Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID Doel: Structuur regelgeving verduidelijken, Overlopen regelgeving Niet: regelgeving zelf Deze powerpoint vind je op www.lbs.be/cs → Opleidingen / Refreshers – Opleiding ARS
Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels
Situering – Wettelijk kader EASA Rol Belgische staat Rol DGLV Rol KBAC Rol LVZC
EASA Europese Commissie: verordeningen: “EU Regulations” Hebben kracht van wet in alle landen van de EU Vroeger: genaamd met nummer/jaartal Nu: jaartal/nummer Voorbeeld: EU Reg 2018/1139 Sommige regulations ammenderen een vorige regulation Vorige regulation blijft van kracht Oude regulation + ammenderende moeten samen gelezen worden Andere regulations vervangen een voorgaande
EASA EU Reg 2018/1139 Bepaalt oprichting van EASA: European Aviation Safety Agency = “Europees ministerie van luchtvaart” Is te vergelijken met het DGLV, op EU niveau Beschrijft de opdrachten / doelstellingen van EASA Bepaalt welke facetten voorlopig een nationale bevoegdheid zijn Bv. Voorheen de Certifying Staff voor zweefvliegtuigen Bepaalt welke toestellen niet gebonden zijn aan EASA “Annex I” (= Annex II van de vorige editie)
EASA EASA Stelt zelf geen verordeningen op Maar wel ontwerpen tot verordeningen (“opinions”) Opinions worden bestudeerd en besproken / bijgewerkt in juridische / technische organen van de EU Ter stemming voorgelegd in Europees Parlement Gepubliceerd via de website van EASA www.easa.europa.eu Hebben vanaf dan kracht van wet in alle EASA landen Overrulen eventuele nationale wetgeving
EASA EASA - landen Niet enkel EU landen: ook aangesloten landen (“member states”) Bv. Zwitserland Volledige lijst te vinden via EASA website “Derde landen” zijn landen die geen deel uitmaken van EASA
EASA Agency Rules Ook wel “Soft law” genoemd Opgesteld / gepubliceerd door EASA zelf. bv: Decision ED 2015/029/R Hoofdzakelijk 2 soorten: AMC: Acceptable Means of Compliance Methodes die, wanneer ze gevolgd worden, voldoen aan de regulations. Andere methodes zijn ook mogelijk. GM: Guidance Material Uitleg over een artikel, over hoe het te interpreteren. Geen kracht van wet Wel ten zeerste aangeraden ze te volgen
Rol Belgische staat Bestaande wetten waren reeds aangepast aan JAA Veel JAA regels werden grotendeels door EASA overgenomen Veel wetten bevatten artikels die in EASA zijn vervat Nog een aantal artikels onder nationale bevoegdheid Niet noodzakelijk de wetten te studeren Beschikbaar via website DGLV
Rol DGLV Ook onder EASA nog zeer belangrijk ! = “Bevoegde instantie” Onder EASA, maar verantwoordelijk voor: Dingen die Nationale bevoegdheid blijven Bv. Certifying Staff Zweefvliegtuigen (tot 2020) Implementatie van EASA regulations Overgangsmaatregelen Toezicht Audits Sancties Beschreven in “Sectie B” van regulations
Rol DGLV = “Bevoegde instantie” Kan bijkomende technische vereisten opstellen AD’s, instrucies, … Instructies van DGLV: TN ( = AD ) Circulaires Mededelingen Wettelijke afdwingbaarheid van mededeling is discutabel, maar DGLV staat erop dat ze nageleefd worden.
Overzicht Opinions Soft law TN’s Circulaires Mededelingen Europa Overzicht Regulations Parlement Comissie Opinions Agencies EASA Soft law Belgische staat Koning Parlement Ministeries Transport DGLV Frankrijk Nederland Duitsland , , , TN’s Circulaires Mededelingen Circulaires, … (voor D-vliegtuigen)
Rol KBAC EASA: Organisatie onderhoud zweefvliegtuigen: nationale bevoegdheid = DGLV DGLV heeft de bevoegdheid technisch controleur KBAC erkend Technische controleurs KBAC worden daardoor erkend als Certifying Staff KBAC organiseert de certifying staff, onder DGLV
Rol KBAC KBAC organiseert de certifying staff, onder DGLV Geregeld via organisatiehandboek Enkel voor OO- toestellen Enkel CS-22 toestellen: Zweefvliegtuigen, Zweefvliegtuigen met hulpmotor Zelfstartende zweefvliegtuigen TMG’s
Rol KBAC Toekomst EU Regulation 2018/1142 is gepubliceerd Bevat Part 66 Light Onderhoud zweefvliegtuigen niet langer een nationale bevoegdheid KBAC vergunningen CSt moeten omgezet worden naar EASA vergunning Omzetting start op 1/10/2019, moet rond zijn op 1/10/2020 Daarna KBAC vergunning vervalt CSt = EASA CSt mag werken aan alle toestellen ingeschreven in EASA Andere voorrechten blijven gelijk (voor ons: enkel CS-22)
Rol LVZC LVZC heeft een CAMO: Continuing Airworthiness Management Organisation Volgens Subpart G / Subpart I van Part M (= annex van EU reg 1321/2014) Is een beperkte CAMO: geen controlled environment Beperkt contract voor opstellen van AMP’s Uitvoeren van Airworthiness Reviews Dus geen technisch werk uitgevoerd / georganiseerd door de CAMO CSt staat volledig los van de CAMO
Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels
Verordeningen Bijlagen Algemene bepalingen Annexes - bijlagen Sectie A – technische vereisten Subparts - subdelen Bijlagen Sectie B – Procedures voor bevoegde autoriteit Zelfde structuur als Sectie A Appendixes – aanhangsels
Vaak bekend onder een naam Jaartal/volgnummer van vroegere JAA-naam 2018/1139 748/2012 1321/2014 Cryptische namen Vaak bekend onder een naam Jaartal/volgnummer van vroegere JAA-naam
Vaak bekend onder een naam van vroegere JAA-naam
Belangrijkste regulations
Easy Access documenten 2018/1139 690/2009 1108/2009 6/2013 2016/4 Easy Access documenten 748/2012 1321/2014 7/2013 69/2014 2015/1039 2016/5 2015/1088 015/1536 2018/1142 Deze documenten bundelen alle ammendementen, AMC’s en GM in één document Soms is een recent amendement nog niet bijgevoegd Amendementen Elke regulation moet gelezen worden tesamen met alle ammendementen Onoverzichtelijk …
Regulations Soft law Europese raad / parlement = wet “Agency rules” Te vergelijken met circulaires van DGLV AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material
AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material Per verordening Zelfde indeling als verordening Gemakkelijk terug te vinden Maar … Cryptische namen (jaartal/volgnummer) Amendementen
Soft law AMC/GM to Part-M - Issue 2 AMC/GM to Part-M - Issue 2 – Amendment 1
EASY ACCESS DOCUMENTS Verordening + (alle) amendementen AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material Tekst specifiek voor sportluchtvaart Worden met wat vertraging gepubliceerd
Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels
Website EASA www.easa.europa.eu
Cryptische namen Soms: beschrijving Gerangschikt per datum
Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels Enkel beschrijving van de documenten, niet van de regels
Basisverordening (2018/1139)
2018/1139 Annex I
Basisverordening (2018/1139) Oprichting EASA Algemene bepalingen Afkortingen Definities Algemene bepalingen i.v.m. luchtwaardigheid Doelstellingen / taakbeschrijving van EASA Een belangrijke bijlage: Annex I: historische / orphan / zelfbouw toestellen (vroegere Annex II) Niet noodzakelijk om 2018/1139 te studeren
748/2012
Initiële luchtwaardigheid (748/2012) Voorschriften inzake luchtwaardigheid en milieucertificering van luchtvaartuigen en onderdelen Algemene bepalingen
748/2012 Annex I - Part 21 Behandelt initiële luchtwaardigheid Van toepassing op ons ? JA: Voor modificaties Voor reparaties → Part 21 bevat ook regels omtrent reparaties / modificaties → Verwijzingen naar Part 21 in CS-STAN
748/2012 Annex I - Part 21 Zeer veel AMC’s en GM Easy Access document beschikbaar
748/2012 Annex I - Part 21 Specifieke technische documenten voor verschillende categorieën → “Certification Specifications” (CS) = “soft law” Voor ons CS-22 (afgeleid van vroegere JAR-22) Easy Access document beschikbaar Zeer interessant, maar niet noodzakelijk om te studeren CS-STAN Belangrijk document Betreft standard changes / repairs (SC/SR) Bevat verwijzingen naar Part 21. CS-STAN en de toepassing ervan zijn ook beschreven in Part M (zie verder), als een AMC van artikel MA.801
1321/2014
1321/2014 – Continuing airworhtiness Nederlands: “Permanente Luchtwaardigheid” Verschillende amendementen / AMC / GM Best Easy Access gebruiken 2018/1142 (Part 66 Light) nog niet geïntegreerd Enkel in het Engels
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Een aantal belangrijke te kennen: Artikel 2: Begripsbepalingen Artikel 3: Algemene normen Artikel 5: Certificeringspersoneel
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M “Normen voor permanente luchtwaardigheid” Bevat een aantal zeer belangrijke artikelen. Goed te kennen door de ARS = Hoofdzaak van studie Zie ook documenten op de website: Wetgeving Introductie Part M
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bevat een aantal aanhangsels. De belangrijkste: Appendix II: EASA Form 1 Appendix VII: Complexe onderhoudstaken Appendix VIII: Beperkt onderhoud door piloot-eigenaar
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M = Basis studie ARS
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 “Onderhoudsorganisaties” CAMO ≠ part 145
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 “Certificeringspersoneel” Belang voor ARS: weten of CSt bevoegd was voor uitgevoerd werk !
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 “Opleidingsinstellingen” Deze lessen ≠ part 147
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Voor toestellen ingeschreven in derde landen
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Part CAO Part ML Toekomst (2019?) Specifiek voor sportluchtvaart Wordt zeer belangrijk
1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Part CAO Part ML Onderwerp van volgende presentatie