Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Onze kernwaarden.
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Methodisch begeleiden
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Doelstellingen formuleren
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Betrokkenheid op de werkvloer
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Motiveren van vrijwilligers
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Topfit de zomer in!.
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Cursus vrijwilligers werven
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.
Werken aan werkvermogen
#Goldenrules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Februari 2018.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid? SMART-Safety © Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid?

Wie we zijn … in één slide

Presentatie Fullmark Ervaring Expertise Inwerken op de mens Voortdurende innovatie Meertalig Rendabel

Observaties & Vaststellingen

Observaties & Vaststellingen Ongevallen en incidenten inzake veiligheid zijn duur … Berekende u al eens de totale kost? ?

Observaties & Vaststellingen

Om het gedrag te beïnvloeden voldoen “informeren” en “verplichten” niet meer…

De “SMART-Safety © methode

MÉHODE “SMART SAFETY” SMART-Safety© is BEHAVIOUR BASED

SMART-Safety© is

SMART-Safety© is

KRACHTLIJN Consultancy

De “SMART-Safety Diagnose” > de SMART-Safety maturiteitsschaal

De “SMART-Safety Diagnose” > Om veiligheid betekenis te geven

De “SMART-Safety Diagnose”

KRACHTLIJN Coaching

Management Coaching “Safety Coaching” Een klik teweegbrengen, betekenis geven, met als doel een reëel engagement op het gebied van veiligheid. Doelstellingen: Luisteren naar de verwachtingen maar ook naar de belemmeringen van elke deelnemer op het gebied van veiligheid . In coaching-modus doen nadenken en redeneren... zodat iedereen zelf tot de conclusie komt dat veiligheid een “must” is en iedereen zelf beslist om zijn betrokkenheid bij de veiligheid te versterken Tal van zeer nuttige managementtechnieken leren gebruiken aan de hand van rollenspellen. Een voorbeeldrol bereiken en gedeelde waakzaamheid stimuleren . De tools van de SMART-Safety-methode presenteren die in de onderneming zullen worden gebruikt. Safety Roadbook Exclusieve pedagogische ondersteuning.

Sessie voor het “Directiecomité” Management Coaching Sessie voor het “Directiecomité” De Directie betrekken bij het opstellen van een realistisch draaiboek en de steun van elk directielid verkrijgen Doelstellingen: De directie vanaf het begin bij het project betrekken . Elk directielid herinneren aan zijn taken en verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid. Een actieplan opstellen met het oog op de ontwikkeling van een sterke veiligheidscultuur en nagaan of de verwachtingen met betrekking tot de veiligheidsresultaten duidelijk zijn en gedeeld worden. Het Directiecomité de middelen aanreiken om het actieplan met succes en op een coherente en overtuigende manier over te brengen aan alle medewerkers. Topbook Exclusieve pedagogische ondersteuning

om alle werknemers te betrekken Praktische WORKSHOPS om alle werknemers te betrekken Alle werknemers op een praktische en ludieke manier betrekken bij onze aanpak voor MEER VEILIGHEID! Doelstellingen: Onze workshops zijn anders dan alle andere opleidingen over veiligheid! Wij garanderen dat elke deelnemer overtuigd en gemotiveerd naar huis terugkeert. Ons geheim: geen hoogleraar, geen slideshows noch eindeloze theorieën maar enkel en alleen maar praktische workshops. Tijdens deze workshops krijgt elke deelnemer de kans om een actieve rol te spelen tijdens de opleiding. Dit is de beste manier om te komen tot een bewustwording van risicogedrag en tot een meetbare verbetering van het gedrag. Onze speciale sectie “Safety Day” geeft een overzicht van onze workshops.

KRACHTLIJN Communicatieplan

Collectieve betrokkenheid Door beelden en woorden met elkaar te verbinden met de nodige relevantie en impact, slagen we er elk jaar opnieuw in om een gebruiksklare en gedragsgerichte gestructureerde visuele campagne op te zetten. •  Visuals (12 thema’s voor 12 campagnemaanden ). •  Een introductiebrief en teaser voor een vliegende start . •  Handige en aantrekkelijke posters/borden. •  Een complete gebruikersgids + TUTORIAL om de campagne te introduceren, te beheren en te evalueren. •  De mogelijkheid tot adaptatie / vertaling met het oog op een internationale verspreiding.

Bewustmaking in teamverband

Bewustmaking in teamverband

Bewustmaking in teamverband

Individuele bewustmaking Praktische tips die meteen kunnen worden toegepast en een quiz (wedstrijd over veiligheid) die het engagement en de individuele impact nog versterkt. Voor een campagne met nog meer impact zijn de 12 maandthema’s beschikbaar in de vorm van individuele kaarten . Deze kaarten geven tal van praktische tips (zowel voor thuis als op het werk) die elke medewerker meteen kan toepassen. De bedoeling van deze kaarten is om elke medewerker persoonlijk te betrekken.

De leercyclus & de duurzame verandering van gedrag

Nieuw TUTORIAL en Gebruikersgids

SMART-Safety © Een volledig programma om uw veiligheidscultuur te versterken en het aantal ongevallen te verminderen

Onze klanten getuigen over de impact van onze methode.

DOMINIQUE RIMMELE Immunotech EDOUARD GOUX Sncf CAROLE GUILLET Schneider electric MARCEL VAN DUFFELEN ThyssenKrupp “… de resultaten van onze samenwerking met Fullmark kwamen overeen met onze verwachtingen: een daling van 50% van de arbeidsongevallen! ” “We zijn zeer tevreden over de participatieve opleidingen die Fullmark afleverde aan onze ploegleiders…”   “… Zowel het gedrag als de sensibilisering zijn sterk veranderd, in positieve zin, met als resultaat een daling van het aantal ongevallen van maar liefst 75% …” PIERRE FOUCHARD Cérélia DOMINIQUE RIMMELE Immunotech “Na een werkperiode van 9 maanden hebben we in onze accidentologie een daling genoteerd van 44% op groepsniveau. Deze goede prestaties zijn deels te danken aan de uitvoering, binnen onze fabrieken, van een communicatiecampagne voor meer veiligheid in samenwerking met Fullmark en met animatie van gesprekken via begeleiding in de directe omgeving. Petje af voor de uitstekende prestatie van de opleider die erin geslaagd is om de hiërarchische lijn te mobiliseren” “De deelnemers en ikzelf hebben enorm genoten van deze opleiding vooral omdat de nadruk ligt op communicatietechnieken over de veiligheid en omwille van de 100% participatieve methode.” RICHARD EECKHOUT Arcelor Mittal (ufaciers) CLAUDE VOISEUX Keolis “Vóór de Fullmark-campagne stond de teller op 18 arbeidsongevallen met werkonderbreking. We zijn er dit jaar in geslaagd om dit aantal terug te brengen naar 0; bovendien is de feedback van de veiligheidskwartiertjes uitstekend!” “Nadat we een aantal pieken hadden bereikt, is het aantal arbeidsongevallen in enkele maanden tijd gedaald met 60% dankzij de deugdelijke collectieve en individuele sensibiliseringsmethode van Fullmark. Deze aanpak zal nu worden uitgebreid en toegepast op het hele bedrijf.”