Zelfevaluatie GOK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Aanvang eerste leerjaar
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Deel 1 De BSC van AWV.
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
2013 EVALUATIES N. INLEIDING Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Wat je zelf vindt, weet je beter
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Z.E.G. – een kans op meer en beter?
2014 EVALUATIES N+1.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Lancering Traject
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
GOK en voet: hand in hand!
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Bijeenkomst September 2015
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Evaluatie Cursus.
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Studieloopbaanbegeleiding
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Vakgroep Nederlands OK?
Zelfevaluatie.
GOK in BuO Korte geschiedenis
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Workshop – ambities delen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie GOK

Kwaliteitscirkel GOK lln Is er beweging ? lk school 21 - 10 2003 zelfevaluatie GOK 2 Kwaliteitscirkel GOK 1.Leerlingen 8. Kansengelijkheid 2. Kwaliteit onderwijs 3 GOK - doelstellingen 4. GOK - acties 5. Acties uitgevoerd ? 7. Kwaliteit verhoogd ? lln lk school Is er beweging ? BEGINSITUATIE ANALYSE INTERNE EVALUATIE 6.Effect ? Dit schema geeft een beeld hoe er gestructureerd aan zelfevaluatie in het kader van GOK gewerkt kan worden. Lees het schema door bovenaan te beginnen, en dan in tegenwijzerzin de cirkel vol te maken. De linkerhelft van de cirkel heeft de school reeds doorlopen bij het uitvoeren van de beginsituatie-analyse. Onderaan de cirkel is de school aangekomen bij de uitvoering van de acties. Van hieruit loopt ze terug naar boven, en kijkt ze met een evaluerende blik naar haar eigen acties en plannen. Deze evaluatie geeft ons gelegenheid na te gaan of de onderwijskwaliteit op het vlak van gelijke kansen voor alle leerlingen verhoogd is en zet aan tot het stellen van nieuwe doelen of het hernemen van niet gerealiseerde doelen, het plannen van concrete acties … UITVOERING VAN DE ACTIES

De rechterhelft van de cirkel Het proces van uitvoering: Worden de acties goed uitgevoerd? Het effect: Hebben de acties het beoogde resultaat behaald? Is dankzij het uitvoeren van de acties de totale kwaliteit van het onderwijs toegenomen? Hebben de acties en hun resultaten een ‘blijvend’ karakter? Hebben de acties en hun resultaten een ‘structureel’ karakter? Zijn de acties en hun resultaten voldoende ‘integraal’? Zijn de gelijke kansen tot maximale ontplooiing voor alle leerlingen echt verhoogd? Blijvend karakter: worden ze echt dagdagelijks toegepast in het onderwijsgebeuren? Heeft het team de ambitie of de intentie om in de toekomst de actie verder te zetten. Structureel: worden ze toegepast door veel, zoniet alle personeelsleden? Integraal: stromen de acties door naar alle inhouden en ontwikkelingsgebieden? (nood aan de doorbreking van scheidingen tussen vakken en nveaus)

Zelfevaluatie (P. Van Petegem) …een proces, …geïnitieerd door de school zelf… reflectieproces is belangrijker dan rapport …welgekozen participanten… niet steeds het volledige team soms andere betrokkenen …op systematische wijze… …beschrijven en beoordelen… …nemen van beslissingen… zelfevaluatie is niet het einddoel

Zelfevaluatie GOK 2014 – 2017 (doel = tussentijds meten  cijfers inzetten om te zien of zijn we goed bezig in ons proces om onze doelen te bereiken. Blijven uitgezette doelen bereikbaar of is er nood aan bijsturen/bannen?)

Uit de ‘Onderwijsspiegel 2015: Het kwaliteitsdenken kwam in vele scholen op gang door de zelfevaluerende impulsen van het GOK-decreet en het werd verder aangezwengeld door het kwaliteitsdecreet dat scholen in een verantwoordingsperspectief plaatst ten aanzien van de eigen kwaliteit.

Uit de ‘Onderwijsspiegel 2015: Voor de zelfevaluatie halen de scholen een lagere score. Zij evalueren hun GOK-werking zoals het decreet voorschrijft, maar doen dit nog overwegend vanuit de acties en niet vanuit de doelen. Als gevolg van de onduidelijke formulering van de doelen (en vooral van de meetbaarheid) is de zelfevaluatie te weinig gebaseerd op objectieve gegevens en berust ze vaak op perceptie van de teamleden. Zo slagen de scholen er minder goed in om de effecten van hun GOK-werking in kaart te brengen. De scholen maken wel gebruik van de verzamelde gegevens om bij te sturen. In de scholen met een groot aantal extra uren is de zelfevaluatie doorgaans kwaliteitsvoller

Wat als doelen niet meetbaar opgesteld zijn? Hoe kan je meten: … verbeteren, … verhogen, … versterken, … verdiepen, … vermeerderen, …

Collega-schoolbegeleider Robrecht Van Den Broeck aan het woord over data-geletterdheid

Zelfevaluatie loopt over de doelen van de 2 thema’s. Het is goed om de doelen van deze 2 thema’s in het begin gescheiden te bekijken.

De school heeft systematisch en op volledige wijze onderstaande gegevens verzameld met betrekking tot de gekozen doelstellingen: (Aandacht voor cijfermateriaal!!!) 3 vragen: 1. Welke gegevens hebben we reeds om een uitspraak te doen over het al dan niet realiseren van het operationele doel? 2. Welke gegevens hebben we nog nodig met betrekking tot de evaluatie van de operationele doelen? Zijn er bijkomende evaluaties nodig om een uitspraak te kunnen doen over het realiseren van het strategisch doel? 3. Wie gaat wat opnemen?

Enkele tips: * bondig, helder en gestructureerd * zicht geven op datgene waar je als school mee bezig bent * zichtbaar maken van inspanningen en resultaat * relatie visie en resultaat

Analyse - Vertalen naar nut voor leerling, leerkracht en school (erkennen van inspanningen) * Vanuit deze gegevens zien we het volgende: (Is het dat wat we op het oog hebben?) * De kwaliteit van het onderwijs in onze school stijgt doordat… * De kansen van onze GOK-leerlingen stijgen doordat …

Analyse van deze gegevens leidt tot volgende besluiten: De school heeft volgende (operationele) doelen gerealiseerd op niveau leerling, leerkracht en school De school is op weg om volgende doelen te realiseren op niveau leerling, leerkracht en school en denkt deze doelen op volgende manier bij te sturen. Volgende doelen zijn niet bereikt en de zelfevaluatie wijst uit dat het beter is deze doelen te bannen.

Hoe communiceren we dit resultaat met het schoolteam? Met de schoolraad?  Blijft een verplichte actie!