Betrokkenheid kun je meten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Doorstroming en kritieke overgangen
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Implementeren doe je samen
Redactioneel schrijven Les 2
Beginnende geletterdheid
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoe werkt een powerpoint?
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Voor praktijkonderwijs
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 4.
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gespreksvaardig-heden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Bijeenkomst September 2015
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Differentiëren & klassenmanagement
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Bepaal jouw SuperPowers!
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Wat is coöperatief leren?
Studieloopbaanbegeleiding
Reken je (niet) rijk.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Trauma sensitief lesgeven
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Literatuur V6 – les
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Persoonlijk Leiderschap
Om de PowerPoint te starten:
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Betrokkenheid kun je meten Training ondersteunend aan Leerwerktaak 6 Betrokkenheid

Let op: Vooraf: De student heeft de training ‘Betrokkenheid kun je meten’ gevolgd en/of digitaal bestudeerd. Het artikel Betrokkenheid kun je meten is gelezen. De student voert de LWT uit bij een les uit het beroepsproduct Wereldoriëntatie Jonge Kind.

Doelen van leerwerktaak 6 Betrokkenheid De student weet: welke rol betrokkenheid speelt in een rijke leeromgeving hoe je betrokkenheid kunt verhogen door aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind hoe je de signalen van betrokkenheid herkent hoe je de betrokkenheid van een leerling kunt inschatten aan de hand van de Leuvense Betrokkenheidsschaal voor Kleuters

Doelen van leerwerktaak 6 Betrokkenheid De student kan: een les ontwerpen waarbij tijdens het ontwerpen van de les al rekening wordt gehouden met het realiseren van de betrokkenheid van kinderen. tijdens de verwerking van de les de leerlingen inschalen (‘meten’) a.d.h.v. de Leuvense Betrokkenheidsschaal voor Kleuters na de les suggesties geven hoe een volgende keer het niveau van betrokkenheid nog verhoogd kan worden

Wat moet je doen voor de LWT? Tijdens het ontwerpen van een les voor het beroepsproduct Wereldoriëntatie Jonge Kind zet je in je lesvoorbereidingsformulier hoe je de hoge mate van betrokkenheid bij de kinderen gaat bereiken. Je bespreekt met je praktijkbegeleider je lesvoorbereiding met het oog op het behalen van een zo hoog mogelijk betrokkenheid. Observeer de betrokkenheid van de kinderen in het algemeen die aan de slag gaan met de activiteit, nadat jij de instructie voor de les hebt geven, wat zie je?

Wat moet je doen voor de LWT? Beschrijf van 3 kinderen het gedrag dat zij vertonen aan de hand van de betrokkenheidssignalen, in welke schaalwaarde zij vallen? Als je naar de betrokkenheid kijkt van de leerlingen, zou je het niveau een volgende les kunnen verhogen. Zo ja, hoe zou je dat kunnen doen? Bespreek je bevindingen met je praktijkbegeleider.

Spelletje Hier laten wij de ene helft van de studenten een moeilijk tangram maken, je kunt ook een vouwopdracht met beschrijving van de vouwopdracht geven of een andere puzzelopdracht. De andere helft van de klas krijgt de beschrijving van de signalen, lijstje staat onder docenten materialen. Laat studentenleest deze doorlezen en laat ze daarna observeren wat de puzzelaars laten zien aan betrokkenheidsignalen. Je ziet de studenten naarstig en betrokken puzzelen en je kijkt als docent wat je ziet aan signalen ziet die je later in de training kunt aanhalen als tekenen van betrokkenheid, bijv. vaak blijven studenten nog door puzzelen, terwijl ze al moeten stoppen of doen ze uitroepen van Yeah het lukt of zoiets of trekken gezichten met uitdrukking van overwinning of inspanning.

Inleiding Betrokkenheid = als kinderen op een intense wijze aan het spelen/leren zijn. Betrokkenheid heeft niet te maken met de inhoud van een activiteit, maar wel met de kwaliteit van de activiteit. Als kinderen betrokken aan het leren zijn, ervaren ze de situatie als boeiend en vertonen ze een grote mate van concentratie. De activiteit geeft hen een groot gevoel van voldoening.

Aansluiten bij belevingswereld Betrokkenheid bereikt men als men met de activiteit aansluit bij de behoeften van het kind. Omdat het van groot belang is dat de student ervaart hoe hij met de lessen/activiteiten kan aansluiten bij die behoeften van het kind, leert de student in deze leerwerktaak een les ontwerpen waarbij met het ontwerp van de les al rekening wordt gehouden met de behoeften en de belevingswereld.

Hoe ziet betrokkenheid eruit?

Betrokkenheidsignalen: concentratie energie creativiteit mimiek / houding persistentie nauwkeurigheid reactietijd verwoording

Betrokkenheidssignalen Uit Kijk!, 2010 de nieuwe betrokkenheidssignalen: De schaalwaardes (1-5) zijn gelijk gebleven. Signalen Omschrijving Concentratie De aandacht van het kind is op de activiteit gericht. Slechts intense prikkels uit de omgeving kunnen hem bereiken en eventueel afleiden. Energie Het kind legt veel kracht en ijver in de activiteit. Ook psychische energie kan afgeleid worden uit een intens nadenkend gezicht. Creativiteit Het kind spreekt al zijn mogelijkheden ten volle aan. Het kind is hier op zijn best, heeft een individueel gekleurde en bij zijn niveau beantwoordende inbreng. Mimiek & houding De niet-verbale tekenen van betrokkenheid geven een duidelijk signaal bij het beoordelen. De houding en de manier van kijken van het kind kunnen  gradaties van concentratie naar verveling uitdrukken. Persistentie Hierbij gaat het om de duur van de concentratie. Het kind dat betrokken bezig is, laat de activiteit niet makkelijk los. Nauwkeurigheid Het betrokken kind toont vaak een bijzondere zorg voor zijn werk, houdt rekening met details. Reactietijd Het kind is alert en gaat snel in op uitlokkende prikkels. Hij start meteen met de activiteit en toont zijn motivatie om tot actie over te gaan. Verwoording Het kind geeft door spontane commentaren soms zelf aan of hij betrokken is of was. Ook vragen om herhaling is zo een veelzeggend signaal. Docent deelt de betrokkenheidssignalen uit en neemt ze helder door

Welke signalen van betrokkenheid zie je? Welke signalen van betrokkenheid zag je bij je medestudenten bij het spelletje?

Betrokkenheid kun je meten Leuvense Betrokkenheidsschaal voor Kleuters De schaalwaarden: geen activiteit vaak onderbroken activiteit min of meer aangehouden activiteit activiteit met intense momenten volgehouden intense activiteit beschrijving van goed doornemen

Oefenen van het toepassen van de schalen. Uitdelen uitleg van de signalen Uitdelen van de schaalwaarden En nu gaan toepassen… mms://stream.inholland.nl/videopoort/StreamingDigi2005/UTTRXFLGAHUPNQBHWNLWT.wmv De docent deelt eventueel beschrijving signalen uit en beschrijving schaalwaarden. Oefenen met de dvd Leuvense betrokkenheidsschaal te bestellen op http://www.ervaringsgerichtonderwijs.nl/bestel-dvd-observing-involvement-early-years-van-0-tot-6-jaar/ of met link die in PPT staat, in deze reeks verklap ik al dat de schalen op van 1 tm 5, schaal 1 voor eerste kind, 2 voor tweede etc. Dus DVD aanschaffen is leuker.