Van Eiland naar wijland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Leerwerkgemeenschappen
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Wat is effectieve nascholing
Het opleidingsprofiel:
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Netwerkleren in het onderwijs
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Symposium 10 jaar DNS Onderwijsateliers: organiseer het leren van leraren. Dr. Martijn van Schaik: lerarenopleider Fontys, lector NCOI, docent.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Excellent leiderschap in Haarlem
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Professionalisering en intervisie
Mondzorg - persoonsgericht
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Unitonderwijs en continurooster
Begeleiding bij Werkplekleren
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toekomstgericht personeelsbeleid
Groepsdynamica Forming
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Van Eiland naar wijland Collegiaal leren in de praktijk Collegiaal leren omvat alle activiteiten waarin leraren en/of leidinggevenden met elkaar reflecteren op de eigen onderwijspraktijk. Onderwijs maak je samen Jan Heijmans en Martine Creemers (2013) 17-2-2019

Waarom? Scholenvoordetoekomst doel: beïnvloeden curriculum voor 18,8 jaar tot en met 67,9 jaar en versterken van samenwerking tussen HZ-Pabo en PO-veld Naar inhoud: zie thema’s van SvdT Naar vorm: samenwerkend leren, onderzoeken, innoveren en onderwijzen. Veel aandacht voor PLG’s maar er zijn ook andere samenwerkingsvormen. Daarvoor vandaag aandacht . Vragen: Wat hebben we aan deze kennis voor ons werk in SvdT? Hoe kan deze informatie van betekenis zijn voor onze deelnemers? 17-2-2019

Collegiaal leren De volgende vormen van collegiaal leren komen aan bod: maatjesleren, intervisie en collegiale consultatie bij persoonlijke ontwikkeling als vertrekpunt; kritische vriend, leernetwerk en collegiale visitatie bij schoolontwikkeling als vertrekpunt 17-2-2019

Praktijkmodel collegiaal leren 17-2-2019

17-2-2019

Formeel, Non-formeel en informeel leren Professionalisering kent drie vormen (Coletta, 1996; Van den Dungen & Smit, 2010): Formeel leren: wettelijk gereglementeerd, diploma. Non-formeel: intentioneel en georganiseerd leren; niet wettelijk gereglementeerd of landelijk erkend. Informeel leren: gebeurt onbedoeld tijdens dagelijkse activiteiten op de werkplek of privé. 17-2-2019

Kenmerken van effectieve professionalisering voor de leraar De professionaliseringsvorm is van belang voor het dagelijkse werk. De focus ligt op inhoud, didactiek en pedagogiek. Actief leren en onderzoeken heeft de voorkeur. Er is sprake van collectieve participatie en samenwerking. De actie is substantieel van omvang (in tijd) en duurzaam. De professionalisering is theoretisch onderbouwd; intellectueel uitdagend en samenhangend met landelijk of schoolbeleid. Structureel ingebed in structuur en cultuur van de school en in het werk van de leraren. (Van Veen et al, 2010) 17-2-2019

Professionele leergemeenschap Kenmerken van de school als PLG: Overtuiging: duidelijke en gedeelde visie op leren. Focus: leren van onze kinderen is begin en eindpunt. Openheid: Wij-land. Veelvormig: leren kan op verschillende manieren. Samen leren: duurzaam leren. Diep leren: onze visie wordt aangescherpt, onderling vertrouwen groeit, ‘professioneel handelen’ verbetert. 17-2-2019

Steeds dieper leren (wierdsma, 2002; Swieringa, 2005; Kim, 2005) enkelslag Regels en structuren werkt het? Moeten/mogen verbetering dubbelslag Mentale modellen klopt het? Weten/begrijpen vernieuwing drieslag Visie en principes Ontwikkelt het? Durven/willen ontwikkeling vierslag Morele doelen Doe het met aandacht en toewijding Zijn, ‘presence’ Duurzame ontwikkeling 17-2-2019

HOE –kwaliteitshuis (Heijmans, 2010) 17-2-2019

De vraag Collegiaal leren start altijd met een persoonlijke-, leer- of ontwikkelvraag. Alvorens met een samenwerkingsvorm aan de slag te gaan: -gaat om een persoonlijke of school ontwikkelingsvraag? -hoeveel ervaring is er met collegiaal leren? Op basis van antwoord op deze vragen keuze voor een van de samenwerkingsvormen. (maatjesleren, intervisie en collegiale consultatie bij persoonlijke ontwikkeling als vertrekpunt; kritische vriend, leernetwerk en collegiale visitatie bij schoolontwikkeling als vertrekpunt) 17-2-2019

In gesprek aan de hand van werkkaarten Uitkomst: meer inzicht in samenwerkingsvormen en hun waarde voor onze praktijk 17-2-2019