Kennissessie ‘Samen naar een groter publieksbereik’ - 14 juni 2018
Vraaggesprek cultuurplaninstellingen Ruud Visschedijk Directeur Vinod Singh Communicatie Ivo Kuijf Adviseur Marketing Was de samenstelling van je publiek wat je ervan verwachtte? Wat ga/kun je hier intern mee? Hoe kan het je verder helpen? Wat voor kansen biedt deze kennis je organisatie? Voor wie denk jij een interessante partner te kunnen zijn en waarom? En wie –denk je- is een interessante partner voor jou en waarom? Vooraf hebben wij natuurlijk deze mensen geselecteerd en benaderd en gevraagd of zij het plaatje van hun instelling willen delen of niet, maar het kan ook zo zijn dat ze alleen mondeling de meest opvallende dingen vertellen zonder dat ze de cijfers hoeven te tonen. Vinod: verdeling binnen/buiten Rdam (meer bezoekers van buiten Rdam dan verwacht), al een heel gemeleerd publiek vanuit kaartverkoop gegevens. Zal waarschijnlijk alleen nog maar versterkt worden als ook kaartverkoop aan de deur en gratis events meegenomen worden. Geinteresseerd in verbredende samenwerkingen, ofwel buiten de sector. Bv. IFFR (heeft eenzelfde state of mind, ontdekken, nieuwste topproduct brengen). De Rdamse muziekscene werkt al heel intens en succesvol samen. Ivo: interessant om te vragen naar verschil bezoekers en leden (laatste is veel diverser, eerste lijkt om ‘standaard publiek’. Ook vragen in de zaal: wat vonden de aanwezigen van hun eigen plaatje? Waren er grote verrassingen?
Dateschema Probeer te ontdekken waarom je aan elkaar gematcht bent. Eigen keuze of je dit wilt doen door je eigen plaatje op tafel te leggen. Uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan.
Overall resultaten We zien dezelfde verdeling als bij de publicatie in 2015: sommige groepen zijn over- en andere ondervertegenwoordigd. Eerste tipje van de sluier. Zo’n 70 instellingen leverden data aan, slechts enkele niet.
Overall resultaten Kleine verschillen tussen de sectoren: De Stadse Alleseters zien we het meeste bij de festivals. Kleurrijke Knokkers met name bij zelf actief / talentontwikkeling en musea. Gezelschappen scoren het hoogst op Elitaire Cultuurminnaars en Klassieke Kunstliefhebbers.
Verschillen per instelling Anoniem, maar om de spreiding te laten zien. Iedereen heeft zijn eigen kerndoelgroep.
Volgende stappen In de zomer door met de analyses overall. Bv. nieuwe toetreders vs. oud gedienden, per genre, wat gebeurt er als we de grootte van de instellingen laten meetellen, etc. Kwalitatief onderzoek naar de non-attenders door bureau Labyrinth. Ontwikkeling van een overkoepelend dashboard, door iedereen te raadplegen. Verdiepende analyses Museumjaarkaart voor musea en Rotterdampas.
Terugkoppeling Directeurenoverleg in oktober: eerste presentatie van resultaten op totaalniveau. Volgende grote kennisbijeenkomst: 15 nov. Uitkomsten kwalitatieve onderzoek Lancering overkoepelend dashboard
Kwalitatief onderzoek non-attenders Eline Huiberts Onderzoeksbureau Labyrinth We lichten kort het doel, de vraagstelling en de aanpak toe. En stellen het publiek vervolgens de volgende vragen: Op welke plekken moeten we volgens jullie enquêteren om jullie ‘niet-bezoekers’ te bereiken? Over welke onderwerpen zouden we de doelgroep wat jullie betreft moeten bevragen? In de mentimeter, om direct de feedback te verzamelen.