Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het ‘Food Improvement Agents Package’ in de levensmiddelenwetgeving
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Communicatie & Presentatie
Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Aanbesteding of Subsidie
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Rechtshandelingen van de Unie
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
EASA–NL Rulemaking EASA–NL Rulemaking NAG – Themadag
From RF to ATO From RF to ATO 21/11/ Wat is een ATO en waarom een ATO 2. De ATO en de aeroclub LV 3. Wie is wie in de ATO inhoud briefing.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
ZWEEFVLIEGOPLEIDINGZWEEFVLIEGOPLEIDING VOORSCHRIFTEN Overal waar mensen samenwonen daar heb je regels / wetten / voorschriften. Elke Nederlander wordt.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
ELEKTRONISCHE FACTUUR
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
Stand van zaken EASA PART M
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
29 november 2008 Presentatie aan KNVvL, CTZ, Techniciconferentie Onderhoudsprogramma's Erwin Schilder Sr. Inspecteur, IVW/ LTB.
Klik op één van de hoofdstukken voor meer informatie of klik op volgende pagina om de handleiding te starten. 1.Navigatie op de homepaginaNavigatie op.
Klik op één van de hoofdstukken voor meer informatie of klik op de volgende knop om de web handleiding te starten. 1.IntroductieIntroductie 2.Juridische.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2009.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2008.
SURF Juridisch normenkader cloudservices
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Private Kwaliteitborging
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Afvalstof of grondstof? Introductie
Herbeoordeling van de permanente luchtwaardigheid van zweefvliegtuigen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt 6/10/2018 Self declaration AMP.
Privacy 0-meeting Deze rapportage is interactief gemaakt!
Transcript van de presentatie:

Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID Doel: Structuur regelgeving verduidelijken, Overlopen regelgeving Niet: regelgeving zelf Deze powerpoint vind je op www.lbs.be/cs → Opleidingen / Refreshers – Opleiding ARS

Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels

Situering – Wettelijk kader EASA Rol Belgische staat Rol DGLV Rol KBAC Rol LVZC

EASA Europese Commissie: verordeningen: “EU Regulations” Hebben kracht van wet in alle landen van de EU Vroeger: genaamd met nummer/jaartal Nu: jaartal/nummer Voorbeeld: EU Reg 2018/1139 Sommige regulations ammenderen een vorige regulation Vorige regulation blijft van kracht Oude regulation + ammenderende moeten samen gelezen worden Andere regulations vervangen een voorgaande

EASA EU Reg 2018/1139 Bepaalt oprichting van EASA: European Aviation Safety Agency = “Europees ministerie van luchtvaart” Is te vergelijken met het DGLV, op EU niveau Beschrijft de opdrachten / doelstellingen van EASA Bepaalt welke facetten voorlopig een nationale bevoegdheid zijn Bv. Voorheen de Certifying Staff voor zweefvliegtuigen Bepaalt welke toestellen niet gebonden zijn aan EASA “Annex I” (= Annex II van de vorige editie)

EASA EASA Stelt zelf geen verordeningen op Maar wel ontwerpen tot verordeningen (“opinions”) Opinions worden bestudeerd en besproken / bijgewerkt in juridische / technische organen van de EU Ter stemming voorgelegd in Europees Parlement Gepubliceerd via de website van EASA www.easa.europa.eu Hebben vanaf dan kracht van wet in alle EASA landen Overrulen eventuele nationale wetgeving

EASA EASA - landen Niet enkel EU landen: ook aangesloten landen (“member states”) Bv. Zwitserland Volledige lijst te vinden via EASA website “Derde landen” zijn landen die geen deel uitmaken van EASA

EASA Agency Rules Ook wel “Soft law” genoemd Opgesteld / gepubliceerd door EASA zelf. bv: Decision ED 2015/029/R Hoofdzakelijk 2 soorten: AMC: Acceptable Means of Compliance Methodes die, wanneer ze gevolgd worden, voldoen aan de regulations. Andere methodes zijn ook mogelijk. GM: Guidance Material Uitleg over een artikel, over hoe het te interpreteren. Geen kracht van wet Wel ten zeerste aangeraden ze te volgen

Rol Belgische staat Bestaande wetten waren reeds aangepast aan JAA Veel JAA regels werden grotendeels door EASA overgenomen Veel wetten bevatten artikels die in EASA zijn vervat Nog een aantal artikels onder nationale bevoegdheid Niet noodzakelijk de wetten te studeren Beschikbaar via website DGLV

Rol DGLV Ook onder EASA nog zeer belangrijk ! = “Bevoegde instantie” Onder EASA, maar verantwoordelijk voor: Dingen die Nationale bevoegdheid blijven Bv. Certifying Staff Zweefvliegtuigen (tot 2020) Implementatie van EASA regulations Overgangsmaatregelen Toezicht Audits Sancties Beschreven in “Sectie B” van regulations

Rol DGLV = “Bevoegde instantie” Kan bijkomende technische vereisten opstellen AD’s, instrucies, … Instructies van DGLV: TN ( = AD ) Circulaires Mededelingen Wettelijke afdwingbaarheid van mededeling is discutabel, maar DGLV staat erop dat ze nageleefd worden.

Overzicht Opinions Soft law TN’s Circulaires Mededelingen Europa Overzicht Regulations Parlement Comissie Opinions Agencies EASA Soft law Belgische staat Koning Parlement Ministeries Transport DGLV Frankrijk Nederland Duitsland , , , TN’s Circulaires Mededelingen Circulaires, … (voor D-vliegtuigen)

Rol KBAC EASA: Organisatie onderhoud zweefvliegtuigen: nationale bevoegdheid = DGLV DGLV heeft de bevoegdheid technisch controleur KBAC erkend Technische controleurs KBAC worden daardoor erkend als Certifying Staff KBAC organiseert de certifying staff, onder DGLV

Rol KBAC KBAC organiseert de certifying staff, onder DGLV Geregeld via organisatiehandboek Enkel voor OO- toestellen Enkel CS-22 toestellen: Zweefvliegtuigen, Zweefvliegtuigen met hulpmotor Zelfstartende zweefvliegtuigen TMG’s

Rol KBAC Toekomst EU Regulation 2018/1142 is gepubliceerd Bevat Part 66 Light Onderhoud zweefvliegtuigen niet langer een nationale bevoegdheid KBAC vergunningen CSt moeten omgezet worden naar EASA vergunning Omzetting start op 1/10/2019, moet rond zijn op 1/10/2020 Daarna KBAC vergunning vervalt CSt = EASA CSt mag werken aan alle toestellen ingeschreven in EASA Andere voorrechten blijven gelijk (voor ons: enkel CS-22)

Rol LVZC LVZC heeft een CAMO: Continuing Airworthiness Management Organisation Volgens Subpart G / Subpart I van Part M (= annex van EU reg 1321/2014) Is een beperkte CAMO: geen controlled environment Beperkt contract voor opstellen van AMP’s Uitvoeren van Airworthiness Reviews Dus geen technisch werk uitgevoerd / georganiseerd door de CAMO CSt staat volledig los van de CAMO

Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels

Verordeningen Bijlagen Algemene bepalingen Annexes - bijlagen Sectie A – technische vereisten Subparts - subdelen Bijlagen Sectie B – Procedures voor bevoegde autoriteit Zelfde structuur als Sectie A Appendixes – aanhangsels

Vaak bekend onder een naam Jaartal/volgnummer van vroegere JAA-naam 2018/1139 748/2012 1321/2014 Cryptische namen Vaak bekend onder een naam Jaartal/volgnummer van vroegere JAA-naam

Vaak bekend onder een naam van vroegere JAA-naam

Belangrijkste regulations

Easy Access documenten 2018/1139 690/2009 1108/2009 6/2013 2016/4 Easy Access documenten 748/2012 1321/2014 7/2013 69/2014 2015/1039 2016/5 2015/1088 015/1536 2018/1142 Deze documenten bundelen alle ammendementen, AMC’s en GM in één document Soms is een recent amendement nog niet bijgevoegd Amendementen Elke regulation moet gelezen worden tesamen met alle ammendementen Onoverzichtelijk …

Regulations Soft law Europese raad / parlement = wet “Agency rules” Te vergelijken met circulaires van DGLV AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material

AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material Per verordening Zelfde indeling als verordening Gemakkelijk terug te vinden Maar … Cryptische namen (jaartal/volgnummer) Amendementen

Soft law AMC/GM to Part-M - Issue 2 AMC/GM to Part-M - Issue 2 – Amendment 1

EASY ACCESS DOCUMENTS Verordening + (alle) amendementen AMC Acceptable Means of Compliance GM Guidance material Tekst specifiek voor sportluchtvaart Worden met wat vertraging gepubliceerd

Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels

Website EASA www.easa.europa.eu

Cryptische namen Soms: beschrijving Gerangschikt per datum

Regelgeving Certifying Staff Situering – wettelijk kader Structuur EASA wetgeving EASA Website Belangrijke EASA documenten Belangrijke regels Enkel beschrijving van de documenten, niet van de regels

Basisverordening (2018/1139)

2018/1139 Annex I

Basisverordening (2018/1139) Oprichting EASA Algemene bepalingen Afkortingen Definities Algemene bepalingen i.v.m. luchtwaardigheid Doelstellingen / taakbeschrijving van EASA Een belangrijke bijlage: Annex I: historische / orphan / zelfbouw toestellen (vroegere Annex II) Niet noodzakelijk om 2018/1139 te studeren

748/2012

Initiële luchtwaardigheid (748/2012) Voorschriften inzake luchtwaardigheid en milieucertificering van luchtvaartuigen en onderdelen Algemene bepalingen

748/2012 Annex I - Part 21 Behandelt initiële luchtwaardigheid Van toepassing op ons ? JA: Voor modificaties Voor reparaties → Part 21 bevat ook regels omtrent reparaties / modificaties → Verwijzingen naar Part 21 in CS-STAN

748/2012 Annex I - Part 21 Zeer veel AMC’s en GM Easy Access document beschikbaar

748/2012 Annex I - Part 21 Specifieke technische documenten voor verschillende categorieën → “Certification Specifications” (CS) = “soft law” Voor ons CS-22 (afgeleid van vroegere JAR-22) Easy Access document beschikbaar Zeer interessant, maar niet noodzakelijk om te studeren CS-STAN Belangrijk document Betreft standard changes / repairs (SC/SR) Bevat verwijzingen naar Part 21. CS-STAN en de toepassing ervan zijn ook beschreven in Part M (zie verder), als een AMC van artikel MA.801

1321/2014

1321/2014 – Continuing airworhtiness Nederlands: “Permanente Luchtwaardigheid” Verschillende amendementen / AMC / GM Best Easy Access gebruiken 2018/1142 (Part 66 Light) nog niet geïntegreerd Enkel in het Engels

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Een aantal belangrijke te kennen: Artikel 2: Begripsbepalingen Artikel 3: Algemene normen Artikel 5: Certificeringspersoneel

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M “Normen voor permanente luchtwaardigheid” Bevat een aantal zeer belangrijke artikelen. Goed te kennen door de ARS = Hoofdzaak van studie Zie ook documenten op de website: Wetgeving Introductie Part M

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bevat een aantal aanhangsels. De belangrijkste: Appendix II: EASA Form 1 Appendix VII: Complexe onderhoudstaken Appendix VIII: Beperkt onderhoud door piloot-eigenaar

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M = Basis studie ARS

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 “Onderhoudsorganisaties” CAMO ≠ part 145

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 “Certificeringspersoneel” Belang voor ARS: weten of CSt bevoegd was voor uitgevoerd werk !

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 “Opleidingsinstellingen” Deze lessen ≠ part 147

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Voor toestellen ingeschreven in derde landen

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Part CAO Part ML Toekomst (2019?) Specifiek voor sportluchtvaart Wordt zeer belangrijk

1321/2014 – Continuing airworhtiness Algemene bepalingen Bijlage I / Part M Bijlage II / Part 145 Bijlage III / Part 66 Bijlage IV / Part 147 Bijlage V / Part T Part CAO Part ML Onderwerp van volgende presentatie