Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003 Opleiden volgens Het Utrechtse Model (HUM) 12-4-2019
Het Utrechtse Model van eindtermenonderwijs (tot 2002) naar competentiegericht leren en opleiden (vanaf 2003) via dualisering van trajecten (2001-2003) 12-4-2019
Het Utrechtse Model 2001: de start van duale trajecten (verbetering) 2003: DE ECHTE OMSLAG (vernieuwing) 12-4-2019
Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 1 AMBITIE Praktijkgerichte beroepsopleiding 12-4-2019
Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 2 AANBODGESTUURD Onderwijskunde, vakdidactiek, vak, vakverbreding, specialisatie en stage VERONDERSTELLING Na het aanbieden van losse onderdelen: integratie en toepassing in de stage 12-4-2019
Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 1 Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren 12-4-2019
Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 2 Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AANBODGESTUURD Werkplekleren (vanaf jaar-1) + OWK, VD, vak, vakverbreding, specialisatie VERONDERSTELLING Door confrontatie met de praktijk neemt kwaliteit en motivatie toe, vermindert de uitval 12-4-2019
Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 1 AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren Praktijkgerichte opleiding met als speerpunten ICT, multiculturaliteit en beroepskolom 12-4-2019
Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 2 Van AANBODGESTUURD naar VRAAGGESTUURD Leerlijnenmodel: werkervaringsreflectie, integrale lijn, conceptuele lijn, studieloopbaan VERONDERSTELLING Werken met opdrachten en heldere specificaties leerbehoefte creeëren bronnen, faciliteiten en ondersteuning bieden ( = vraagsturing) 12-4-2019
Het Utrechtse Model ESSENTIE Samen opleiden, professionaliseren en innoveren Opleiding en opleidingsschool bieden: Flexibele maatwerktrajecten (instroomprofiel-uitstroomprofiel) een krachtige leeromgeving, een lerende organisatie profilering op innovatie en IPB en op CLO, ICT, multiculturaliteit en beroepskolom Werken op basis van een nieuwe toetsbeleid heldere verdeling taken bij begeleiden en beoordelen heldere inzet van portfolio en assessment 12-4-2019
Het Utrechtse Model Richtlijnen Lerarenopleidingen VO/BVE Competentiematrix SBL HBO-kwalificaties Kwaliteitsstandaarden Accreditatie-eisen 12-4-2019
Het Utrechtse Model KIJKKADER COMPETENTIES STARTBEKWAME LERAAR De competentiematrix Vier beroepscontexten werken: met leerlingen in/met teams met/in omgeving aan eigen ontwikkeling Vier beroepsrollen: pedagogisch (vak)didactisch organisatorisch interpersoonlijk 12-4-2019
Het Utrechtse Model EEN COMPETENTE LERAAR beschikt over het vermogen (handelingsrepertoire) tot adequaat handelen in kenmerkende beroepscontexten conform zijn beroepsrol en verantwoordelijkheid kan keuzes verantwoorden kan reflecteren op handelen en resultaten 12-4-2019
Het Utrechtse Model VOORBEELDEN VAN RESULTATEN Pedagoog - met leerlingen: veilige leeromgeving Begeleidingsplan Didacticus - met team: ontwikkeling (vak)didactiek PTH Interpersoonlijk- met omgeving: samenhang school-omgeving Beleidsplan allochtonen Rollen leraar: expert, begeleider, beoordelaar, ontwerper, ontwikkelaar 12-4-2019
OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES Het Utrechtse Model OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES Een model met leerlijnen (4, 3, 2) Werken met opdrachten Opdrachten met specificaties Specificaties gerelateerd aan competenties en bouwstenen Ontwikkelingsgerichte feedback Beoordeling op basis van specificaties en eindassessment Portfolio: ontwikkeling/groei zichtbaar maken 12-4-2019
Het Utrechtse Model Competentiematrix 12-4-2019
Het Utrechtse Model HET LEERLIJNENMODEL WERKERVARINGSREFLECTIELIJN: werken, praktijkopdrachten, reflecteren, intervisie INTEGRALE LIJN: integrale opdrachten (projectonderwijs) CONCEPTUELE LIJN: concepten en vaardigheden STUDIELOOPBAAN: tijd voor bezinning, opdrachten, reflectie op andere leerlijnen, verknoping van ervaringen, POP’s Intake-assessment (EVC's en uitstroomprofiel) maatwerktraject, eindassessment 12-4-2019
Het Utrechtse Model FLEXIBILITEIT VAN HET LEERLIJNENMODEL Per doelgroep (instroomprofiel en uitstroomprofiel) een traject op maat 12-4-2019
Het Utrechtse Model - het leerlijnenmodel in schema 12-4-2019
Het Utrechtse Model - traject van regulier voltijdstudent 12-4-2019
Het Utrechtse Model - traject van een zij-instromer 12-4-2019
Het Utrechtse Model - traject van een LTB School of Bedrijf 12-4-2019
Het Utrechtse Model - traject van een oriënteerder 12-4-2019
Student als aankomende collega benutten Het Utrechtse Model CONSEQUENTIES SCHOOL Werkgever Leeromgeving Begeleiden Mede-beoordelen STUDENT Werknemer OPLEIDING Expertisecentrum Faciliteren leerbehoefte Leraar als expert en begeleider en assessor en ontwerper en ontwikkelaar Student als aankomende collega benutten 12-4-2019
UITDAGINGEN VOOR DE PARTNERS IN Het Utrechtse Model Door intensieve samenwerking Krachtige lerende organisaties ontwikkelen Flexibele en betaalbare opleidingstrajecten bieden In het licht van integraal personeelsbeleid Met als doel: continue innovatie KEURMERK OPLEIDINGSSCHOLEN 12-4-2019
Het Utrechtse Model 12-4-2019 RO