Masterroute Klinische Psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Introductiebijeenkomst Klinische Neuropsychologie
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Programmacoördinator:
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
Nardi Steverink.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
De eerste bevindingen in de Regio’s Raak Jo Hermanns.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
|Datum faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen psychologie Masterrichting Klinische Neuropsychologie Dr. Joke Spikman Mastercoordinator.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Opleiding Psychologie Master your talent Masterroute O Programmacoördinator: Dr. E.Saskia Kunnen.
ANNE-MARIE VAN MEERVELD, MA VOORLICHTING B3. PROGRAMMA 13:00-13:30 uur Genes, Brain and Behaviour 13:30-14:00 uur Individuen, Relaties en Organisaties.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Rollen binnen het werkplekleren
Toelichting Masterproef
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Visie op leren en werken sociaal domein, de Politieacademie…… ‘Schoolmaken in de praktijk’ 17 maart 2017.
Forensische Psychopathologie
Werkconferentie Leren in de zorg
Psychologen in de gezondheidszorg
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Together one world.
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Gedragsproblemen en stoornissen
Als de samenleving je laboratorium is
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Voorlichting Master Orthopedagogiek
Portfolio, Logboek en Casus
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Klinische psychologie
Transcript van de presentatie:

Masterroute Klinische Psychologie 2/16/2019 Masterroute Klinische Psychologie Masterweek Marieke Pijnenborg

Contact Twee Coördinatoren Wiljo van Hout Ineke Wessel Eén e-mailadres 2/16/2019 Contact Twee Coördinatoren Wiljo van Hout Ineke Wessel Eén e-mailadres Mastercoordinator-K@rug.nl

Wetenschappelijke oriëntatie 2/16/2019 Wetenschappelijke oriëntatie Onderwijs door onderzoekers-docenten Een aantal ook klinisch werkzaam Rode draad: integratie wetenschap en klinische praktijk Cursussen Vaardigheidsonderwijs Masterthese

Klinische masterroute - doelen 2/16/2019 Klinische masterroute - doelen Cursorisch onderwijs: verder ontwikkelen analytisch vermogen Vaardigheidsonderwijs: leren handelen als academisch professional

Klinische Masterroute - opzet 2/16/2019 Klinische Masterroute - opzet Cursorisch onderwijs (30 EC) Basisvakken (10 EC) Keuzevakken (10 EC) Vaardigheidsvak (5EC) Methodologisch vak (5EC) Masterthese (30EC) Onderzoek plus eventueel praktijkstage

1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen) 2/16/2019 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen)

Evidence based interventions (MKB1) 2/16/2019 Evidence based interventions (MKB1) “Where science and clinical practice meet” Coördinator: Prof. Dr. Marieke Pijnenborg

Cognitieve modellen van Psychopathologie (MKB2) 2/16/2019 Cognitieve modellen van Psychopathologie (MKB2) “De antwoorden die je altijd al hebt willen weten!” Coördinator: Dr. Rafaële Huntjens

Antwoorden op vragen als 2/16/2019 Antwoorden op vragen als "Waarom vallen mensen die eenmaal een depressie hebben gehad vaak weer terug?", " Waarom kunnen verslaafden zo moeilijk van de drugs of alcohol afblijven?”, "Hoe valide zijn de dissociatieve stoornissen?" "Is er een psychologische verklaring voor wanen en hallucinaties? ”

Diagnostische modellen en strategieën (MKB3) 2/16/2019 Diagnostische modellen en strategieën (MKB3) “Maak kennis met klinische diagnostiek binnen de belangrijkste stromingen in de psychologie.” Coördinator: Prof. Dr. Marieke Pijnenborg

Ontwikkelings modellen (MOB1) 2/16/2019 Ontwikkelings modellen (MOB1) “De psycholoog als zzp'er: psychologische deskundigheid in een probleemcultuur.” Coördinator: Dr. Gerrit Breeuwsma In de perceptie van veel (toekomstige) praktijkpsychologen gaapt er een flink gat tussen de psychologische theorie en de praktijk. In deze cursus wordt de cursist aangezet dit gat te overbruggen door theoretische modellen en benaderingen van cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling toe te passen op concrete, aan de praktijk ontleende problemen of vraagstukken. Hoe formuleer je een oplossing voor concrete vragen van bijvoorbeeld ouders, onderwijzers, artsen of kinderrechters over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen? Tijdens de werkcolleges leert de student theoretische modellen toepassen op praktijkgerichte problemen. Daarnaast wordt de student gevraagd daarover te rapporteren in een advies (rapport voor een publiek van belanghebbende leken en/of professionals) en vertrouwd gemaakt met het houden van een wetenschappelijk referaat. Afhankelijk van het aantal deelnemers zal tijdens een aantal werkcolleges, in groepjes van twee/drie studenten, een specifieke probleemstelling worden besproken aan de hand van theorieën en modellen over cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling. De cursisten worden van te voren schriftelijk van de probleemstellingen op de hoogte gebracht. De probleemstellingen zijn afkomstig uit krantenartikelen en betreffen ontwikkelingspsychologische kwesties die een bredere maatschappelijke of praktischer betekenis hebben. Aan de hand van een schema van de opzet en uitvoering van een referaat/rapport worden het referaat/rapport voorbereid. Daarbij wordt in overleg met de docent door de studenten literatuur gezocht op grond waarvan de opdracht op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.

MA-K: cursorisch onderwijs op een rij 2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs op een rij 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen) MKB-1: Evidence based interventies MKB-2: Cognitieve modellen van psychopathologie MKB-3: Diagnostische modellen en strategieen MOB-1: Ontwikkelings modellen 2. Keuzecursussen (2 van 5 EC kiezen) a. Binnen K b. Keuzecursussen elders (binnen en buiten psychologie)

Keuze binnen K: Capita Selecta (MKK 1 / 2) Pakketten met een selectie uit de literatuur over een thema

Capita Selecta Therapie (MKK-1) 2/16/2019 Capita Selecta Therapie (MKK-1) Thema’s o.a. Chronisch psychische problematiek  Body image en BDD Gedragstherapie bij kinderen en jongeren … Coördinator: Prof. Dr. Theo Bouman

Capita Selecta Experimentele Psychopathologie (MKK-2) 2/16/2019 Capita Selecta Experimentele Psychopathologie (MKK-2) Thema’s o.a. Sociaal functioneren en depressie Addiction: A dual-process model of mechanisms and intervention  Coördinator: Dr. Marije aan het Rot

MA-K: cursorisch onderwijs 2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen) MKB-1: Evidence based interventies MKB-2: Cognitieve modellen van psychopathologie MKB-3: Diagnostische modellen en strategieen MOB-1: Ontwikkelings modellen 2. Keuzecursussen (2 van 5 EC kiezen) a. Binnen K (Zelfstudie-pakketten van 5 EC) MKK-1: Capita selecta therapie MKK-2: Capita selecta experimentele psychopathologie b. Keuzecursussen elders (binnen en buiten psychologie) Behalve cursussen met een maximum aantal (bijv CFP&V)

MA-K: cursorisch onderwijs 2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs 3. Methodiekonderwijs (5 EC) Keuze van 1 cursus: MM2 repeated measures* MM3 test- en vragenlijstconstructie MM5 multivariate models * 4. Practicum vaardigheidsonderwijs (5 EC) MKV-1: Diagnostiek en interventie voor de klinische psychologie

Diagnostiek en interventie in de KP (MKV-1) 2/16/2019 Diagnostiek en interventie in de KP (MKV-1) “Ervaar zelf de integratie tussen kennis en praktijk!” Coördinator: Dr. Wiljo van Hout

MA-K: Masterthese (30 ec) 2/16/2019 MA-K: Masterthese (30 ec) ‘De masterthese is een wetenschappelijk werkstuk dat verslag doet van een door de student opgezet en uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast kan de masterthese het verslag van een praktijkstage omvatten.’

1. Onderzoek van 30 EC 2. Onderzoek (11 EC) + Praktijkstage (19 EC) 2/16/2019 Drie varianten 1. Onderzoek van 30 EC 2. Onderzoek (11 EC) + Praktijkstage (19 EC) 3. Geïntegreerde stage: Praktijkstage + onderzoek op stageplek

Masterthese - ONDERZOEK 2/16/2019 Masterthese - ONDERZOEK “Bouw mee aan de evidence-base” Coördinator: Dr. Coby Gerlsma

(Docent) Onderzoekers Klinische Psychologie 2/16/2019

Masterthese - PRAKTIJKSTAGE 2/16/2019 Masterthese - PRAKTIJKSTAGE Coördinator: Drs. Ellen de Jong

Voorbeelden Ambulante volwassenzorg Medische psychologie 2/16/2019 Voorbeelden Ambulante volwassenzorg Medische psychologie Forensische Psychiatrie Ouderen Revalidatie Kinder- en jeugd psychiatrie

Meer informatie? Website RUG, GMW Nieuwsbrief afdeling voorlichting 2/16/2019 Meer informatie? Website RUG, GMW Nieuwsbrief afdeling voorlichting (als je hier je Bachelor doet:) Nestor Bachelor omgeving

Presentation Director Research Master's programme Interested in preparing for a research based career? Research Master Behavioural and Social Sciences Two-year, English taught program Firm research oriented, methodological basis Training in multidisciplinary research High degree of specialization You can specialize in Clinical Psychology and Experimental Psychopathology*, via the multidisciplinary theme Deficits, Distress and Disorders More info: http://www.rug.nl/masters/behavioural-and-social-sciences-research/ * Option to qualify for a postdoctoral clinical training program (e.g., ‘GZ-opleiding’)

2/16/2019 VRAGEN?