Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Projectonderwijs in het HBO
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
De weg naar de competente docent
bekwaamheid op HO-niveau
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Vernieuwend vakmanschap
Het opleidingsprofiel:
Regionale opleidingsschool West Friesland
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
moderniseren van het curriculum.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De puzzel past steeds beter
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Bachelor Medische Hulpverlening
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Van startbekwaam naar …..
Duurzame inzetbaarheid van de professional
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003 Opleiden volgens Het Utrechtse Model (HUM) 12-4-2019

Het Utrechtse Model van eindtermenonderwijs (tot 2002) naar competentiegericht leren en opleiden (vanaf 2003) via dualisering van trajecten (2001-2003) 12-4-2019

Het Utrechtse Model 2001: de start van duale trajecten (verbetering) 2003: DE ECHTE OMSLAG (vernieuwing) 12-4-2019

Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 1 AMBITIE Praktijkgerichte beroepsopleiding 12-4-2019

Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 2 AANBODGESTUURD Onderwijskunde, vakdidactiek, vak, vakverbreding, specialisatie en stage VERONDERSTELLING Na het aanbieden van losse onderdelen: integratie en toepassing in de stage 12-4-2019

Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 1 Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren 12-4-2019

Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 2 Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AANBODGESTUURD Werkplekleren (vanaf jaar-1) + OWK, VD, vak, vakverbreding, specialisatie VERONDERSTELLING Door confrontatie met de praktijk neemt kwaliteit en motivatie toe, vermindert de uitval 12-4-2019

Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 1 AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren Praktijkgerichte opleiding met als speerpunten ICT, multiculturaliteit en beroepskolom 12-4-2019

Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 2 Van AANBODGESTUURD naar VRAAGGESTUURD Leerlijnenmodel: werkervaringsreflectie, integrale lijn, conceptuele lijn, studieloopbaan VERONDERSTELLING Werken met opdrachten en heldere specificaties  leerbehoefte creeëren  bronnen, faciliteiten en ondersteuning bieden ( = vraagsturing) 12-4-2019

Het Utrechtse Model ESSENTIE Samen opleiden, professionaliseren en innoveren Opleiding en opleidingsschool bieden: Flexibele maatwerktrajecten (instroomprofiel-uitstroomprofiel) een krachtige leeromgeving, een lerende organisatie profilering op innovatie en IPB en op CLO, ICT, multiculturaliteit en beroepskolom Werken op basis van een nieuwe toetsbeleid heldere verdeling taken bij begeleiden en beoordelen heldere inzet van portfolio en assessment 12-4-2019

Het Utrechtse Model Richtlijnen Lerarenopleidingen VO/BVE Competentiematrix SBL HBO-kwalificaties Kwaliteitsstandaarden Accreditatie-eisen 12-4-2019

Het Utrechtse Model KIJKKADER COMPETENTIES STARTBEKWAME LERAAR De competentiematrix Vier beroepscontexten werken: met leerlingen in/met teams met/in omgeving aan eigen ontwikkeling Vier beroepsrollen: pedagogisch (vak)didactisch organisatorisch interpersoonlijk 12-4-2019

Het Utrechtse Model EEN COMPETENTE LERAAR beschikt over het vermogen (handelingsrepertoire) tot adequaat handelen in kenmerkende beroepscontexten conform zijn beroepsrol en verantwoordelijkheid kan keuzes verantwoorden kan reflecteren op handelen en resultaten 12-4-2019

Het Utrechtse Model VOORBEELDEN VAN RESULTATEN Pedagoog - met leerlingen: veilige leeromgeving Begeleidingsplan Didacticus - met team: ontwikkeling (vak)didactiek PTH Interpersoonlijk- met omgeving: samenhang school-omgeving Beleidsplan allochtonen Rollen leraar: expert, begeleider, beoordelaar, ontwerper, ontwikkelaar 12-4-2019

OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES Het Utrechtse Model OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES Een model met leerlijnen (4, 3, 2) Werken met opdrachten Opdrachten met specificaties Specificaties gerelateerd aan competenties en bouwstenen Ontwikkelingsgerichte feedback Beoordeling op basis van specificaties en eindassessment Portfolio: ontwikkeling/groei zichtbaar maken 12-4-2019

Het Utrechtse Model Competentiematrix 12-4-2019

Het Utrechtse Model HET LEERLIJNENMODEL WERKERVARINGSREFLECTIELIJN: werken, praktijkopdrachten, reflecteren, intervisie INTEGRALE LIJN: integrale opdrachten (projectonderwijs) CONCEPTUELE LIJN: concepten en vaardigheden STUDIELOOPBAAN: tijd voor bezinning, opdrachten, reflectie op andere leerlijnen, verknoping van ervaringen, POP’s Intake-assessment (EVC's en uitstroomprofiel) maatwerktraject, eindassessment 12-4-2019

Het Utrechtse Model FLEXIBILITEIT VAN HET LEERLIJNENMODEL Per doelgroep (instroomprofiel en uitstroomprofiel) een traject op maat 12-4-2019

Het Utrechtse Model - het leerlijnenmodel in schema 12-4-2019

Het Utrechtse Model - traject van regulier voltijdstudent 12-4-2019

Het Utrechtse Model - traject van een zij-instromer 12-4-2019

Het Utrechtse Model - traject van een LTB School of Bedrijf 12-4-2019

Het Utrechtse Model - traject van een oriënteerder 12-4-2019

Student als aankomende collega benutten Het Utrechtse Model CONSEQUENTIES SCHOOL Werkgever Leeromgeving Begeleiden Mede-beoordelen STUDENT Werknemer OPLEIDING Expertisecentrum Faciliteren leerbehoefte Leraar als expert en begeleider en assessor en ontwerper en ontwikkelaar Student als aankomende collega benutten 12-4-2019

UITDAGINGEN VOOR DE PARTNERS IN Het Utrechtse Model Door intensieve samenwerking Krachtige lerende organisaties ontwikkelen Flexibele en betaalbare opleidingstrajecten bieden In het licht van integraal personeelsbeleid Met als doel: continue innovatie KEURMERK OPLEIDINGSSCHOLEN 12-4-2019

Het Utrechtse Model 12-4-2019 RO