Praktijkgericht onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Advertisements

THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Medmec04 – Engagement Les 5
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Academische vaardigheden - C1.5
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Module Communicatie 3de dag
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Medmec04 Engagement.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Het onderzoeksverslag
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Digi(bord)boek project <titel project>
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
PROEVERIJ.
Praktijkgericht onderzoek
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht onderzoek Respons contactmoment 3 2019

Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

Methode – definitie breed www.vandale.be/opzoeken

Methode – definitie onderzoek “inschakelen van onze zintuigen om informatie te verzamelen” “op een systematische, nauwkeurige en door spelregels bepaalde werkwijze” [Kinderen als spontane onderzoekers] "Play is the highest form of research." ~ Albert Einstein

Mijn onderzoeksmethode: een goed recept

Sorteren sorteren wie zijn best doet zal het leren

Onderzoeksmethoden gericht inzetten! Welke onderzoeksmethode past bij welke casus en waarom? Welke zintuigen zet je hierbij in?

Casus 1

Casus 2

Casus 3

Casus 4

Casus 5

Casus 6

Link naar het onderzoeksrapport Opdracht: “Formuleer ook 1 onderzoeksmethode om informatie te verzamelen als antwoord op je onderzoeksvraag. Welke methode zou je inzetten? Waarom? En hoe zou je aanpak er concreet uit zien (concreet recept)?” Inzicht: er is niet altijd een juist of fout, meerdere methoden kunnen ingezet worden om data te verzamelen en een zelfde onderzoeksvraag te beantwoorden. Belangrijk voor je onderzoeksrapport: argumenteren waarom een bepaalde onderzoeksmethode geschikt is om data te verzamelen en jouw onderzoeksvraag te beantwoorden + concreet beschrijven hoe een onderzoeksmethode zou uitgevoerd worden.

Beoordeel de onderzoeksmethode in een artikel Stel in DUO om de beurt in 1 minuut de onderzoeksmethode uit je artikel voor (bij meerdere: kies 1). Doe dit zo concreet mogelijk: Bij wie werd de methode uitgevoerd (deelnemers: aantal, omschrijving, …) Hoe werd de methode concreet uitgevoerd (verschillende stappen, uitwerking, …) Waarom werd deze methode uitgevoerd (link met het onderzoeksdoel en de bijhorende onderzoeksvraag) Daarna beoordelen jullie de beschrijving van de onderzoeksmethode in het artikel (beoordelen volgens beoordelingskader): Beschrijving en uitwerking onderzoeksmethode: zie beoordelingskader onderzoeksrapport 0 punten 0,5 punt 1 punt Foute argumentatie of erg vaag Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie maar concrete uitwerking ontbreekt. Correcte link met de eigen onderzoeksvraag blijkt uit duidelijke argumentatie en gedetailleerde uitwerking wordt beschreven. (ik zou het onmiddellijk kunnen nadoen)

Gouden tip: maak de klik!!! Onderzoeksvraag Beschrijvend? Verklarend? Ontwerpend? Praktijkgericht? Specifieke context? Onderzoeksstrategie Onderzoeksmethode Observatie Interview Focusgroep Documentonderzoek Vragenlijst …

Mijn onderzoeksrapport: speeddate 2 rijen 1 minuut: persoon A vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode (recept) 1 minuut: persoon B stelt kritische vragen of doet suggestie in functie van goede ‘klik’ 1 minuut: persoon B vertelt onderzoeksvraag, strategie en voorstel methode. 1 minuut: persoon A stelt kritische vragen of doet suggestie in functie van goede ‘klik’

En nu???

Ik voel me voorbereid … 1-4 5-8 Te weinig tijd tussen modules Nood aan individuele feedback Wat is de link tussen de blended module en het onderzoeksrapport? Doordat we nog niet ver staan, hebben werkvormen voor uitwisseling soms weinig meerwaarde Liever meer (samen) schrijven tijdens werkcollege Hoe ziet zo’n rapport er nu uit? Blended module goede voorbereiding om door het boek te gaan Ik ben reeds gestart met schrijven Meer tijd tussen modules zou toelaten om reeds meer te doen Nog een responsmoment net voor het indienen? Te krappe timing tussen verschillende modules Spreiden over 2 modules? Ben ik wel goe bezig? Nog een paar voorbeelden zien zou helpen?

Uitwisseling met BAP-studenten op 11 maart P1 Vertellen P2 Luisteren P2 Samenvatten P1 Luisteren P2 Doorvragen P1 Dialoog https://www.arteveldehogeschool.be/okoenpjk/Praktijkgerichtonderzoek/deadline4

Taalsessie (12/13 maart of 25/26 maart) Werken aan argumentatie en opbouw rond onderzoeksrapport Onderzoeksrapport in de huidige stand van zaken meebrengen

Voorstel Extra (vrijblijvend) inloopmoment voor inhoudelijke vragen in de laatste week van maart 30 minuten per klasgroep

Onderdelen van het onderzoeksrapport Situering van het onderzoeksthema (0,5 pagina) Geef een omschrijving van het onderzoeksthema (vrij te kiezen) In welke concrete context zal het onderzoek uitvoeren (vrij te kiezen) De aanleiding tot dit thema: maatschappelijk relevantie? Eigen ervaringen als PJK’er, kind, ouder, professional in opleiding, …? Onderbouwing van het onderzoeksthema vanuit relevante bronnen (1 pagina) Waarom is het een maatschappelijk relevant thema? Wat weten we al rond dit thema? Welke vragen roept dit op binnen de concrete context waarin je het onderzoek zal uitvoeren? Goede onderzoeksvraag & argumentatie praktijkgericht onderzoek (0,5 pagina) Je formuleert 1 onderzoeksvraag die voldoet aan de criteria van een goede onderzoeksvraag en die logisch volgt uit de situering van het onderzoeksthema (gebruik het kijkkader onderzoeksvraag, zie ook canvas!) Beargumenteer waarom je onderzoeksvraag geschikt is voor praktijkgericht onderzoek. Verwijs hiervoor naar de typische kenmerken en doelen van praktijkgericht onderzoek. (zie ook presentatie eerste responscollege!) Nauwkeurig uitgewerkte onderzoeksstrategie en –methode (1,5 pagina) Welke onderzoeksstrategie zou je inzetten om je onderzoeksvraag te onderzoeken? Waarom? (zie ook jullie eigen presentaties met voor-en nadelen van iedere strategie op canvas) Welke onderzoeksmethode zou je inzetten om informatie te verzamelen als antwoord op je onderzoeksvraag? Waarom? En hoe zou je aanpak er concreet uit zien (concreet recept)?

Hoe ziet mijn rapport er uit? Maximaal 6 bladzijden + bijlagen. De titel van elk onderdeel wordt duidelijk vermeld, met daaronder de uitwerking. Er wordt correct gerefereerd. De structuur en de taal in je onderzoeksrapport is zakelijk en argumenterend. 4,5 pagina’s rond praktijkgericht onderzoek ½ pagina: beschrijving en situering van het onderzoeksthema 1 pagina: onderbouwing van het onderzoeksthema vanuit relevante bronnen ½ pagina: goede onderzoeksvraag & argumentatie praktijkgericht onderzoek 1,5 pagina’s: nauwkeurig uitgewerkte onderzoeksstrategie en -methode 1.5 pagina’s: voorbereiding actuaforum over het onderzoeksthema Bijlagen: Bronnenlijst (minimum: zie taakfiche) 1 pagina: verslag onderzoeksverkenning 1 pagina: 2 bewijzen STU-reflect (sjabloon taakfiche)

Nog vragen?

Uitzwaaimoment “Go home with”: “Be prepared for”: Formuleren onderzoeksmethode voor jouw onderzoeksrapport. “Be prepared for”: Sessie 4:uitwisselen met studenten BP (zie https://www.arteveldehogeschool.be/okoenpjk/Praktijkgerichtonderzoek/deadline4). D-day 23/04/19 (9u): indienen onderzoeksrapport via Canvas