Monitoren Kwaliteit van opleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Workshopronde Woensdag 18 april
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Forum Visitatorum ser peters
Maken van een stagebeschrijving
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Strategisch opleidingsplan
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Kwaliteitsinstrumenten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Workshop basis modern opleiden
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Workshop ‘Breng de CanMEDS tot bloei’
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Kwaliteitszorg Les 4.
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Voor goed bijzonder onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Kwaliteitscyclus: de sleutel tot verbetering
Opleiden voor de toekomst
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Transcript van de presentatie:

Monitoren Kwaliteit van opleiden Beatrijs de Leede (LUMC)

Resultaat van de opleiding = aflevering van capabele specialist Kwaliteit = Resultaat van de opleiding = aflevering van capabele specialist Hoe de AIOS de opleiding waardeert Hoe de opleidingsgroep het opleidingsplan daadwerkelijk heeft vormgegeven Hoe de visitatiecommissie de opleiding heeft beoordeeld Dat de doelen van de opleiding behaald worden 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Interne en externe kwaliteitszorg Externe kwaliteitszorg: het visitatiestelsel waarbij deskundigen uit de beroepsgroep maar vanuit een andere instelling een opleiding beoordelen op een aantal (landelijk gedefinieerde) criteria met sanctiemogelijkheid Interne kwaliteitszorg: betrouwbaar verzamelen van informatie die gebruikt wordt voor feedback en verbetering van de kwaliteit (systeem van kwaliteitszorg) 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

PDCA-cirkel 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Ondersteuners Weten wat er gedaan moet worden, door wie en verzamelen bewijsmateriaal 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Doelen van de kwaliteitsmeting Kwaliteitsbewaking en verbetering (PDCA-cyclus) Evalueren van resultaat van veranderingen & bijstellen (modernisering) Overzicht: gebeurt er wat er moet gebeuren? Waardering opleidingsklimaat door AIOS Kwaliteit van de opleiders / supervisoren Resultaat van de opleiding (kwaliteit AIOS aan einde opleiding) 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Scan vervolgopleidingen D-rect Effect/ SetQ Exit enquête Meetinstrumenten Scan vervolgopleidingen D-rect Effect/ SetQ Exit enquête Leidraad voor interne audit / proefvisitatie 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Wanneer wat / Hoe vaak????? 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Opleidingsvergadering Hoe vaak? Minimaal 4 keer per jaar Wie? AIOS, opleider + plv. en leden opleidingsgroep Notulen (naar COC) 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Scan vervolgopleidingen Doel: overzicht van alles wat moet gebeuren voortgang modernisering Overzicht wat actoren aan opleidingsactiviteiten moeten doen 2 keer per cyclus Opleider en AIOS Verslag met actiepunten 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

OPLEIDER of leden opleidingsgroep Tabel semi-gestructureerd interview voorbeeld Thema AIOS OPLEIDER of leden opleidingsgroep OPLEIDINGSCLUSTER 1. Vaardigheidsonderwijs   Ontwikkelen, organiseren, uitvoeren en evalueren vaardigheidsonderwijs 2. Discipline overstijgend onderwijs Deelnemen aan discipline overstijgend onderwijs Stimuleren deelname discipline overstijgend onderwijs Organiseren cursorisch onderwijs 3. Wetenschap en onderwijs Medewerking aan onderwijs voor co-assistenten Bevorderen wetenschappelijke activiteiten AIOS Zijn wetenschappelijk actief 4. Professionalisering Deelnemen cursus 'Introductie competentiegerciht opgeleid worden' Deelnemen cursus 'Train the Trainer‘/ Deelnemen cursus Train the Trainer Deelnemen cursus 'Teach the clinical teacher' Deelnemen workshops 'KPB', '360° feedback' en 'portfolio' 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

D-rect Dutch-residents educational climate test Doel: Zicht krijgen op waardering opleidingsklimaat door AIOS Betrouwbaar bij 7 of meer AIOS Ieder jaar Op basis daarvan verbeterplan maken naar COC 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Jaarlijkse evaluatie kleine groepen Groepen met te weinig AIOS voor D-rect Onderwijskundige evalueert met AIOS conform vragen D-rect Mondelinge terugkoppeling naar opleider en kort verslag 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Kwaliteit opleiders / supervisoren Doel: supervisoren / opleiders krijgen feedback op hun individuele opleidingskwaliteiten SetQ / Effect AIOS vullen lijsten in (min. 3 per supervisor) , supervisoren zelfevaluatie Belang feedback gesprek n.a.v. resultaat 2 keer per cyclus van 5 jaar 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Doel: Evalueren hoe AIOS bij beëindigen opleiding heeft gewaardeerd Exit enquête Doel: Evalueren hoe AIOS bij beëindigen opleiding heeft gewaardeerd Bij iedere AIOS die weggaat 1 keer per jaar terugkoppeling naar opleider Bij excessen gelijk ook COC voorzitter informeren Door onafhankelijk persoon (leerhuis) N.B. hier vragen rondom leerklimaat goed in bouwen 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Interne audit / proefvisitatie Doel: Voorbereiding op de externe visitatie RGS om verbeterpunten op te sporen en dit vervolgens in orde te maken Minimaal half jaar voor echte visitatie, (tijd voor puntjes op de i) Veel ziekenhuizen hebben hier een eigen format voor 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

Meten kwaliteit conclusies Er is / wordt veel ontwikkeld aan meetinstrumenten Doel is belangrijk: wat waarvoor meten? Meten alleen is zonde van de tijd : Het gaat om het vervolg Welke acties volgen er op het gebied van verbetering van de kwaliteit er op grond van de resultaten 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden

D-rect: resultaten bespreken met de AIOS Voorbeelden D-rect: resultaten bespreken met de AIOS Conclusies die hieruit volgen, concrete aanbevelingen in maatschap bespreken Evaluatie supervisoren - Meenemen in jaargesprek - Gemeenschappelijke verbeterpunten aanpakken via workshop Scan Verbeteracties in opleidingsgroep bespreken (AIOS en supervisoren) 3/1/19 Monitoren Kwaliteit van opleiden