Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Advertisements

Industriële Chemie VWO 6
Taal en rekenen in het mbo
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Historie 1999 (1998) Invoering van de 2e fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Onderzoekend leren en beroepscontexten
havo wiskunde A Tom Eitjes
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Scheikunde in de bovenbouw
Natuurkunde in de bovenbouw
Scheikunde in de bovenbouw
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Jorismavo Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Synthesegas CH4 (g) + H2O (g) ⇄ CO (g) + 3H2(g)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 7: woordformules gebruiken
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Jorismavo Examenvoorlichting
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Transcript van de presentatie:

Scheikundestudiedag 10 april 2018 "'Chemie(onderwijs) in transitie'" Nieuwe Scheikunde examens Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal) Emiel de Kleijn (SLO)

Opzet van de werkgroep Welkom en voorstellen programma (5 min) SK CE VWO 2017-I opgave II Waterstofopslag in carbazool (Emiel) Werken in groepjes (denken-delen-uitwisselen) (10 min) Plenaire uitwisseling en discussie (5 min) (Optioneel) SK CE HAVO 2017-I Opgave I Contrastmiddel voor MRI-scans (Emiel) Algemene opmerkingen bij SK CE VWO 2017-I (Emiel en Coen) (5 min) (Nieuwe) Scheikunde op het CLV (Coen) Presentatie schoolcurriculum met voorbeelden en verantwoording keuzes (25 min) Conclusies en Tips (Emiel en Coen) (5 min)

Opgave SK VWO 2017-I-II : Waterstofopslag in carbazool vraag 11, 12, 13 en 14 Waarin komt de vernieuwing tot uitdrukking? Wat is de rol van de context bij deze vra(a)g(en)? Kun je uit de voeten met het correctiemodel? Hoe bereiden we onze leerlingen hierop voor? Wat 'onderwijzen' we?

vraag 11: handelingswerkwoord: leg uit TIMSS II, subniveau 3 (verklaren, verbanden leggen tussen) Gemiddelde score: 1,78 (max 2); p-waarde 89%*   Domein C1, C4, C5, D3 Domein A5, A6, A7, A9 * p-waarde = (gemiddelde score : maximumscore X 100%) (moeilijkheidsgraad)

vraag 12: handelingswerkwoord: leg uit TIMSS II, subniveau 3 (verklaren, verbanden leggen tussen) Gemiddelde score: 0,62 (max 2), p-waarde 31% Domein C1, C4, C5, D3 Domein A5, A6, A7, A9

vraag 13: handelingswerkwoord: leg uit TIMSS II, subniveau 3 (verklaren, verbanden leggen tussen) Gemiddelde score: 0,90 (max 2), p-waarde 45% Domein C1, C4, C5, D3 en C3, C6, F3, G3 Domein A5, A6, A7, A9, A13, A14  

vraag 14: handelingswerkwoord: beschrijven TIMSS II, subniveau 2 Gemiddelde score: 0,79 (max 2), p-waarde 39% Domein C3, C6, F3, G3 Domein A13, A14  

Opmerkingen bij SK VWO 2017-I 'Lijkt' lang (zit niet in aantal woorden; gemaximeerd) 'Lastige" vragen (geen rechttoe-rechtaan vragen) Niet traditioneel rekenwerk (aftrek ivm significantie) 6-8-9-10-28 (samen 15p van 67p (22%) vooral leg uit vragen (toelichten,verklaar) 3-5-7-11-12-1317-18-19-20-22-26 (samen 25p van 67p (37%) Eenzijdig examen (veel: (goochelen met) structuurformules (1-2-15-16-21-23-24-25) Behoorlijk wat 'biologisch getinte' vragen (nadeel NT-lln) Geen/weinig groene chemie, analyse, redox (batterij) en evenwicht Beperkt micro-macro (13-22) Vrij traditioneel, minder vernieuwend (vernieuwing in (actuele) contexten) Veel nieuwe (onbekende) begrippen: TOF, selectiviteit, etssnelheid, ringsluiting Leerlingen (ook de betere) scoren slecht Gemiddelde score: 37,10 op een schaal van 67; gemiddelde p-waarde 55%*, N=1,6 ; gem.ce=6,4 * p-waarde = (gemiddelde score : maximumscore X 100%) (moeilijkheidsgraad)

jaar kandidaten regulier kandidaten pilot onv. % regulier onv. % N-term regulier gem. CE gem. SE 2011 20.800 532 19 17 0,8 1,6 6,5 6,6 NB 2012 20.300 491 14 18 0,5 1,7 2013 21.602 512 12 2,1 6,9 6,8 2014 20.838 415 16 1,2 1,9 NNB 2015 21.651 437(307) 6 1,8 7,0 2016 21.710 - 1,6* 2017 21.316 6,4

VWO – 'stofindeling voor examens' Vaardigheden: A Stoffen en materialen (bouw en structuur): 20 (25) B1 t/m B4 en E1 & E2 Reacties en processen: C1, C4, C5 en D3 20 (24) Chemisch rekenen: C2 20 (13) Energie en duurzaamheid: C3, C6, en F3, en G3 15 (9) Industrie en groene chemie: D1 en F1 & F2 en G2 15 (13) Chemie van het leven: G1 10 (15)

Opgave SK HAVO 2017-I* I : Contrastmiddel voor MRI-scans vraag 2, 6 en 7 Waarin komt de vernieuwing tot uitdrukking? Wat is de rol van de context bij deze vra(a)g(en)? Kun je uit de voeten met het correctiemodel? Hoe bereiden we onze leerlingen hierop voor? Wat 'onderwijzen' we? * Gemiddelde score 43,02 (max 76), gem. p-waarde 56,61, N=1,2; gemiddeld ce cijfer 6,3

vraag 2: Gemiddelde score: 0,97 (max 2), p-waarde 49% Domein B3-4,5 handelingswerkwoord: leg uit TIMSS II, subniveau 3 (verklaren, verbanden leggen tussen) Gemiddelde score: 0,97 (max 2), p-waarde 49% Domein B3-4,5 Domein A1, A12  

vraag 6: handelingswerkwoord: beschrijven TIMSS II, subniveau 2 Gemiddelde score: 1,07 (max 2), p-waarde 53% Domein D1-1 Domein A5  

vraag 7: handelingswerkwoord: (aan)geven TIMSS II, subniveau 2 Gemiddelde score: 1,57 (max 2), p-waarde 78% Domein F1-4 Domein A6, A14  

Conclusies & voorbereiding Contexten analyseren en verbinden met scheikundekennis Meer koppeling tussen inhoud-domeinen (B tm G) met (vak)vaardigheden-domein (A) Wendbaar gebruik van kennis (transfer) is/wordt belangrijk(er) Meer-staps (3-5) (in nieuwe) context toegepast) rekenwerk Meer concepten/vakbegrippen bij een vraag betrokken Tips: Lees eerst de vraag en dan de bovenstaande tekst (focusseren) Oefenen met allerlei vragen/vraagstellingen (oude- en vb- en pilot-examens) Begin in de derde klas met oefenen van micro-macro (zorgvuldig woordgebruik) Begin vroeg (4e klas) met lewisstructuren en herhaal dat voortdurend Uitleggen, motiveren, verklaren, relateren is belangrijk(er)

Voorbeelden van nieuwe vragen Vergelijken van 2 processen (duurzaamheid en groene chemie) (atoomeconomie en E-factor) (vb.ex.16 vr.13 & vr.17; pilot 15 vr.4 & vr.5; H-2015I vr.29 & vr.30) Redeneren en berekeningen rond koolstofdioxide uitstoot (pilot 15 vr.21; H-2015I vr.25 & vr.26) Redeneringen en berekeningen omtrent het energie-effect v.e. proces (vb.ex.16 vr.8 & vr.12; H-2015I vr.15)) Biomassa (vastleggen van koolstof; koolstofkringloop); alternatieve brandstoffen (H-2015I vr.24) Mechanismes (afmaken, naar analogie TB 54); radicaalpolymerisatie, 'elektronen-treintjes' aangeven met pijlen (C4 & C5) (vb.ex. 16 vr.24) Lewisstructuren en grensstructuren: formele en partiële lading (vb.ex.16 vr.4) Energiediagrammen en energie in relatie tot massa (F3.4 : C/H verhouding) vb.ex.16 vr.15; pilot vr.13; H-2015I vr.17 & vr.18) Micro-macro; 'zorgvuldig redeneren' (vb.ex.16 vr.3 & vr.11; pilot vr.19; H-2015I vr.2)

Handige websites (laatste versie(s) van de syllabi: www.examenblad.nl Voorbeeldexamens: www.hetcvte.nl Voorbeeld examenopgaven nieuwe scheikunde: www.nieuwescheikunde.nl onder kop 'publicaties' en dan voorbeeldopgaven bij pilotexamens Pilotexamens: www.hetcvte.nl/item/pilotexamens_scheikunde Alle examens: www.alleexamens.nl www.chemieAktueel.nl