21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Werkwijze groep
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
bij juf Ineke en juf Caroline
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in groep 5!.
Leerlijnen in een Wiki
Welkom op deze informatieavond
Convergeren en selecteren
Multimedia 2 t/m 13 maart.
3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid
Werkwijze groep
“Help mij het zelf te doen”
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
IPC Nederland.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatieavond van groep 5
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Informatieve bijeenkomst
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom op de informatieavond van groep 7B
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Welkom op de infoavond van groep 6. Met plezier naar school gaan, daar gaat het om!
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Welkom Samen voor jouw toekomst. Jij bent Jij Ben je anders dan een ander. Ja natuurlijk jij bent jij. Want je bent apart geschapen, Uit een ander hoopje.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Diana Peters Maandag, dinsdag. Daniëlle Hendrix- Heuts Op woensdag, donderdag en vrijdag Leerkracht :
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Melanchthon De Blesewic
Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk
15 juni 2016 Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk
TopOndernemers op de Springplank
Cultuureducatie met Kwaliteit
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Welkom! Informatie avond Voortgezet Onderwijs
Algemeen.
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Didactiek Lesformulier.
kuypersschool muziek   20 april   Ronald heeft filmpje eindexpo muziek
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Cultuureducatie met Kwaliteit
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
-Beginnen met info over doel
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Leonardo da Vinci, de man die zijn tijd ver vooruit was
Muzische vorming.
ICC Wijkproject Midden
Transcript van de presentatie:

21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen Samen plezier hebben 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen Het creatieve proces leren doorlopen Talenten ontplooien Hengelo: Wijkprojecten

BIJEENKOMST  16 januari 2019  Thema's en subthema's afronden inclusief inspiratiebronnen  ​Uitwerken presentatiemateriaal voor de schoolteams ​Lesbrieven bespreken met educatief medewerkers ​ ​Aandacht voor  formulier horizontale doorgaande leerlijnen voor alle groepen ​​​

Wat is CmK? Cultuureducatie met Kwaliteit wil kinderen laten profiteren van goed cultuuronderwijs waarin ze: Kennis opdoen Vaardigheden leren Positieve houding ontwikkelen en Plezier hebben

Cultuureducatie met kwaliteit bevordert Samenwerking tussen scholen en culturele instellingen Ontwikkelen van doorlopend leerlijnen plus beoordelen Inbedding in het curriculum op basis van visie Aansluiting op 21e eeuwse vaardigheden Deskundigheidbevordering van leerkrachten en vakdocenten Bron: http://www.cultuureducatiemetkwaliteit.nl/over-cmk/#het-doel

Hier doen we het voor ! Verwondering

Altijd met het doel om d verwondering het magische moment te vangen. Of plaatjes van internet copyrightvrij

Hengelo: Wijkprojecten Thematische aanpak Vraaggericht Betrokkenheid “Die wijkprojecten lopen hartstikke lekker!” Leerlijnen Horizontale leerlijnen Verticale leerlijnen

kerndoelen & tussendoelen ICC wijkthema vanuit scholen Cultuurontmoeting Groep 1/2 Subthema Cultuurontmoeting Groep 3/4 Subthema Vakspecifiek: kerndoelen & tussendoelen Cultuurontmoeting Groep 5/6 Subthema Cultuurontmoeting Groep 7/8 Subthema

ICC wijkthema vanuit scholen Muziek ICC wijkthema vanuit scholen Groep 1/2 Kennismaking Muziekinstrumenten Cultuurontmoeting Groep 1/2 Subthema Groep 3/4 Wereldmuziek Cultuurontmoeting Groep 3/4 Subthema Groep 5/6 Componeren en lied schrijven Cultuurontmoeting Groep 5/6 Subthema Groep 7/8 Klassiekers: toen en nu Cultuurontmoeting Groep 7/8 Subthema

ICC wijkthema vanuit scholen Muziek ICC wijkthema vanuit scholen Instr. vakken OJW-vakken KO-vakken Cultuurontmoeting Groep 1/2 Subthema Groep 1/2 Kennismaking Muziekinstrumenten Cultuurontmoeting Groep 1/2 Subthema Ned x Ned/Taal Rek/Wis Fil Nat Tech Ak Ges Tek x Tek Hav Da Dr Mu Lit Cultuurontmoeting Groep 3/4 Subthema Groep 3/4 Wereldmuziek Cultuurontmoeting Groep 3/4 Subthema Ned/Taal Rek/Wis Fil Nat Tech Ak x Ak Ges Tek Hav x Hav Da Dr Mu Lit Groep 5/6 Componeren en lied schrijven Cultuurontmoeting Groep 5/6 Subthema Cultuurontmoeting Groep 5/6 Subthema Ned/Taal Rek/Wis Fil Nat Tech Ak Ges Tek Hav Da Dr Mu Mu x Lit Groep 7/8 Klassiekers: toen en nu Cultuurontmoeting Groep 7/8 Subthema Cultuurontmoeting Groep 7/8 Subthema Ned/Taal Rek/Wis Fil Nat Tech Ak Ges Ges x Tek Hav Da Dr Mu Lit

Checklist 2016 Samenhang in de vakken vanuit thema een verkenning, gebruiken we vaak bij CMK Hengelo.

Schilderkunst “van Gogh ” Schilderkunst GESCHIEDENIS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 53 Tussendoel: tijd van burger en stoommachines(1800 - 1900) DANS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: experimenteren met verschillende klankkleuren en bespeelmogelijkheden die passen bij het instrument NATUUR EN TECHNIEK . Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 42 Tussendoel: licht is afkomstig van bronnen licht wordt teruggekaatst en/of doorgelaten   Groep 5 en 6 “van Gogh ”   Schilderkunst   TAAL. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 2 Tussendoel: vooral informatief (presentaties, mondelinge verslagen en vragen om informatie bijvoorbeeld) en instructief; verhalend en betogend komt ook voor Voorbeelden om vanuit TULE lessen in samenhang te verzorgen. Kan ook bij moederdag. Meer vanuit doelen redeneren, die kun je ook vinden in de methodes. TEKENEN. Titel relatie met Cobra, voorloper schilder van uit het gevoel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 55 Tussendoel: ze tonen respect voor het werk en de werk- en zienswijze van anderen.  

Architectuur GESCHIEDENIS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 51 Tussendoel: motieven van mensen voor handelingen uit het verleden MUZIEK. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: langere, complexe structuren met herhalingen, contrasten en variaties in tekst en melodie Groep 7 en 8: “ Bruggen Bouwen”   Groep 7: Groep 8: REKENEN. Titel Bouwtekening op schaal HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 33 Tussendoel: wegen, meten en tekenen op schaal TEKENEN. Titel Ontwerptekening HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: opbouw, ordening, evenwicht en betekenis

Architectuur AARDRIJKSKUNDE. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 47 Tussendoel: wonen, vorm en bouwmaterialen HANDVAARDIGHEID. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr54 Tussendoel: :Beeldaspect, ruimtelijk bouwen (voor, achter, in, tussen, onder, boven, op, enz.)   NATUUR EN TECHNIEK . Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 45 Producten Tussendoel: constructie met houten blokken, Lego soft Bricks, Lego duplo, Constructor, Lasy maxi/mini, Junior Ingenieur, K'nex Groep 1 en 2 “Torens bouwen”   Groep 1: Groep 2: TEKENEN. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel Beeldaspect, vormsoorten (rond, vierkant, driehoek, bol, enz.) TAAL. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 2 Tussendoel: breed, lang, groot

Muziek Titel HFDST .. BLZ… DANS. Titel Kerndoel nr 34 HFDST .. BLZ… Tussendoel: belang van en aandacht voor rust/ontspanning, lichaamsbeweging en een verantwoorde (zit-)houding DANS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel in lagen dansen (hoog/laag) Groep 3 en 4 “Wereldmuziek”   Groep 3: Groep 4: GESCHIEDENIS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 56 Tussendoel: gewoonten en gebruiken (bijv. bij feesten) MUZIEK. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: muziek, afkomstig uit verschillende stijlperioden en culturen, in wisselende fragmenten (tot twee minuten), verbonden met het thema of onderwerp TAAL. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 9 Tussendoel: informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen

https://cmkin2school. weebly. com/16-01-2019 https://cmkin2school.weebly.com/16-01-2019.html info site laatmaarleren.nl student@saxion.nl LMLSEV22 THEMA's en SUBTHEMA'S 2018-2019. De subthema's: Noord: Vreemde vogels 1-2: Het jonge lelijke endje - dans 3-4: Iedere vogel zingt - muziek 5-6: Ruwe bolster, blanke pit - speksteen 7-8: Magisch realisme - Dali Midden: Leonardo da Vinci 1-2: Bewegende objecten - dans en beeldend 3-4: Mona Lisa - theater en fotografie 5-6: De man van Vitruvius - circus 7-8: Het laatst avondmaal - schilderen Oost: Dansen door de tijd 1-2: Laat de poppetjes dansen 3-4: Dansen met materialen 5-6: Dansend de wereld door 7-8: Laat je gevoel spreken Zuid: De kledingkast 1-2: Een, twee, jouw hoed doet mee - hoofddeksel maken, identiteit uitdrukken 3-4-5: Kameleon -  kledingstukken en vuilniszakken bedrukken  6-7-8: Smart tinkeren met je kledingkast - kleding functies geven