WORKSHOP LEEFGEBIEDBENADERING Dagvoorzitter Ruud Foppen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

‘Besturen & beleid maken’
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
De rekenkamer van Venlo
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Landschap beschermen en ontwikkelen
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Steeds krachtiger bestuur in:
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Subsidiebeleid Barendrecht
Juridische bescherming van dijkrelicten
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Waar gaan we heen met het weidevogelbeheer De Groene Motor 06 november 2014 “de Zwaan” Berkenwoude Ron van Wetten.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Agrarisch Natuurbeheer Weststellingwerf
Financiële rechtmatigheid
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
HELP! Beren op de omgevingsweg
Tineke de Vries Even voorstellen Particuliere beheerder
Blik op de toekomst.
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
KNMV 2020 District Overleg Toer
Arbocatalogus 13 januari 2019.
Informatie bijeenkomst
Waterschapszorg.
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP LEEFGEBIEDBENADERING Dagvoorzitter Ruud Foppen 25 oktober 2013 Dagvoorzitter Ruud Foppen

Waar staat de VHR voor

Doelstelling Vereniging het Reewild Het in stand houden van gezonde populaties reeёn in Nederland

Samenleven met reeёn Mens: 16,9 miljoen Ree: 100.000 Gevolg: problemen en knelpunten! Verkeersveiligheid Schade aan bossen en gewassen Schade aan de soort zelf

Beheer is noodzakelijk om problemen en knelpunten op te lossen of te beperken. Wie zijn er allemaal betrokken? Ree Overheid Provincie FBE Gemeenten Grondgebruikers, TBO, particulier WBE, jachthouder Maatschappij, etc.

Gecoördineerd beheer Metafoor

Advies VHR voor beheer reeёn in Nederland Gecoördineerd Populaties reeёn Leefgebiedgrenzen en geen bestuurlijke grenzen Eén beheerplan en werkplannen op maat Gebruik maken van de bestaande bestuurlijke structuren Op basis van dit advies is een pilot uitgewerkt in Utrecht. De VHR wil graag van u weten hoe u tegenover dit advies staat.

Reeёnbeheer, doen we het goed? Rik Schoon Inhoudelijk deskundige grofwild

Het gaat goed met het ree Zo goed dat we overlast ervaren Verkeersveiligheid: > 1 aanrijding per uur In het verlengde daarvan: dierenwelzijn

Dierenwelzijn

Nederland versus de rest van Europa In Nederland is het ree geen wild Wettelijke belangen Strikt en laat reactief beheer: er moeten eerst problemen zijn voor ingrepen worden toegestaan! Mede de oorzaak van de sterke groei van de reeёnpopulatie.

Leefgebiedsbenadering Populaties worden in Nederland in hun doen en laten fysiek begrensd door barrières: De leefgebieden er is in de praktijk (nagenoeg) geen uitwisseling tussen de leefgebieden Populaties reageren daarom wel op populatie-ingrepen binnen het eigen leefgebied, maar niet op populatie-ingrepen buiten het leefgebied

De problemen Leefgebieden komen niet tot nauwelijks overeen met bestuurlijke en/of administratieve grenzen verschillende doelstellingen, ongecoördineerde ingrepen en/of geen samenhangend beleid Een ecoduct maakt van twee leefgebieden nog niet één geheel!

Utrecht en de leefgebieden 11 (potentiële) leefgebieden 2 zullen worden uitgewerkt in het kader van de pilot: Leefgebied 4 (grofweg WBE de Schaffelaar) WBE Vijfheerenlanden: 3 leefgebieden, 3 provincies

Opzet leefgebiedbenadering Deel leefgebieden in op basis van fysieke barrières Bereken de gewenste stand en bepaal de benodigde ingreep (FBP) Stel een leefgebiedcoördinator aan

Welke gebieden? De Schaffelaar: Vijfheerenlanden: 1 leefgebied (LG 4), 2 provincies, 4 WBE´s. Hoe krijg je het praktisch voor elkaar? Vijfheerenlanden: 3 leefgebieden (LG 7-8-9), 3 provincies, 6 WBE´s. Hoe krijg je het bestuurlijk voor elkaar?

Reeënbeheer Utrecht door de bestuurlijke bril J.Berkhof Sr. Beleidsmedewerker Regelgeving natuur en landschap

Reeënbeheer in Utrecht: Beleidsnota FFW PS 19-5-2008 (ontheffingenbeleid) perioden ingrepen: 1-12- tot 1-4 (geit) en 1-4 tot 1-9 (bok) Reeënbeheerplan 2005, basis ontheffing art. 68 FFW Beheer o.b.v maatschappelijke draagkracht (van Haaften) = streefstand (1536 stuks). 2012 Evaluatie reeënbeheer 2006-2011 - populatiegroei (circa 2300 stuks) - Ondanks groei populatie geen schade landbouw/bosbouw en populatieproblemen, alleen wisselend beeld m.b.t. aanrijdingen echter niet meer dan landelijk gemiddeld (10-15% getelde stand). 9/4/19

Staafdiagram populatie en ingrepen (valwild en afschot) 9/4/19

Wisselend beeld valwild 2006-2012 9/4/19

Toename valwild trigger bestuurlijke aandacht reeënbeheer. 2011: Onderzoek aanrijdingen met reeën. Aandacht reeënbeheer vanwege verkeersveiligheid (toename valwild) (rapport). Onderzoek brengt in beeld: > Hotspots provinciale wegen > Aantallen: 220-370 crashes per jaar. > Zekere regelmaat ontdekt: Aanrijdingen pieken: sept-mrt meer geiten april-aug meer bokken Piek: april-mei bok en oktober-november geit 9/4/19

Gedragspatroon ree botshol K&O Binnenveld 9/4/19

Conclusies rapport Risico’s tussen verkeer en reeën zullen altijd blijven Hoe meer reeën, hoe meer aanrijdingen Niet aangetoond: -geen beheer meer aanrijdingen oplevert. -beheer in haar huidige vorm leidt tot minder aanrijdingen. -loslopende honden tot meer aanrijdingen leiden Aanbevelingen m.b.t. weginrichting en proef met afschot op basis van gedragspatroon ree bij hotspots. 9/4/19

2012 :Rapport valwild alsnog in Provinciale Staten Bij de vaststelling van de Beleidsnota Edelhert, damhert en wild zwijn op 30 januari 2012 is de volgende motie aangenomen: Motie 4: “Om bij de zogenaamde provinciale 'hotspots' betreffende aanrijdingen met hoefdieren ook verlaging van de maximumsnelheid in beschouwing te nemen” (terug naar 60 km/u). Interne afspraak om bij wegreconstructies (werk met werk maken) rekening te houden met aanbevelingen rapport valwild 2011 (rasters, drempels). Voorbeeld projecten “Hart van de Heuvelrug”. Lopende aandachtspunten: > Actueel houden hotspots > Optimaliseren valwildregistratie (ook registreren langs wegen gemeenten) > Zoeken balans wegmaatregelen en afschot. 9/4/19

Bevindingen Door de bril van de politiek (1). Juridisch houdbare ontheffing 68 alleen vanwege motief verkeersveiligheid, waarbij beter moet worden afgestemd op natuurlijk gedragspatroon ree. Weg- én faunabeheer beter afstemmen op het voorkomen van aanrijdingen met reeën (verkeersmaatregelen en/of afschot combineren), waarbij: > Geen politiek antwoord op maatschappelijk aanvaardbaar aantal aanrijdingen (minimale streefstand aanrijdingen)? > Investeren in verkeersmaatregelen en ecoducten doet noodzaak afschot evenredig afnemen (minder aanrijdingen). >Zoektocht juiste balans tussen het maatschappelijk belang (draagvlak) (investeringen) (knuffelgehalte van het ree) en de populatieomvang i.r.t. verkeersveiligheid. 9/4/19

Bevindingen Door de bril van de politiek (2). Ondanks de grotere populatie zijn echt grote problemen in Utrecht tot nu toe uitgebleven. >Nut en noodzaak grote ingrepen op basis van rekenmodellen? Provincie gebaat bij flexibel beheer, inzetbaar op geconstateerde problemen en dat kan inspelen op veranderende (maatschappelijke) omstandigheden. 9/4/19

Pilot Leefgebied benadering een interessante gedachte 1. Experiment op basis van volledige probleem- en projectomschrijving. 2. Vrijwilligheid en voldoende draagvlak op alle niveaus bepalen start. 3. Tussenevaluaties en eindevaluatie na afloop experiment o.a. op resultaat en draagvlak bepalen go er nog go verdere uitrol. 4. Randvoorwaarde: Geen verhoging administratieve lasten en kosten. 9/4/19

Leefgebiedbenadering Gerrit Jan Spek Leefgebiedcoördinator Gelderland

De pilot VOOR DE GOEDE ORDE: Er is door provincie nog geen besluit genomen Staat tot dat moment los van het FBP Utrecht De provincie en de FBE beslissen immers of ze er eventueel verder mee willen of niet!

Randvoorwaarden/knelpunten Acceptatie door provincies, FBE’s, WBE’s, grondeigenaren Jachthouders, ……… Decentralisatie natuurbeleid Financiering leefgebiedcoördinator Financiering pilot

Pilot leefgebied 4 Leefgebied De Schaffelaar

Inhoud Aard en omvang probleem Waarom leefgebied De Schaffelaar Doel Beoogde partners Planning en looptijd Definiëring van het leefgebied Rol en taken leefgebiedcoördinator Oude situatie versus nieuwe situatie

Aard en omvang probleem Er verongelukken ongeveer 2 reeën per week in het gebied (471 aanrijdingen in 5 jaar tijd: 1,8 ree per week) Gemiddelde schade circa € 2.500,- per aanrijding (in NL: circa 10.000 aanrijdingen = € 25 miljoen!) Er is ruimtelijk een goed en duidelijk beeld van het probleem Niet alle reeën zijn dood, dierenleed! Mogelijk schade aan gewassen (nu nog zeer beperkt tot nihil)

Waarom leefgebied De Schaffelaar Veel gegevens bekend Doorkruist met provinciale wegen Harde buitengrenzen Provincie grens overschrijdend (relatief eenvoudig pilotgebied)

Doel Hoofddoel Reduceren van het aantal verkeerslachtoffers met 30% Subdoelen verhogen efficiëntie en effectiviteit van de ingrepen maximalisering samenwerking van alle actoren in het veld

Beoogde partners Provincie Utrecht Utrechts Landschap Staatsbosbeheer Defensie (Leusderheide) Particuliere eigenaren FBE Utrecht WBE’s Jachthouders Faunafonds LTO Wegbeheerders Gemeenten Anderen?

Planning en looptijd Start februari 2014 Looptijd 3 jaar, met een jaarlijkse evaluatie met ‘go or no-go’ moment Eind voorjaar 2017

Definiëring van het leefgebied Begrenst door een vijftal rijkswegen: A27 in het westen A28 en A1 in het noorden A30 in het oosten A12 in het zuiden

Leefgebied 4: een eerste uitwerking 1 leefgebied, 2 provincies, 4 WBE´s Een fijnmazig wegenpatroon Relatief veel aanrijdingen op een klein aantal wegen.

Meerdere WBE’s

Berekende draagkracht volgens Van Haaften Voor Leefgebied 4 geldt een streefstand van 604 reeën Op basis hiervan wordt het benodigde afschot berekend en vastgesteld in het FBP De LGC stelt in consensus met de jachthouders een werkplan op, gericht op het verminderen van het aantal aanrijdingen en het behalen van de bestandsreductie

Effect gericht afschot?

Taken leefgebiedcoördinator Afstemming tussen provincies, FBE’s, WBE’s, grondeigenaren, etc. Uniforme reeëntellingen (populatie) Bewaking afschot realisatie (maatregel) Realtime beeld aanrijdingen met reeën (schaderegistratie) Sturing uitvoering FBP Hebben maatregelen effect? Opstellen plan van aanpak (totale leefgebied; in consensus met de WBE´s; proactief en probleem gestuurd) Voorlichting leefgebiedbenadering (maatschappelijk draagvlak) Bevorderen onderlinge samenwerking

Consequenties Jachthouders: zijn nu verantwoordelijk voor de uitvoering en blijven ook verantwoordelijk voor de uitvoering WBE: lossen samen met jachthouders, TBO’s en grondbezitters gecoördineerd het probleem op betere samenwerking en onderling begrip LGC: denkt op leefgebiedsniveau, bundelt beheer over voor reeën niet herkenbare grenzen FBE: van veel aanspreekpunten naar één aanspreekpunt per leefgebied, betere realisatie van de gestelde doelen, probleemgerichte aanpak Provincie: Beheer conform beleid, beheer conform de Flora- en faunawet

Stellingen Tijd voor enige reflectie… Ruud Foppen Dagvoorzitter

Stelling 1 Het huidige beheer van reeёn leidt tot een onbeheersbare populatie

Stelling 2 Je hebt pressiemiddelen nodig om onwelwillende uitvoerders te dwingen mee te doen aan het beheer van reeёn op leefgebied

Stelling 3 Provincie’s, FBE’s, WBE’s, terreineigenaren en jachthouders spelen een gelijkwaardige rol bij het beheer van reeёn

Stelling 4 Wanneer een provincie problemen heeft met de fauna, dan moet de FBE het oplossen

Stelling 5 Het ree houdt zich niet aan administratieve grenzen, daarom moet het reeёnbeheer in Nederland op uniforme wijze worden uitgevoerd

Stelling 6 De leefgebiedbenadering is dé oplossing voor het verminderen van het aantal aanrijdingen met reeёn

Het Faunafonds en de Vereniging Het Reewild danken u voor uw aanwezigheid en inbreng. Graag nodigen wij u uit voor de lunch. Vergeet u vooral niet uw ‘goody bag’ mee te nemen voor vertrek.