VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
AccrA Zaalreserveringssoftware voor klein en groot
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Leegstand overtreft de prognose Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver Persconferentie – 16 mei 2011.
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
IMBIT, 18_04_2012.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis 11 oktober 2011.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
GIS-coördinator in Westerlo
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Documentbeheer voor de lokale besturen
Hoe toegang aanvragen ?.
Gemeentelijke GIS-verplichtingen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Doelstellingenmanagement
De elektronische catalogus
Functiefamilies Vlaamse overheid
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
Klassikale opleiding 01/03/2016
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
7 juni u – 12u Praktisch met Traject. Intro & doel Functioneel beheerders Klankbordgroep doelstellingenmanagement Nood aan refresh van bepaalde.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Peter Grouwels Communicatiedienst
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Wijzigingen Omgevingsloket online Schakeldag 29 juni 2017
Heb je vragen voor het Facilitair Bedrijf:
Voor kadasterdiensten
Elektronische kennisgeving van geboorte
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Balans en perspectieven na drie jaar
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Doorontwikkelen BRON vo
Een volgende stap voor het succesvolle EDISON verhaal
Digitale aangifte overlijden
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Een nieuw woningkwaliteitsdecreet in de steigers
Transcript van de presentatie:

VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit Infosessie VLOK

Welkom

Aan de tafel voor Wonen-Vlaanderen Dorien Van Cauwenberge Coördinator woningkwaliteit, dorien.vancauwenberge@vlaanderen.be Cindy De Zitter VLOK analist en productowner, cindy.dezitter@vlaanderen.be Ludwig Ponnet Teamcoach woningkwaliteit, ludwig.ponnet@vlaanderen.be Ans Deblauwe Relatiebeheerder VLOK, ans.deblauwe@vlaanderen.be Els Van de Beek Directeur Wooninspectie, els.vandebeek@vlaanderen.be

Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen Conformiteitsonderzoek Werklijst Wizards en organisatieparameters Documentmodule Van VLOK concept tot effectief gebruik VLOK-plannen voor de toekomst

Wat is VLOK? Wat zijn de voordelen?

Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) - VOORDELEN HOLV - NADELEN Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) - VOORDELEN Verouderd design: Access / Informix-toepassing Aparte software nodig Soms lange wachttijden Lees- en schrijfrechten: lokale besturen via eigen databank Geen gegevensuitwisseling Beperkt aantal modelbrieven Performante webtoepassing voor de woningkwaliteit Alle actoren (lokaal bestuur, WVL, VLABEL) gebruiken dezelfde databank: Maximale gegevensuitwisseling (werklijst) Transparantie Wizards en validaties: Sturing en ondersteuning van gebruiker Tijdswinst Flexibiliteit via organisatieparameters Uitgebreid aantal documenten aan te passen aan de eigen huisstijl (documentmodule) in Holv is een dossier ofwel een gebouw met meerdere entiteiten (vergelijkbaar met pand + entiteiten) ofwel een zelfstandige woning (1 record en dus geen onderscheid tussen pand en entiteit)

Uitwisselen van gegevens met VLOK Officiële bron VLOK Vlaamse overheid Federale overheid Externe applicaties Principe = alles in VLOK Uitwisseling mits integratietraject webservices ACM/IDM toegangs- beheer VLOK Gebruikers lokaal bestuur, WVL en (VLABEL) CRAB Gebouwen- register KBO ACM/IDM: KSZ: Kruispuntbank Sociale Zekerheid CRAB: Centraal Referentieadressenbestand VLABEL: Vlaamse Belastingdienst Externe applicaties VLOK apps van steden en gemeenten, huursubsidie Kadaster MAGDA² Informatiedelingsplatform VO VLOK  woningpas, VLABEL, E-voorkooploket, datawarehouse RR/KSZ

Wat is mogelijk in VLOK? Conformiteitsonderzoeken alle onderzoeken, ongeacht de actor eenvormig ingeven van onderzoeken genereren bijhorende technische verslagen Dossieropvolging woningkwaliteitsbewaking vereenvoudigen complexe wisselwerking lokale besturen en Wonen-Vlaanderen via taken op werklijst procedure ongeschikt en onbewoonbaarheid (OO) opvolgen van verzoek tot besluit en beroep gerechtelijke procedure (WI) conformiteitsattesten (CA): aanmaken en beheren besluiten nieuwe gemeentewet (NGW): registreren en beheren Inventarisbeheer Beheer van de Vlaamse inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO) Beheer van vrijstellingen en opschortingen indien heffing door Vlaanderen Rapportering overzichtsrapporten en dossierlijsten per thema (bv. woningen op VIVOO) (managementrapportering via Qlikview)

Aanmelden

Belangrijkste gebruikersprofielen (zie handleiding) Lokaal bestuur Woningcontroleur Dossierbeheerder Burgemeester Algemeen directeur Lezer Toepassingsbeheerder Taakbeheerder Auditor Toe te kennen door lokale beheerder van het lokaal bestuur Wonen-Vlaanderen woningkwaliteit Dossierbeheerder Gewestelijk ambtenaar Inventarisbeheerder Administratieve medewerker (huursubsidie) Dossierbeheerder beroepsprocedure Toepassingsbeheerder Lezer Auditor Wonen-Vlaanderen wooninspectie Voor- en Natraject Administratief Medewerker Verbalisant Wooninspecteur Lezer Toepassingsbeheerder VLABEL Lezer Auditor Aanmelden via toegangsbeheer Vlaamse Overheid

Demonstratie voordelen Procedure ongeschikt en onbewoonbaarheid (OO)

Taak Taak Taak

Taak Nee Ja Taak Conform? Taak Taak

Conformiteitsonderzoek Demo gebreken quoteren en foto’s opladen, valideren, verslagen maken, document opladen

Taak Taak

Conformiteitsonderzoek Werklijst raadplegen Uitnodiging versturen Onderzoek ter plaatse Onderzoek toevoegen Gebreken quoteren & foto’s opladen Onderzoek valideren Onderzoek heropenen: Het moet mogelijk zijn na overleg een getekend technisch verslag nog te corrigeren. Dit kan maar zolang de gevolgen van het verslag nog niet werden verstuurd. Voor onderzoeken die gekoppeld zijn in een procedure kan een woningcontroleur het onderzoek enkel heropenen indien hij hiervoor opdracht heeft gekregen van een dossierbeheerder via een heropentaak. De reden is dat de dossierbeheerder het beste zicht heeft op de stand van zaken van een procedure. Het heropenen is enkel mogelijk indien: •het onderzoek de status getekend heeft •onderzoeken niet gekoppeld aan een procedure: enkel mogelijk voor reden ‘Varia’ •onderzoeken die wel zijn gekoppeld in een procedure moeten gekoppeld zijn aan een heropentaak: o  Indien  woningcontroleur (gemeente),  taak 128 heropen onderzoek LB o  Indien woningcontroleur + beroepen (WVL), taak 129 heropen beroepsonderzoek o  Indien woningcontroleur (WVL), taak 65 heropen onderzoek Verslagen maken Onderzoek ondertekenen Onderzoek heropenen Verslagen afdrukken/versturen

Instructievideo’s ‘Conformiteitsonderzoek’

Voordelen onderzoek Sturing en ondersteuning van de gebruiker om fouten te vermijden Validaties Automatische berekening van de resultaten Tijdswinst: Automatisch aanmaken van alle verslagen Kopie van een bestaand onderzoek met of zonder gebreken Gegevensuitwisseling en transparantie: ondertekende onderzoeken zichtbaar voor alle gebruikers

Werklijst demo advies vragen

Taak Taak

Instructievideo ‘Advies vragen’

Voordelen werklijst Digitale communicatie: vereenvoudiging complexe wisselwerking lokaal bestuur – Wonen-Vlaanderen Transparantie: organisaties zien elkaars taken E-mail waarschuwing: Dagelijks met overzicht van taken per organisatie Individueel bij toekenning van een taak aan een specifieke gebruiker

wizards en organisatieparameters documentmodule demo beslissing burgemeester maken

Nee Ja Conform?

Instructievideo ‘Beslissing burgemeester maken’

Voordelen wizards en organisatieparameters Complexe processen toch eenvoudig en snel uit te voeren Sturing en ondersteuning om fouten te vermijden Flexibiliteit per organisatie eigen termijn binnen het wettelijk kader hoorplicht geldigheid CA verschillende mogelijke beslissingen binnen dezelfde wizard parameters voor beslissing burgemeester kostprijs CA ondertekenflow manueel of digitaal in VLOK

Voordelen documentmodule Snel en gebruiksvriendelijk automatische documenten: documenten voor meerdere bestemmelingen tegelijkertijd documenten met veel logica maakt VLOK automatisch aan bv. advies, conformiteitsattest, beslissing van de burgemeester, verslagen van het onderzoek Uitgebreid aantal documenttypes (150) en eenvoudig uitbreidbaar Aanpaspaar aan eigen huisstijl bv. ontvangstmelding, uitnodiging onderzoek Generieke deel bruikbaar voor andere applicaties binnen het agentschap bv. DigiReno

Rapporten Demo rapport VIVOO

Nee Ja Conform?

Gerechtelijke procedure (WI)

Wat doet de wooninspectie? VLOK vervangt 2 ICT toepassingen Klassie en Sara Aanmaken van dossiers, processen-verbaal en herstelvorderingen Invoeren van gerechtelijke uitspraken Opvolging dossiers (meldingen, juridisch gevolg) Wisselwerking met niet WI gebruikers Omwille van het geheim van het onderzoek is de gerechtelijke procedure volledig afgeschermd Toch wisselwerking via taken: Met administratieve procedure bv. schrapping van VIVOO indien gerechtelijk conformiteitsonderzoek is conform Takenflow tussen woningcontroleurs en inspecteurs/verbalisanten bv. valideren/ondertekenen onderzoek De gemeente kan een (nieuwe) bewoning of verhuring melden na een besluit OO.

Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen Van VLOK concept tot effectief gebruik Ontwikkeling Implementatie Opleidingen en gebruikersondersteuning Effectief VLOK gebruik Feedback van de VLOK gebruikers VLOK-plannen voor de toekomst

VLOK concept tot effectief gebruik 1 Concept en ontwikkeling

Concept en ontwikkeling Kernteam in Brussel 09/2014 Conceptbepaling (project- en kernteam) Productowner (Cindy) - bepaalt de scope en prioriteiten, analyse Inhoudelijke ondersteuning (Dorien) - beslissingsbevoegdheid Relatiebeheerder (Ans) - afstemming behoeften en communicatie Kwaliteitsbewaking en webservices (Louis) Technische ondersteuning en budgetopvolging (ICT-wonen oa. Vincent, Luc, Günther, Emmanuel) Vertegenwoordiger projectteam (Ludwig) Coördinator documenten (Marleen) Coördinator rapporten (Marjolijn) 07/2015 Hefboombudget radicaal digitaal Radicaal digitaal Betrekken lokale besturen 09/2015 Pilootgroep lokale besturen stimulering van digitalisering voorbeeld voor e-government beleid minister verplichting om zoveel als mogelijk de bouwstenen van AIV te integreren (bv. lay-out, toegangsbeheer, gebouwenregister) 10/2015 Infosessies lokale besturen Pilootgroep zes maandelijks = vertegenwoordiging externe gebruikers (7 IGS projecten en 8 gemeenten) taak idem als projectteam Infosessies in Gent en Leuven voorstelling concept (230 deelnemers) voor implementatie (300 deelnemers) Werkgroep webservices + infosessie IT leveranciers Ontwikkelteam Cronos/Qframe 01/2016 Start ontwikkeling (Qframe) Goede verstandhouding tussen Wonen-Vlaanderen en Cronos/Qframe Strikte maar open en transparante projectopvolging Hoge flexibiliteit aan beide zijden ondanks resultaatsverbintenis omwille van wederzijds vertrouwen Wijzigen prioriteiten Uitbreiding van de scope met WI met behoud van de gerespecteerde timing inproductiestelling Stuurgroep 02/2016 VLOK stuurgroep Projectteam Wonen-Vlaanderen 06/2016 Werkgroep webservices + infosessie maandelijks vertegenwoordigers van het kabinet, AIV, Cronos/Qframe en Wonen-Vlaanderen strategische beslissingen, sommige na toetsing door directiecomité Onderzoek heropenen: Het moet mogelijk zijn na overleg een getekend technisch verslag nog te corrigeren. Dit kan maar zolang de gevolgen van het verslag nog niet werden verstuurd. Voor onderzoeken die gekoppeld zijn in een procedure kan een woningcontroleur het onderzoek enkel heropenen indien hij hiervoor opdracht heeft gekregen van een dossierbeheerder via een heropentaak. De reden is dat de dossierbeheerder het beste zicht heeft op de stand van zaken van een procedure. Het heropenen is enkel mogelijk indien: •het onderzoek de status getekend heeft •onderzoeken niet gekoppeld aan een procedure: enkel mogelijk voor reden ‘Varia’ •onderzoeken die wel zijn gekoppeld in een procedure moeten gekoppeld zijn aan een heropentaak: o  Indien  woningcontroleur (gemeente),  taak 128 heropen onderzoek LB o  Indien woningcontroleur + beroepen (WVL), taak 129 heropen beroepsonderzoek o  Indien woningcontroleur (WVL), taak 65 heropen onderzoek maandelijks en later drie maandelijks = vertegenwoordiging interne gebruikers draagt expertise bij voor conceptbepaling creëert een draagvlak binnen Wonen-Vlaanderen validering van het resultaat: testen 05/2017 Uitbreiding scope met WI 11/2017 Infosessies lokale besturen

VLOK concept tot effectief gebruik 2 Implementatie

Communicatie- en implementatieplan Stap 1 - Registreer uw interesse via online formulier VLOK contactpersoon krijgt automatisch een bevestiging en een gepersonaliseerd afsprakenkader 11/2017 Infosessies lokale besturen 1 VLOK Implementatie Snelstartkaart 11/2017 Mailing met implementatieplan 01/2018 Mailing opleiding + implementatie Stap 2 - Beslis tot VLOK-gebruik - afsprakenkader na ontvangst goedgekeurd afsprakenkader: mail met uitleg over opleidingen en hoe gebruikers toe te voegen indien reeds gebruikers aangemaakt: mailing met eerste richtlijnen 05/2018 Mailing naar lokale beheerders Meer info: https://vlok.vlaanderen.be/handleiding/ Datamigratie vanuit HOLV, Sara, Klassie * 48619 onderzoeken Gefaseerde inproductiestelling 04/2018 * Wonen-Vlaanderen 05/2018 * Pilootgroep 06/2018 * Alle lokale besturen 06/2018 Mailing met richtlijnen eerste gebruik Mailing aansporen afsprakenkader Stap 3 - Lokale beheerder kent het VLOK-gebruiksrecht toe Bij beschikbaarheid toegangsbeheer mailing naar alle lokale beheerders met richtlijnen Stap 5 Volg een opleiding Stap 4 Meld aan in VLOK * Nieuwsbrieven bij extra opleidingen, optimalisaties functionaliteit, … * Nieuwsberichten in VLOK zelf

VLOK Implementatie Snelstartkaart Stap 1 - Registreer uw interesse Vrijblijvend Via online formulier https://goo.gl/9wZAuR Gegevens VLOK-contactpersoon Vroegste startdatum VLOK-gebruik = 1 juni Geschatte # gebruikers IGS kan VLOK-contactpersoon zijn voor meerdere lokale besturen 1 VLOK Implementatie Snelstartkaart Stap 2 - Beslis tot VLOK-gebruik - afsprakenkader = engagementen WVL en gemeente Wie beslist? Individuele gemeente --> College van Burgemeester en Schepenen (CBS) IGS: ofwel respectievelijke CBS ofwel de voorzitter van het beheerscomité of de raad van bestuur Mail afsprakenkader naar vlok@vlaanderen.be Meer info: https://vlok.vlaanderen.be/handleiding/ vlok@vlaanderen.be Stap 3 - Lokale beheerder kent het VLOK-gebruiksrecht toe Bel 1700 om te weten wie uw lokale beheerder is VLOK-contactpersoon geeft de gewenste gebruikers en rollen door aan de lokale beheerder(‘s) Mail met uitleg vertrekt zodra het VLOK-gebruiksrecht beschikbaar is in de productieomgeving Stap 5 Volg een opleiding In mei 2018 Na opleiding kunt u VLOK uitproberen in een testomgeving Meer details en inschrijven volgen Stap 4 Meld aan in VLOK Zie tab ‘Praktisch’ op https://overheid.vlaanderen.be/toegangsbeheer#6 Beheer digitale sleutels https://overheid.vlaanderen.be/mijn-digitale-sleutels

Afsprakenkader Engagementen Wonen-Vlaanderen Biedt VLOK aan als een webapplicatie via browser – geen extra software nodig Kostprijs = gratis Lange termijn visie Houdt VLOK actueel bij wijzigende regelgeving Ondersteunt de gebruiker via handleiding en opleiding Verzorgt het onderhoud en zoekt oplossing bij technische problemen Afsprakenkader Engagementen lokaal bestuur Informatieveiligheid Geen afzonderlijke machtiging nodig Heeft een veiligheidsconsulent Het informatieveiligheidsbeleid voorziet in monitoring van het VLOK gebruik en permanente actualisatie Lokale beheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de toegangsrechten Gebruiker onderschrijft een eindgebruikerslicentie bij eerste gebruik Gemeenschappelijke engagementen Informatie-uitwisseling door zichtbaarheid van Opmerkingen: zelf te bepalen Documenten en onderzoeken: Niet ondertekend: zichtbaar in eigen organisatie Na ondertekening: zichtbaar voor beide organisaties Taken: alle taken op een pand zichtbaar voor beide organisaties Doorgeven dossiers via acties die taken aanmaken op de werklijst van de andere organisatie. Vertrouwelijkheid en finaliteit VLOK-data = woningkwaliteit

Aantal gebruikers 853 gebruikers van 264 gemeenten 140 gebruikers van Wonen-Vlaanderen 50 gebruikers van VLABEL

VLOK concept tot effectief gebruik 3 Opleidingen en gebruikersondersteuning

Bronnen om VLOK te leren kennen

- 83 opleidingen voor 828 deelnemers Teamwerk Aantallen en doelgroepen Wonen-Vlaanderen Woning-kwaliteit Ludwig Tamara Tania Ans Marleen V. Marleen DB. Nancy Wonen-Vlaanderen Stafdienst Luc Patrick Liesbeth Griet Qframe Kris Learnia Roel Inplannen en zalen reserveren Inschrijvingsformulier + automatisch bevestiging Vergaderverzoeken versturen Aanwezigheidslijsten samenstellen en opvolgen Opleidingsmateriaal samenstellen en bestellen: Geplastificeerde snelstartkaarten Mapjes USB-sticks met presentaties en oefenmateriaal Evaluatieformulier Rechten toekennen in de opleidingsomgeving (ICT-wonen) Wifi toegang regelen voor bezoekers Reserve laptops voorzien Scripts testpanden maken en uitvoeren Opleidingen geven (teamcoaches + Roel) 83 opleidingen voor 828 deelnemers Zowel voor interne als externe gebruikers Doelgroepen Woningcontroleurs Dossierbeheerders Toepassingsbeheerders Huursubsidie VLABEL Nieuwe opleidingen gepland per kwartaal Terugkomdagen: concept nog uit te werken

VLOK concept tot effectief gebruik 4 Effectief VLOK-gebruik Statistieken dd. 12/12/2018

Verdeling per organisatie Documenten: aangemaakt en opgeladen sinds go-live Verdeling per organisatie Wonen-Vlaanderen WK 60.372 Wonen-Vlaanderen WI 29.200 Gemeenten 23.130 Organisatie # Documenten Gent 7476 Leuven 2759 Roeselare 650 Sint-Niklaas 616 Geraardsbergen 580 Oostende 543 Middelkerke 432 Brugge 394 Eeklo 312 Vilvoorde 272 Harelbeke 241 Halle 236 Poperinge 217 Hasselt 199 Avelgem 194 Torhout 190 Heusden-Zolder 189 Lier Izegem 183 Edegem 177

Technische verslagen sinds go-live # ondertekende TV’s Organisatie Aantal Wonen-Vlaanderen 6623 Gent 2732 Leuven 1224 Roeselare 176 Sint-Niklaas 148 Geraardsbergen 92 Oostende 73 Izegem 49 WoonInspectie Menen 45 Sint-Pieters-Leeuw 44 Middelkerke 43 Vilvoorde 39 Grimbergen 37 Harelbeke Asse 36 Poperinge 35 Hasselt 34 Bierbeek 33 Torhout Eeklo 29 Langemark-Poelkapelle Door Wonen-Vlaanderen: 6.623 Door de gemeenten: 5.848

Conformiteitsattesten sinds go-live # CA’s Naam Aantal Gent 1307 Leuven 234 Geraardsbergen 141 Middelkerke 136 Sint-Niklaas 106 Roeselare 94 Boom 72 Harelbeke 52 Brugge 45 Mortsel 44 Zwijndrecht 31 Edegem 30 Menen 28 Vilvoorde Izegem 27 Eeklo 26 Tielt 23 Torhout Poperinge Langemark-Poelkapelle 22 Erpe-Mere Totaal # CA’s aangemaakt: Door Wonen-Vlaanderen: 1.740 Door de gemeenten: 814 Totaal # CA’s opgeladen: Door Wonen-Vlaanderen: 2.600 Door de gemeenten: 938

Beslissingen burgemeester sinds go-live Organisatie Aantal Brugge 53 Harelbeke 45 Sint-Niklaas 31 Roeselare 28 Temse 26 Lier 21 Halle 20 Vilvoorde 18 Oudenaarde 17 Veurne 16 Hasselt 14 Bierbeek Aalter 10 Houthalen-Helchteren Menen Torhout 9 Meulebeke 8 Maldegem 7 Houthulst Ieper Grimbergen Eeklo Zulte Totaal # beslissingen aangemaakt: Door de gemeenten: 163 Totaal # beslissingen opgeladen: Door Wonen-Vlaanderen: 3.608 Door de gemeenten: 288

VLOK concept tot effectief gebruik 5 Feedback van de VLOK-gebruikers

Feedback pilootgroep lokale besturen Hoge leercurve Onderzoeken met veel woningen (>140 kamers) HTML editor <> Word Vertraging beschikbaarheid webservices = dubbel werk Instructievideo’s en handleiding TV maken is sterk verbeterd: snel en performant Minder snel fouten Meer digitaal, document vlot terug te vinden Goede look & feel Informatie-uitwisseling en transparantie met WVL Goede communicatie Er wordt rekening gehouden met de eindgebruikers

# Feedback via VLOK - via generieke mailbox

Feedback via VLOK en de generieke mailbox Hoe gaan we om met feedback? Huidige taken VLOK = levende applicatie bugfixing (oa. crashes) bestaande functionaliteit optimaliseren op basis van feedback (oa. ondertekenflows) nieuwe functionaliteit ontwikkelen (kaartje adressen) Gebruikersondersteuning: Feedback beantwoorden en opvolgen Helpdesk voor interne en externe gebruikers via teamviewer en telefoon Wijzigingen en nieuwe functionaliteit: Wekelijkse testfeedback meeting Analyse, ontwikkeling en demo Testen Releases: 12 nieuwe en 14 hotfix - zie changelog Handleiding en opleidingsmateriaal updaten Communicatie: Nieuwsberichten via VLOK Nieuwsbrieven

Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen Van VLOK concept tot effectief gebruik Ontwikkeling Implementatie Opleidingen en gebruikersondersteuning Effectief VLOK gebruik Feedback van de VLOK gebruikers VLOK-plannen voor de toekomst

Plannen voor de toekomst Optimalisaties oa. werklijsten, grote onderzoeken, … Fusies gemeenten Managementrapportering in Qlikview Uitbreiden rapporten in VLOK Optimalisatiedecreet implementeren VLOK openstellen voor de burger: E-formulier en E-box …