Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
Businesstoepassingen
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marktonderzoek als proces
13.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 13 Het besluitvormings- proces verbeteren.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Facility management en inkoop
Logistiek management: begrippen en principes
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
De fundamenten van de organisatiestructuur
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 8 Dienstprocessen ontwerpen en managen.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
ICT & Organisatie 3: Business Applications
Functioneel Ontwerp.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Doelmatigheidsonderzoek leges
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Business Marketing Management
Producten & Werkprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Business Intelligence
Kennismanagement & Sociale media
Functiefamilies Vlaamse overheid
Parametric release Wat is dat?.
Introductie Systems Engineering
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Processen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
WAT IS THERMOVORMING / VACUUMVORMING ? = VORMING VAN KUNSTOFONDERDELEN DOOR MIDDEL VAN VERWARMING ONDER DRUK VAN VACUÜM. HET VACUÜMPROCES BESTAAT UIT:
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Een computersysteem organiseert gegevens in een hiërarchie die begint bij een bit die de waarde 0 of een 1 vertegenwoordigt. Bits kunnen worden gegroepeerd.
Lesgeven zonder cijfer?
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Hoofdstuk Break-evenpoint
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Logistieke kwaliteitsprocessen
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
PPT Inleiding tot de stapsgewijze tool
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

OPENINGSCASE: De Daimler-fabriek in Bremen optimaliseert zijn leveringsproces met behulp van een DSS

Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus van de organisatie. Gespecialiseerde systemen zoals MIS, DSS en ESS, die in dit hoofdstuk worden beschreven, werken samen met deze technologieën voor datamining en online analytical processing (OLAP), en richten zich op de specifieke beslissingsbehoeften van managers en personeel.

Door verschillende managementniveaus in de onderneming zijn er verschillende eisen voor besluitvormingsondersteuning.

Het besluitvormingsproces kan worden beschreven als een proces in vier logische stappen die elkaar in een logische volgorde opvolgen. In de praktijk keren besluitvormers regelmatig terug om de eerdere fasen te heroverwegen en via een iteratieproces uiteindelijk bij een werkbare oplossing uit te komen.

De belangrijkste onderdelen van een DSS zijn de DSS-database, het DSS-softwaresysteem en de gebruikersinterface. De DSS-atabase kan een kleine database op een pc of een groot datawarehouse zijn.

Deze tabel geeft de resultaten weer van een sensitiviteitsanalyse van het effect van het aanpassen van de verkoopprijs van een stropdas en de kosten per eenheid bij het breakevenpoint van het product. De analyse beantwoordt de vraag: ‘Wat gebeurt er met het break-evenpoint als de verkoopprijs en de kosten van het produceren van elke eenheid hoger of lager worden?’

Dit DSS stelt ondernemingen in staat hun klantenbasis zeer nauwkeurig te bepalen en deze informatie te gebruiken voor marketingcampagnes. Op basis van dataminingresultaten kan een onderneming specifieke campagnes opzetten voor specifieke klantsegmenten. Het kan vaste klanten die dicht bij een winkel wonen bijvoorbeeld belonen met kortingsbonnen.

De volgorde van de activiteiten en de gebruikte tools in een elektronisch vergadersysteem zorgen ervoor dat alle deelnemers met elkaar kunnen communiceren en er een volledig verslag van de vergadering wordt gegenereerd.