De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum

Verwante presentaties


Presentatie over: "Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum"— Transcript van de presentatie:

1 Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Joost Termeer

2 CVBO: ontstaan en achtergrond
Concept-context biologie: Voorbeeld: Lover Losers Voorbeeld: Voeding Ervaringen

3 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
Commissie voor Vernieuwing van het Biologie Onderwijs, opgericht in 2004

4 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
CVBO experimenteerscholen: Candea College Duiven Cartesius Lyceum Amsterdam CSG Dingstede Meppel J.P. Thijsse College Castricum Havo Notre Dame des Anges Ubbergen Segbroek College Den Haag Schoter Scholengemeenschap Haarlem

5 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
Algemene doelen CVBO: Biologieonderwijs moet: minder overladen samenhangender relevanter (actueler, aansprekender) en daardoor (nog) aantrekkelijker voor leerlingen worden. Bovendien moet er sprake zijn van een doorlopende leerlijn van biologieonderwijs van 4 tot 18 jaar.

6 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
Concept-contextbenadering: Onderwijs gestructureerd volgens contexten, waarbij (alleen) concepten aan bod komen die relevant zijn binnen de desbetreffende context. De contexten geven relevantie en betekenis aan de concepten. Onderscheid tussen drie typen context: leefwereldcontext beroepscontext wetenschappelijke context

7 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
Een lessenserie volgens de con-con benadering omvat (volgens de oorspronkelijke uitgangspunten) drie contexten: 1. aanleercontext (nieuwe concepten worden aangeleerd) 2. oefencontext (gedeeltelijk dezelfde concepten, maar in een andere context; gedeeltelijk nieuwe concepten) 3. toetscontext (concepten worden getoetst in weer een nieuwe context)

8 Matrix Samenvatting examenprogramma:
in 5 belangrijke overkoepelende biologische begrippen  systeemconcepten 7 organisatieniveaus van het leven. vijftigtal concepten in Matrix (49 voor havo, 52 voor vwo).

9

10 A. CVBO: ontstaan en achtergrond
CVBO op het Cartesius Lyceum: vanaf 2006/2007: ontwikkelen concept-context lessenseries uittesten eigen lessenseries uittesten lessenseries van andere scholen vanaf 2007/2008: eerste cohort (4 havo en 4 vwo) met (min of meer) volledig concept-context curriculum (officiële experimenteer status)

11 Nieuwe examen Havo-examens: mei 2009 Vwo-examens: mei 2010

12 Onderwijsmodules Veel verschillende didactische keuzes
Verschillend in de mate waarin leerlingen worden ‘ondergedompeld’ in een context . Verschillen in de mate van nabijheid van de gekozen contexten Verschillen in diepgang en in beroepsgerichtheid. De manier van aanbieden van centrale concepten verschilt, evenals de manier waarop er naar samenhang en overzicht wordt gestreefd. De didactische keuzes worden NIET door de CVBO voorgeschreven!

13 Websites

14 Lovers & Losers Leefwereldcontext Verliefdheid
lichamelijke en geestelijke gevoelens van verliefdheid toeschrijven aan biologische processen.

15 Lovers & Losers Onderzoekscontext
Wetenschappelijk verliefdheidsonderzoek Vraag 1: Welke biologie zit er achter verliefdheid? Vraag 2: Hoe kun je verliefdheid wetenschappelijk onderzoeken?  onderzoeksvaardigheden

16 Lovers & Losers Films hersenonderzoek fMRI-scans (foto’s verliefdheid)  Onderzoeksvaardigheden Sociaalpsychologisch onderzoek (Hangbrug) Schapenbrein  hoofdstuk fysiologie

17 Structuur ? Film  Kijkopdrachten Journalisten Conceptmaps Inspiration
Oefening liefde Resultaat (volgende sheet)

18

19 Lovers en Losers Onderzoekscontext 2 (paarvorming in de) ethologie (hormonale oorsprong van trouw/ontrouw bij woelmuizen) = klassiek ethologisch en modern psychologisch onderzoek naar flirten.

20 Lovers en Losers Onderzoekscontext 3 gedrag én hormonen Debat over antisociale jongeren

21 Lovers en Losers Eigen onderwijs Website

22 Ervaringen Kijkopdrachten te open  gezamenlijk conceptmaps bouwen
Ook concepten uitleggen / oefenen NANO toetsen Quiz Powerpoint Abstract  structuur  enthousiast Meester: “wanneer boek”

23 Ervaringen Journalisten Diverse werkvormen Film is geen pauze
Conceptmaps motiverend + structuur

24

25 Websites Lovers & Losers Erfelijke ziekten Zintuiglijke waarneming
Sexualiteit Voeding Inlog & Wachtwoord: Joost Reacties graag naar:


Download ppt "Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum"

Verwante presentaties


Ads door Google