Presentatie voor teams Oktober 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Samenwerkingsverband
Het ontwikkelingsperspectief
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
POVO Procedure de Schakel
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
De kern van het arrangeren
1zorg-route.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgplicht in passend onderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Informatiemiddag PO-VO
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
AB wat kan je er mee?.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Doubleren.
We doen het samen Co-teaching.
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor teams Oktober 2018 Perspectief project Het Perspectiefproject Presentatie voor teams Oktober 2018

Het Perspectiefproject Jouw school neemt dit schooljaar en volgend schooljaar deel aan het Perspectiefproject Dit is een korte presentatie voor de deelnemende teams over de achtergrond, de doelgroep, het doel en de activiteiten van dit project

Waarom het Perspectiefproject? Scholen voelen handelingsverlegenheid als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met een laag leerrendement door een lage intelligentie Laag leerrendement: minder dan 75% (niet de combinatie lezen/spellen) Lage intelligentie: lichte verstandelijke beperking: IQ lager dan 85

Wat is het doel van het project? Het versterken van het perspectief van leerlingen met een laag leerrendement door een lage intelligentie binnen het regulier basisonderwijs Resultaten Leerlingen: voelen zich competenter en hun executieve functies zijn verbeterd Leraren: hebben meer kennis en beter tegemoetkomen aan onderwijsbehoeften Ouders: hebben meer kennis en kunnen beter ondersteunen in ontwikkeling

Het project is gericht op de driehoek Voor wie? Het project is gericht op de driehoek Leerling Leraar Ouder

Door wie? Het Perspectiefproject is een pilot waarin 7 Leidse basisscholen samenwerken (Viersprong, Leimundo, Merenwijkschool, Springplank, Singel, De Ley en Pacelli) De activiteiten worden uitgevoerd door de Vlieger, de Ambulant Educatieve Dienst en het CJG. PPO regio Leiden is projectleider. Het wordt gefinancierd door de betrokken besturen, de gemeente Leiden (vanuit de onderwijsinnovatiesubsidie), Fonds 1818 en PPO regio Leiden. 

Activiteiten Perspectiefproject Perspectiefklas Leerling Leraar Ouder Perspectief Scholing Perspectief coaching in de klas

Perspectiefklas Gericht op het versterken van competenties van de leerling, de ouder en de leraar Leerling: programma van 12 weken gedurende 1 dagdeel voor leerlingen groep 5 en 6 gericht op versterken van de competentiebeleving en het ‘leren leren’ Ouder: 4 ouderbijeenkomsten tijdens duur perspectiefklas over opvoeden bij licht verstandelijke beperking, school, sociaal emotionele ontwikkeling, helpen bij huiswerk Leraar: voorafgaand observatie in de groep en tijdens duur perspectiefklas coaching op de werkvloer

Wat levert de Perspectiefklas jou op? Je krijgt een beter beeld van de onderwijsbehoeften van de leerling  Je kan de leerling nog beter ondersteunen in de ontwikkeling  Je kan samen met de leerling en de ouders werken aan gezamenlijk opgestelde doelen  Je wordt gecoacht door een SBO leraar die veel expertise heeft op gebied van het ondersteunen van leerlingen die leren moeilijk vinden Door de sterke inzet op afstemming tussen jou, de leerling en de ouders vergroot je de kans op een goede samenwerking

Perspectiefcoaching Gericht op het ondersteunen van de IB-ers, leraren en klassenassistenten op de werkvloer Iedere pilotschool heeft potje voor coaching Vorm en duur coaching: afhankelijk van vraag Vragen kunnen over een individuele leerling of een groepje leerlingen gaan

Perspectiefcoaching welke vragen kan je stellen? Didactiek/klassenmanagement ‘Welke leerstof is passend voor x?’, ‘Hoe kan ik tijd vrijspelen voor individuele instructie?’, ‘Wil je me helpen uitzoeken hoe x leert?’, ‘Hoe kan ik omgaan met passende perspectieven’  Sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat x zich competent blijft voelen?’, ‘X heeft weinig zelfvertrouwen: wat kan ik doen om dit te versterken?’, ‘Hoe kan ik X helpen weerbaarder te worden?’, ‘Hoe kan ik x helpen zijn emoties beter te reguleren?’, “Hoe kan ik ervoor zorgen dat X voldoende succeservaringen blijft opdoen?’  Communicatie ’Hoe kan ik met x in gesprek over zijn sterke en minder sterke kanten?’, ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik goed in gesprek blijf met de ouders van x? ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ouders reëlere verwachtingen krijgen van x? 

Wat levert de coaching jou op? Je krijgt een beter beeld van de onderwijsbehoeften van de leerling  Je kan de leerling nog beter ondersteunen in de ontwikkeling  Je wordt gecoacht door een ambulant dienstverlener of een SBO leraar die veel expertise heeft op gebied van coachen van leraren en het ondersteunen van leerlingen die leren moeilijk vinden  Door de sterke inzet op afstemming tussen jou, de leerling en de ouders vergroot je de kans op een goede samenwerking

Meer informatie of aanmelden? Vragen? Stel ze aan je IB-er of aan hannekedejong@pporegioleiden.nl Aanmelden voor de Perspectiefklas of coaching? Ga in overleg met je IB-er Meer informatie over de activiteiten en aanmeldformulieren? www.pporegioleiden.nl/kennisbank-scholen/kennisbank/onderwerp/perspectiefproject