AD Health & Social Work Wat is dat?
De HSW’er Gericht op behoeften van het individu Wat wil de cliënt zelf? Wat heeft de cliënt nodig? Gericht op behoeften van groepen Wat willen de bewoners van de wijk? Wat heeft de wijk nodig? Welke interventies zijn er mogelijk? Welke organisaties/professionals kunnen worden ingezet? Welke zorgtechnologie kan hierbij aansluiten?
Rollen HSW’er
De Opleiding Jaar 1 Individuen Beroepsproduct 1: Analyse Beroepsproduct 2: Plan Beroepsproduct 3: Uitvoeren Verpleegtechnisch handelen (2 uur per week + zelfstudie) Engels (gemiddeld 1 uur per week) Stage (2 dagen per week, van 1 oktober tot 1 juni) Beroepsproduct Analyse: Gezondheidsprofiel Gespreksmodellen Verantwoordingsverslag Sociogram Uitleg analyse, plan en uitvoeringsfase + voorbeeld
De Opleiding Jaar 2 Groepen Beroepsproduct 1: Gezondheidsprofiel Beroepsproduct 2: Preventieplan Beroepsproduct 3: Uitvoeren Verpleegtechnisch handelen (2 uur per week + zelfstudie) Engels (gemiddeld 1 uur per week) Stage (2 dagen per week, van 1 oktober tot 1 juni)
Ontwikkelingen in het werkveld Preventiegericht Positieve gezondheid Afbeelding Positieve gezondheid Toename complexiteit van de zorg Extramuralisering Toename zelfmanagement van cliënten Toename informele zorg Technologie in de zorg Meer preventiegericht Nadruk op positieve gezondheid Zorgtechnologie
Advies Zorginstituut Nederland 11 januari 2019 Advies Zorginstituut Nederland Naar nieuwe zorg en zorgberoepen; gericht op de benodigde zorg in de totale gezondheidszorg in 2030 Antwoord: zorg gericht op het bevorderen, het behoud of het herstel van functioneren. Antwoord: vier pijlers in het ABCD model
11 januari 2019 mHealth staat voor Mobile health, oftewel het gebruik van draadloze communicatietechnologie, zoals mobiele telefoons, tablets en smart watches, in de gezondheidszorg. Door mHealth kunnen zorgverleners en zorgbehoevenden sneller en gemakkelijker met elkaar in contact komen en dat levert voordelen op voor de zorgsector. Bron: Naar nieuwe zorg en zorgberoepen, de contouren (Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen, 2015)
11 januari 2019 Voorzorg (A) Betreft de hele Nederlandse bevolking en richt zich op het bevorderen van gezond leven. Gericht op integrale aanpak met aandacht voor gezondheidsvaardigheden in het onderwijs, het werk, de buurt en de zorg. Gericht zich op het ontwikkelen van veerkracht en op gezondheidsbevordering, gezondheidsbescherming en ziektepreventie, individueel dan wel collectief.
11 januari 2019 Gemeenschapszorg (B) Als er zorg nodig is wil iedereen het zoveel mogelijk zelf, samen en in de buurt regelen. Technologie speelt daarbij een grote rol. Er wordt veel gebruik gemaakt van digitale informatie. Een ‘foto van de buurt’ die regelmatig wordt geactualiseerd, laat zien wat er nodig is in die buurt. Er is een goed bereikbaar en toegankelijk aanspreekpunt en een professioneel vangnet.
Laagcomplexe tot complexe zorg (C) 11 januari 2019 Laagcomplexe tot complexe zorg (C) Is basiszorg en gespecialiseerde zorg ( zowel voor acute als planbare zorg) met een hoge mate van voorspelbaarheid van de benodigde inzet en van het beloop. Beoordeling en toeleiding gaan aan de behandeling vooraf. Functioneren is het uitgangspunt. Ook in C speelt technologie een grote rol, niet alleen bij behandeling, maar ook bij communicatie en informatie.
11 januari 2019 Hoogcomplexe zorg (D) Zeer complexe behandeling met een lage mate van voorspelbaarheid Interventies worden continu bijgesteld op grond van diagnostiek en observatie en grote gezondheidsrisico’s zijn in het geding. Dit uitgangspunt heeft concentratie van hoogcomplexe zorg tot gevolg. Ook hier blijft het uitgangspunt: ‘functioneren’.
Inzetbaarheid Waar zie je deze professional werken? Hoe wordt deze professional betaald?