfragment) … niet meer gaan behandelen. Dit is in goed overleg besloten. … het gaf erg veel rust om die knoop door te hakken, het is zo teleurstellend om al jaren alles voor je gezondheid en wat extra tijd te doen en dat er zo weinig resultaat komt. Nu is het afgelopen die worsteling, moeilijke keuzes, de hoop voor niets.  bron: (On)rust, 30 aug 2013 - Hannekes verhaal (blog://https://hannekesverhaal.wordpress.com) Werkvorm: lezen/vertellen Inhoud: ter afsluiting de ervaring vanuit een patiënt over het besluit om niet voor verdere behandeling te gaan en de rust die dit bij haar geeft. Volgende dia: evaluatie workshop (benodigde tijd circa 10 minuten) Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Afsluiting workshop Gezamenlijke besluitvorming Welke specifieke punten zijn je bijgebleven in deze workshop?  Wat neem je mee voor je volgende gesprek met een patiënt en naaste als het gaat over gezamenlijke besluitvorming? Werkvorm: rondje deelnemers a.d.h.v. de twee vragen Inhoud: Workshop afsluiten met: Wat kan je doen om jezelf scherp te houden? Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Bronvermeldingen Gezamenlijke besluitvorming Brom L et al; Challenges in shared decision making in advanced cancer care: a qualitative longitudinal observational and interview study. Health Expectations, 2017, 20 (1):69-84. Elwyn G et al; Shared decision making: a model for clinical practice. Journal of general internal medicine, October 2012, 27(10):1361-1367. Elwyn G et al; A three-talk model for shared decision making: multistage consultation process. BMJ, 2017, 359;j4891. Elwyn G; Shared Decision Making... a dangerous idea. Healthcare, April 2018. Elwyn G, Frosch DL, Kobrin S; Implementing shared decision-making: consider all the consequences. Implementation Science, 2016, 8 August,11:114. Hanneke; (On)rust. blog://https://hannekesverhaal.wordpress.com, 30 augustus 2013. Kon AA; The Shared Decision-Making Continuum. JAMA, 25 August 2010, Vol. 304 (8):903-904. Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland. IKNL/Palliactief, 2017. Pollard S et al; Physician attitudes toward shared decision making: A systematic review. Patient Education and Counseling, 2015, 98:1046-1057. Deze bronnen zijn gebruikt bij de totstandkoming van de workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019. Workshop Gezamenlijke besluitvorming, januari 2019

Einddia Deze workshop is onderdeel van de b-learning palliatieve zorg. Versie januari 2019.​